شناسهٔ خبر: 34755649 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

گزارش ایسکانیوز درباره یکی از عجیب ترین روزهای تقویم جهانی؛

روز جهانی مارمولک مبارک!

امروز ۱۴ آگوست «روز جهانی مارمولک» است.تاریخی که به عنوان یکی از روزهای پاسداشت محیط زیست، توسط طرفداران خزندگان، حافظان و دوست داران سیاره آبی، آموزگاران و فرهیختگان دانشگاهی، گرامی داشته می شود تا از این گونه های در معرض خطر انقراض، حمایت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروز ۱۴ آگوست «روز جهانی مارمولک» است. روز جهانی مارمولک ، فرصتی برای یک جشن سرگرم کننده از جذابیت خزندگان است و فرصتی برای آموزش کودکان و نوجوانان تا در مورد دنیای اطراف شان بیشتر بدانند. بیشتر از هر چیز، به نظر می رسد روز جهانی مارمولک برای کمک به جشن گرفتن کسانی است که از خزندگان لذت می برند و همچنین روزی است برای کسانی که خزندگان را دوست ندارند یا از آنها می ترسند تا بیشتر درباره آنها بیاموزند.

امروزه بیش از 5600 گونه مارمولک زنده در جهان وجود دارند. بسیاری از آنها گونه هایی در معرض خطر هستند که با از بین رفتن زیستگاه هایشان، شکار گونه های جانوران غیر بومی مانند گربه ها و سگ ها می شوند. گذشته از برخی از گونه های سمی ، مانند بزرگترین مارمولک واقعی دنیا به نام «اژدها کومودو» که به «هیولای گیلا» معروف است، بیشتر گونه های رایج ، از جمله مارمولک هایی که به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند ، معمولاً به اندازه ای زهردار نمی شوند تا به انسان آسیب برساند.

جالب است بدانید که مارمولک ها برای چرخه محیط زیستی اهمیت بسیار زیـادی دارند و گونه سمندرها بسیار حساس بوده و با کمترین آلودگی در محیط زیست از بین می روند.

مارمولک ها و سوسمارها خزندگان خونسردی هستند که در سراسر جهان، در زیستگاه های مختلف از نقاط پراکنده شهری گرفته تا جنگل های بارانی آمازون زندگی می کنند. گونه های مختلف این گونه به روش های متفاوتی تغذیه می کنند. گونه های بسیاری حشره خوار بوده، گونه ای گوشتخوار و همچنین گونه هایی نیز همه چیزخوار هستند.

بسیاری از گونه های این خزندگان بسیار نادر بوده و مطالعه بر روی آنها بسیار دشوار است که همین امر منجر به کمبود تحقیقات علمی پیرامون زیست شناسی و عادات آنها می شود.

همه ساله ۲۴ مرداد مصادف با ۱۴ آگوست، به عنوان روز جهانی مارمولک در دنیا گرامی داشته می شود هرچند از این که تاریخچه این روز از چه زمانی آغاز شده، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما فراتر از تمام مرزهای سیاسی کشورها، این روز به عنوان یکی از روزهای پاسداشت محیط زیست توسط جمعی از دوست داران و طرفداران خزندگان، حافظان و دوستداران محیط زیست و آموزگاران و فرهیختگان دانشگاهی گرامی داشته می شود. مراکز علمی، موزه‌های مربوط به علوم زیستی و باغ وحش‌ها و NGOهای حفاظت از منابع طبیعی و ... برای دانش‌آموزان برنامه‌های ویژه‌ای در این روز برگزار می کنند.در این روز فعالان محیط زیست، از اهمیت مارمولک‌ها به عنوان یکی از موجودات مفید در چرخه زیستی برای مردم توضیح می دهند.

جمعیت های آنلاین زیست محیطی نیز از این فرصت برای ادای احترام به خزندگان خونسرد و افزایش جریان اطلاعات در خصوص آنها استفاده می کنند. اطلاعاتی مانند این که مارمولک های کوچک خانگی برای خانه های شهری سودمند هستند و با از بین بردن حشرات موزی از جمله مگس، پشه و سوسک به نظافت خانه ها و آپارتمان ها کمک می کنند. مارمولک ها برخلاف تصور عموم نه تنها سمی و کثیف نیستند بلکه به طرزی عجیب تمیز و بی خطرند.

دانشمندان استرالیایی پرده از راز تمیزی پوست مارمولک­‌ها برداشته‌ و دریافتند که پوست این جانور علاوه بر داشتن خاصیت خودپاکسازی، ضدباکتری نیز هست. یافته‌­های جدید می‌­تواند به نفع مردم باشد. شبیه‌سازی از پوست این جانور با خواصی همچون ضدباکتری بودن، مقاومت در برابر گرد و خاک و همچنین خاصیت آب گریز بودن آن می‌­تواند منجر به ایمن‌تر شدن مکان‌هایی مانند بیمارستان ها شود. تا به امروز بیشترین تمرکز دانشمندان بر روی پاهای مارمولک بوده و با الهام گرفتن از پاهای چسبنده این جانوران، نوار و مواد چسبنده جدیدی را اختراع کرده اند.

روز جهانی مارمولک هنوز برای انجام کارهای جدی در زمینه حفاظت خزندگان خونسرد و یا سایر گونه های جانوری از جانب آژانس ها یا سازمان های بین المللی مانند IUCN یا WWF مورد استفاده قرار نگرفته است ، اما مردم و سایر جمعیت های غیر رسمی برای ایجاد آگاهی بیشتر از خزندگان ، خصوصا برای کسانی که از آنها به عنوان حیوانات خانگی استفاده می کنند، این روز را گرامی می دارند.

فروشگاه‌های‌ فروش حیوانات خانگی در این روز برنامه‌های ویژه‌ای برگزار کرده و مشتری‌های زیادی برای مارمولک‌هایشان دست و پا می کنند تا در قالب یک برنامه شاد و مفرح به مردم فروخته شوند. هر چند نگهداری از حیوانات خانگی عجیب و غریبی مانند مارمولک، موضوعی است که کمی بحث برانگیز خواهد بود، اما با این وجود می تواند علاقه به این موجودات شگفت انگیز را زنده نگه دارد و تا زمانی که آنها در معرض دید عموم باشند ، تلاش ها برای حفاظت از آنها می تواند امیدوارکننده باشد.

انتهای پیام/

159 / 159

نظر شما