شناسهٔ خبر: 34748485 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کارت سوخت ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف بنزین به همراه دارد

باشگاه خبرنگاران نوشت: جانجان گفت: بازگشت کارت سوخت به نظام عرضه باعث می‌شود نظم در نظام عرضه و تقاضا به وجود آید.

صاحب‌خبر -

احمد جانجان کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به صدور کارت سوخت و جلوگیری از قاچاق بنزین، گفت: صدور کارت سوخت می‌تواند جدا از کنترل مصرف بنزین، از قاچاق آن هم جلوگیری کند.

او بیان کرد: صدور کارت سوخت در دولت قبل کاری عقلانی بود، اما برداشتن کارت سوخت اقدامی غیرکارشناسی و غیرعقلانی به شمار می رود، اما سئوال اینجاست که اگر صدور کارت سوخت کاری اشتباه بود چرا مجدد آن را برمی‌گردانند؟

برای کنترل مصرف به یک شمارنده نیاز است

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به طور طبیعی برای کنترل مصرف هر چیزی، به یک شمارنده نیاز است تا آمار مصرفی آن  استخراج شود و این موضوع می‌تواند در بنزین موجب تفکیک میزان آن شود.

به گفته جانجان بازگشت کارت سوخت باعث می‌شود نظم در نظام عرضه و تقاضا به وجود آید؛ اما ممکن است باعث بروز شوک جدید در جامعه شود.

او ادامه داد: در دولت قبل وقتی کارت سوخت عرضه شد شوک مقطعی در جامعه رخ داد؛ چراکه در آن زمان بنزین سهمیه‌ بندی شد و هر کارت سوخت مجاز به استفاده از ۶۰ لیتر بنزین در ماه شد. 

او تصریح کرد: در دولت قبل با به کارگیری کارت سوخت در مصرف بنزین، طی ۸ سال ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی شد و این بحث کار کارشناسی شده ای به نظر می رسد و از مجموع این ۱۰۰ میلیارد،  ۷۵ میلیارد از محل صرفه‌جویی و ۲۵ میلیارد تومان از محل واردات کمتر سوزاندیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه با صدور کارت بنزین در دولت نهم و دهم سالانه حدود ۱۲  میلیارد  و ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی شده است، بیان کرد: با توجه به کسری بودجه فعلی می‌توان گفت ادامه اجرای کارت سوخت در دولت قبل می‌توانست کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد دلاری دولت را پوشش دهد.

۲۲۳۲۳۱

نظر شما