شناسهٔ خبر: 34758729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش وزیر بهداشت از پیشرفت حوزه درمان کشور در طول انقلاب اسلامی؛ سهم سلامت از تولید ناخالص ملی ۳ درصد افزایش پیدا کرد

وزیر بهداشت از پیشرفت حوزه درمان کشور در طول انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی حداقل ۳ درصد افزایش پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از محلات، سعید نمکی دقایقی پیش در نشست با مسئولان استان مرکزی در راستای برطرف کردن مشکلات بهداست و درمان شهرستان‌های دلیجان و محلات اظهار داشت: در سال‌های بعد از انقلاب دستاوردهای بسیاری را در تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه سلامت داشته‌ایم، تفاوت‌های چشم‌گیری را در ارائه خدمات و پیشرفت نظام سلامت مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: قبل از انقلاب از هر یک‌هزار کودکی که به دنیا می‌آمد حداقل 120 کودک به یک‌سالگی نرسیده و فوت می‌کردند، از هر 100 هزار زن باردار قبل انقلاب حداقل 250 نفر به سبب عوارض بارداری و زایمان تلف می‌شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: کل مراکز بهداشت و درمان سراسر کشور یک‌هزار و 15 مرکز بود، تعداد پزشکان 14 هزار پزشک بود که اکثرا هندی و فیلیپینی بودند.

نمکی بیان کرد: با وجود خدماتی که داشتند اما عدم تجانس‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کرد و امروز به برکت انقلاب حدود 18 هزار خانه بهداشت تنها در مناطق روستایی داریم، پوشش واکسیناسیون 25 درصدی کشور به 100 درصد رسیده و حدود 140 هزار طبیب متخصص و عمومی داریم و 97 درصد داروهای مورد نیاز داخل را تولید و تنها 3 درصد را وارد می‌کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: این دستاوردها چیزی نبود جز توسعه شبکه بهداشتی و درمانی، پوشش 100 درصدی واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار و کودکان به عنوان گروه آسی‌پذیر، کاهش مرگ و میر قبل انقلاب به یک دهم نبود، قبل انقلاب تنها 8 دانشگاه  و دانشکده مرتبط با پزشکی داشتیم اما اکنون 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی با بیش از 6 هزار ظرفیت دانشجو در سال داریم و این دستاورد کمی نیست.

وی بیان کرد: در طرح تحول سلامت توانستیم هزینه از جیب بیمار را به ویژه در خدمات بستری کمتر کنیم و هزینه‌های کمرشکن بیماران را کاهش دهیم، برای ماندگاری کادر پزشکی و طبیب در مناطق محروم گام‌هایی را برداشتیم، برای رسیدگی به بیماران صعب‌العلاج کمک‌هایی را داشتیم، از همه مهم‌تر زیرساخت‌های نظام سلامت را در سراسر کشور به ویژه نقاط کمتر برخوردار توسعه دادیم.

وزیر بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: سهم سلامت از جی دی پی کشور حداقل 3 درصد افزایش پیدا کرد که در هیچ یک از کشورهای منطقه اتفاق نیفتاد و حتی برخی کمتر هم کردند، علی‌رغم همه دستاوردها، چالش‌های بسیار قابل توجهی هم داریم از جمله گرفتاری در تله بیماری‌های غیرواگیر، که بسیار پرهزینه هستند و هم فعالیت در مسیر پیشگیری فقط در داخل وزارت بهداشت میسر نیست.

نمکی افزود: نیازمند همکاری عظیم بین‌بخشی هستیم، به عرصه‌ای وارد می‌شویم که اگر مراقبت نکنیم حتی اگر همه منابع در نظام سلامت صرف یکی از این بیماری‌ها و عوارض آن شود، باز هم کم می‌آوریم.

وی تصریح کرد: 380 هزار مرگ در سال 96 داشتیم که 313 هزار مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر بوده و 100 هزار مرتبط با فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن بوده و تنها 25 هزار مرگ مربوط به بیماری‌های عفونی بوده آن هم بیماری‌های عفونی که اکثرا نوظهور هستند.

وزیر بهداشت و درمان بیان کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون در محلات بسیار خوش درخشید، 40 درصد افرادی که فشار خون بالا دارند تا زمانی که به سکته مغزی، قلبی و نارسایی کلیوی نرسند متوجه فشار خون بالای خود نمی‌شوند و در واقع بیماری خاموش و خطرناکی است.

