شناسهٔ خبر: 34746581 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

توسعه اترک روی کاغذ

ستاره حجتی - گرگان- خبرنگار:  چند سال از تصویب و احداث ناحیه صنعتی اترک در گلستان می‌گذرد و هنوز رشد فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه به چشم نمی‌آید؛ در حالی که این نقطه به دلیل داشتن حساسیت‌های اندک محیط زیستی می‌تواند میزبان صنایع متعددی باشد، اما تاکنون وضعیت آن، خلاف انتظارها بوده است.  

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان این‌که برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار در اترک در اولویت است، می‌گوید: همه بخش‌های ما دچار چالش‌های زیادی است و فعالان اقتصادی با مشکلات متعددی مواجهند. اولویت ما بررسی مشکلات پیرامون و پیدا کردن راه حل‌های خروج از بحران است. رفع موانع محیط زیستی و منابع طبیعی برای توسعه صنعت و معدن از دیگر اولویت‌هاست که باعث محرومیت‌زدایی بخش‌های مختلف استان می‌شود.

«حسین طلوعیان» که کمتر از یک ماه است بر کرسی ریاست صمت گلستان تکیه زده، اظهار می‌کند: تامین سرمایه در گردش بخش صنعت باعث حفظ اشتغال موجود می‌شود. همچنین تامین منابع مالی و مواد اولیه واحدهای تولیدی در بخش صنعت از دیگر اولویت‌های کاری ما خواهد بود. احیای واحدهای راکد، توسعه واحدهای موجود و تامین منابع برای واحدهای در حال تاسیس بخشی دیگر از برنامه‌های کاری در دوره مدیریت جدید است.

  • تصویب منطقه اقتصادی اترک نقطه عطف توسعه 

این مسئول توضیح می‌دهد: توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک هزار هکتاری اترک از دیگر برنامه‌هاست. توسعه این شهرک هم زمینه‌ توسعه اقتصادی استان را فراهم خواهد کرد. تصویب منطقه ویژه اقتصادی اترک برای استان نقطه عطفی در مسیر توسعه صنعت گلستان است و بدون تردید آینده صنعت استان نیز در این منطقه رقم خواهد خورد. این منطقه ویژه اقتصادی در واقع زیرساخت اصلی برای منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه‌برون است که جهشی بزرگ برای توسعه اقتصادی گلستان و منطقه رقم خواهد بود.

وی با اعلام نارضایتی از روند کند ایجاد زیرساخت‌ها در این شهرک صنعتی هزار هکتاری می‌افزاید: اکنون فقط یک واحد صنعتی در حال بهره‌برداری در منطقه ویژه اقتصادی اترک فعال است و ۳۰ تا ۴۰ درخواست و قرارداد دیگر نیز منعقد شده است، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق و گاز هنوز فعالیت در این شهرک مورد استقبال و رغبت سرمایه‌گذاران قرار ندارد.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اظهار می‌کند: البته برخی زیرساخت‌ها مانند تفکیک اراضی و خیابان‌بندی بخشی از این شهرک هزار هکتاری آماده شده و برای ساخت‌ واحد تولیدی وجود مشکلی ندارد، اما مهم‌تر از آنها فراهم شدن زیرساخت‌های اصلی مانند آب، برق و گاز است که از نیازهای اصلی برای بهره‌برداری یک واحد تولیدی محسوب می‌شود و این زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی اترک هنوز آماده نشده است.

  • وضعیت زیرساخت‌های اترک

زیرساخت‌های آب، برق، گاز، مخابرات(فیبر نوری)، فضای سبز و خیابان‌کشی در ۲۵۰ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی اترک فراهم شده و مشکلی برای ساخت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در این منطقه وجود ندارد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان هم در این‌باره می‌گوید: این منطقه ویژه در ۲ قسمت یکی برای استقرار واحدهای صنعتی بزرگ و دیگری برای استقرار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط پیش‌بینی شده است. زیرساخت‌ها برای استقرار حداقل ۵۰ واحد متوسط و کوچک در شهرک هزار هکتاری اترک فراهم شده است. با این حال هنوز زیرساخت‌ها برای استقرار واحدهای صنعتی بزرگ فراهم نیست.