نمکی عنوان کرد: تعداد قابل توجهی از افرادی که در اثر فشار خون بالا دچار مرگ می‌شوند در سن مولد هستند، در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بیش از 30 میلیون نفر کنترل و 2 میلیون و 700 هزار نفر که اطلاع نداشتند را شناسایی کردیم و 10 میلیون نفر را هم شناسایی کردیم که در خطر ابتلا و رفتن به سمت فشار خون قرار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: 400 خانه بهداشت برای عشایر کوچ‌رو راه‌اندازی می‌کنیم که خدمات متعددی را ارائه می‌دهند، کل این 400 خانه بهداشت به اندازه 8 تخت بیمارستان هزینه نبرده است، ما باید نیاز به آی سی یو و سی سی یو را کاهش دهیم، این رسالت ما با منابعی است که داریم.

وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت را با لطف خدا مستقر کردیم، سیستم ارجاع و پزشک خانواده را به عنوان دو رکن اصلی در کنار این ریل‌گذاری اضافه می‌کنیم و از مقامات بهداشتی استان مرکزی تقاضا داریم که همکاری کنند که استان مرکزی را به عنوان یکی از پایلوت‌ها برای اجرای این کار داشته باشیم.

نمکی افزود: استان مرکزی قابلیت‌های فراوان از جمله خیران را دارد، نزدیکی به مرکز و امکان دسترسی از دیگر موارد بوده که البته شاید از منظر دیگر همین نزدیکی به مرکز سبب غفلت از آن شود.

وی تصریح کرد: استان مرکزی استانی است که قابلیت‌هایی را دارد و هم در عین برخورداری محرومیت‌هایی دارد  که باید رسیدگی شود، اینکه دلیجان در شاه‌راه تردد کشوری قرار دارد و یا اینکه نیازمندی‌های نظام سلامت محلات را در ایام غیرگردشگری باید قضاوت نکنیم کاملا منطقی است، چرا که سبب دفع گردشگر می‌شود.

وزیر بهداشت و درمان بیان کرد: وقتی خیری سرمایه‌گذاری کرد باید پاسخی به این‌مهربانی بدهیم، اگر وفای به عهد نکنیم در جلب مشارکت مردمی موفق نخواهیم بود.

نمکی عنوان کرد: در مورد درخواست‌ها حتما پیگیری‌ها را داریم و در رابطه با بیمارستان حتما پیگیری خواهم کرد، در رابطه 16 ساعته شدن مراکز بهداشتی و درمانی، نیروی انسانی، آمبولانس و غیره موارد مور  بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی کم‌توقع‌ترین و پرگذشت‌ترین مردمان را دارد که پای نظام تا آخرین قطره خون خود ایستاده‌اند.

پروژه‌های نیمه تمام بهداشت و درمان دلیجان نیازمند تخصیص اعتبار است

سیامک سلیمانی در این نشست اظهار داشت: شهرستان دلیجان در کریدور اصلی شمال به جنوب و مرکز قرار داشته و همچنین میزبان 8 تا 12 هزار اتباع خارجی است، این مهم فشار مضاعفی به امکانات زیرساختی شهرستان به‌ویژه بخش درمان وارد می‌کند.

وی افزود: بخشی از بیمارستان شهرستان دلیجان در دست تعمیر بوده و بالغ‌ بر 800 میلیون‌تومان اعتبار نیاز دارد، برای حضور بخش خصوصی در این بیمارستان نیازمند تامین اعتبار مورد نیاز هستیم.

فرماندار دلیجان تصریح کرد: خیران شهرستانی مرکزی را تهیه و وجه بخش ام.آر.آی آن را واریز کرده‌اند، بخشی از واریزی خیران برای این بخش اضافه بوده و برای راه‌اندازی سی‌تی‌اسکن شهرستان می‌توان از آن استفاده کرد.

سلیمانی بیان کرد: در دهستان دودهک درمانگاهی نیمه‌کاره‌ای وجود دارد که نیازمند 200 میلیون تومان اعتبار است، درخواست توجه ویژه به این مهم و تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز شهرستان را داریم.

گزارش وزیر بهداشت از پیشرفت حوزه درمان کشور در طول انقلاب اسلامی؛ سهم سلامت از تولید ناخالص ملی 3 درصد افزایش پیدا کرد

فرماندار محلات نیز در این نشست با اشاره به مشکلات بهداشتی و درمانی این شهرستان گفت: ساخت بیمارستان جایگزین در شهرستان محلات نیازمند کمک وزارت بهداشت و درمان است که امیدواریم به زودی محقق شود، 

حسن قمری افزود: در مورد ساخت درمانگاه نیم‌ور نیز قول داده شد که در صورت ساخت این درمانگاه خیرساز، شبانه‌روزی بودن و چارت سازمانی آن پیگیری و مصوب شود که تا به امروز این امر محقق نشده است، درخواست رسیدگی به این مهم را نیز داریم.

وی تصریح کرد: بخشی از از زمین بیمارستان متعلق به جنعیت هلال‌احمر بوده و  درخواست رسیدگی و توجه به این مهم را نیز داریم.

انتهای پیام/ح

نظر شما