به گفته «حجت خلیل‌زاده» یکی از این زیرساخت‌ها برق است که در دومین سفر استانی رئیس‌جمهوری به گلستان دی ماه پارسال، مقرر شد با همکاری ۲ وزارتخانه نیرو و کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شرکت شهرک‌های صنعتی جمعا مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت پست برق ۲۳۰ کیلوولت و نیز احداث خط انتقال فوق توزیع از نیروگاه علی‌آباد کتول به منطقه اترک اختصاص یابد.

وی ادامه می‌دهد: پارسال مبلغ ۱۲ میلیارد تومان برای این ۲ طرح بابت تامین برق شهرک صنعتی اترک پیش‌بینی شد که متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی کشور تخصیص نیافت، اما امسال ۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و به‌زودی موافقتنامه‌های آن امضا می‌شود. از زمان تصویب منطقه ویژه اقتصادی اترک و آغاز عملیات اجرایی برای ایجاد زیرساخت‌ها تا ۲ سال پیش فقط ۱۱ میلیارد تومان صرف امور زیرساختی در ۲۵۰ هکتار شد ولی برای استقرار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کافی نبود، اما در ۲ سال اخیر ۱۳ میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها در این شهرک هزار هکتاری هزینه شده است.  این مسئول می‌افزاید: اکنون یک واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی اترک در حال تکمیل است. از مجموع ۲۸ قراردادی که در ۲ سال گذشته با سرمایه‌گذاران منعقد شده، ۲ یا ۳ واحد نیز عملیات اجرایی برای ساخت واحد تولیدی را آغاز کردند.

  • جبران عقب‌ماندگی صنعت با ایجاد منطقه ویژه اترک 

اترک در حالی تاکنون در حاشیه صنعت استان باقی مانده که ایجاد این منطقه ویژه صنعتی در مرداد سال ۱۳۸۴ با هدف جبران عقب‌ماندگی‌های بخش صنعت این استان به تصویب رسید تا فرصتی مناسب برای توسعه صنعتی و اقتصادی گلستان باشد ولی با گذشت ۱۴ سال هنوز برخی زیرساخت‌های آن برای استقرار صنایع تکمیل نشده است. موقعیت جغرافیایی این شهرک صنعتی هزار هکتاری و قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب با دسترسی آسان به جاده ترانزیتی، راه‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان، بندرهای ترکمن و خواجه‌نفس و فرودگاه بین‌المللی گرگان و برخورداری از تسهیلات واگذاری زمین صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته از جمله مزیت‌ها و تسهیلات پیش‌بینی شده برای منطقه ویژه اقتصادی اترک اعلام شده است.

واگذاری اراضی صنعتی این شهرک به صورت نقد و اقساط، دسترسی به مراکز جمعیتی شهرستان‌های گنبد کاووس، گرگان، آق‌قلا و گمیشان، ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین‌آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و مصالح ساختمانی برای احداث واحدهای تولیدی، تجاری و خدماتی، امکان صدور کالاهای ساخته شده از مواد اولیه و کالاهای خارجی در منطقه به خارج از کشور بدون الزام به رعایت مقررات عمومی صادرات و واردات و نیز مجاز بودن واردات کالاهای تولید شده در منطقه به داخل کشور به میزان درصد ارزش افزوده بدون نیاز به رعایت ثبت سفارش و گشایش اعتبار از دیگر مزایا و تسهیلات پیش‌بینی شده این شهرک صنعتی هزار هکتاری است.

امکان سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی در هر نوع فعالیت تولیدی به هر میزان از سهام، آزادی ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی در منطقه و امکان استفاده از نیروی انسانی متخصص خارجی در این شهرک صنعتی از دیگر مزایای اعلام شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برای منطقه ویژه اقتصادی اترک اعلام شده است. با وجود پیش‌بینی این همه تسهیلات و امکانات برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی فرصتی بسیار مغتنم برای توسعه صنعتی استان است، اما روند کند و حرکت لاک‌پشتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اولیه آن سبب شده تا با گذشت یک دهه از آغاز عملیات اجرایی برای زیرساخت‌ها، همچنان این منطقه صنعتی با استقبال کمرنگ سرمایه‌گذاران مواجه باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما