شناسهٔ خبر: 34746564 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس‌من| حسینی: افتتاح منطقه یک آزادراه تهران شمال در دهه فجر

مدیر پروژه آزادراه تهران ـ شمال گفت: مسؤولان امر در وزارت راه و دست‌اندرکاران دیگر به این نتیجه رسیدند که افتتاح رسمی این آزادراه قبل از اتمام سال 1398 و به احتمال قوی در ایام مبارک دهه فجر انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، «از آزادراه تهران شمال چه خبر» سؤالی بوده که مخاطبان این رسانه در سامانه فارس من خواستار پیگیری آن شدند که در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ بیش از دو دهه قبل بود که صحبت از احداث آزادراهی بزرگ در کشور  بود که علاوه بر کم کردن فاصله تهران تا شمال به حدود یک ساعت و نیم، موجب روان شدن ترافیک سایر شریان‌های شمال به جنوب و نیز صرفه‌جویی در مصرف بنزین، امنیت سفر و هزاران فایده و حسنه دیگر که برای آن برمی‌شمردند، می‌شد.

اکنون حدود 22 سال از شروع این پروژه می‌گذرد و هنوز تکلیف پروژه و زمان دقیق تکمیل آن مشخص نیست، هر از گاهی مسؤولان  قول‌ها و وعده‌های مختلفی را در ارتباط با بهره‌برداری از این پروژه را دادند ولی تاکنون هیچ‌کدام از این وعده‌ها به سرانجام نرسیده است.

از تعطیلات تابستان و نوروز که بگذریم هنوز هم در پایان هفته و روزهای تعطیل ترافیک‌های چندساعته و طولانی تکرار می‌شود و حتی برخی از مسافران ترافیک را بخشی از سفر می‌دانند، ترافیک در حدی است برای ساعاتی جاده تبدیل به پارکینگ می‌شود، گویی این مسیر جاده نبوده بلکه مکانی برای پارک خودروهاست و مسافران نیز به جای نشست در خودروها و منتظر ماندن سعی می‌کنند در طول مسیر به گشت و گذار بپردازند.

مدیر پروژه آزادراه تهران ـ شمال در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از اوایل سال 1376 که پروژه آزادراه تهران شمال عملا شروع شده تا اواخر سال 1393 ظاهرا اراده جدی برای انجام ین پروژه نبوده که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی در آن فاصله زمانی نداشته است.

سیدبهلول حسینی افزود: از اوایل سال 1394 تاکنون عملیات اجرایی این پروژه که عمدتا در منطق یک آزادراه متمرکز بوده سرعت بیش از 10 برابری گرفته و انصافاً پیشرفت خوب و قابل قبولی داشته است و درحال حاضر در شرف اتمام و بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد: مطالعه و امکان‌سنجی این پروژه در سال 1353 به یک شرکت فرانسوی داده می‌شود و این شرکت تا سال 1356 مطالعات و بررسی‌های فنی و اجرایی لازم را انجام و نتیجه را برای تصمیم‌گیری به دولت وقت( رژیم سابق) ارائه می‌کند که به‌دنبال آن در سال 1356 نتیجه مطالعات در شورای اقتصاد وقت مورد بررسی قرار گرفته و با برآورد هزینه 32 میلیارد تومان اجرای آن به تصویب می‌رسد که به‌دلیل وقوع انقلاب عظیم اسلامی موضوع متوقف می‌شود.

مدیر پروژه آزادراه تهران ـ شمال تصریح کرد: در آبان ماه سال 1375 با تصویب دولت سازندگی پروژه آزادراه تهران -شمال براساس قانون احداث پروژه‌های عمرانی، قرارداد مشارکت بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت احداث آزادراه تهران-شمال وابسته به بنیاد مستضعفان منعقد می‌شود.

حسینی بیان کرد: در این قرارداد آزادسازی اراضی موردنیاز مسیر و هزینه‌های آن به عهده وزارت راه و سایر هزینه‌های سرمایه‌گذاری و اجرای کامل پروژه به شرکت احداث آزادراه تهران –شمال موکول شده بود.

وی ادامه داد: همچنین بازگشت سرمایه و سود سرمایه‌گذاری متکی به اخذ عوارض و نیز فروش اراضی واگذاری دولت به میزان 62.5 میلیون متر مربع بوده است.

مدیر پروژه آزادراه تهران ـ شمال اظهار کرد: دوره مشارکت به مدت 22 سال شامل هفت سال برای دوره مطالعه و احداث پروژه و 15 سال برای بهره‌برداری تعیین می‌شود اما اوایل سال 1383 احتمالا به‌دلیل مشکلات مالی طرف مشارکت، قرارداد متم مشارکت جدید منعقد می‌شود که براساس آن سهم‌الشراکه وزارت و بنیاد به‌طور مساوری (50،50درصد) تعیین می‌شود.

حسینی با بیان اینکه مسیر آزادراه درحال احداث تهران –شمال به‌طول 121 کیلومتر است و به چهار منطقه تقسیم و فازبندی شده است، افزود: منطقه چهار به فاصله 20 کیلومتر بین شهرستان چالوس و مرزن‌آباد واقع شده که از 6 سال قبل تمام شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حدفاصل بین مرزن‌آباد تا پل زنگوله به فاصله تقریبی 47 کیلومتر منطقه سه آزادراه است که تاکنون عملیات اجرایی آن شروع نشده است، اضافه کرد: فاصله بین پل زنگوله و سه راه شهرستانک حدود 22 کیلومتر است منطقه دو آزادراه درحال احداث و اجرا است.

مدیر پروژه آزادراه تهران ـ شمال بیان کرد: فاصله بین سه‌راه شهرستانک که تقاطع بزرگراه شهید همت و آزادگان به طول حدود 32 کیلومتر بوده که منطقه یک آزادراه است و بنا به دلایلی مهم‌ترین منطقه بوده و ازجمله دلایل آن می‌توان به کوتاه شدن مسیر به طول حدود 60 کیلومتر و حذف مسیر پُرترافیک تهران –کرج در اواخر هفته است.

حسینی یادآور شد: به‌دلیل اهمیت پروژه منطقه یک در چند سال اخیر تقریبا عمدت توان اجرایی برای اتمام این منطقه بکار گرفته شده است.

وی درباره احجام و مصالح بکار گرفته شده در منطقه اظهار کرد: خاک‌برداری از داخل تونل‌ها و مکان‌های دیگر و حمل به مکان مناسب به میزان 12 میلیون مترمکعب و خاک‌ریزی در این منطقه حدود 3.5 میلیون متر مکعب و بتن مصرفی نیز حدود دو میلیون مترمکعب است.

مدیر پروژه آزادراه تهران ـ شمال افزود: سیمان مصرفی در منطقه یک حدود 700هزارتن که تنها برای حمل آن دست‌کم 35هزار بار تریلی و کامیون به منطقه آمد و شد داشته است.

حسینی اضافه کرد: حدود 180هزار تن فلزات شامل میل‌گرد و ورق و سایر در این منطقه مصرف شده که برای عایق‌بندی تونل‌ها و پشت لاینینگ‌ها هرکدام حدود یک میلیون مترمربع مصرف شده است.

وی ادامه داد: در راه‌سازی‌های معمولی اصولا 10 تا 15 درصد مسیر را کارهای ابنیه‌ای تشکیل می‌دهد درصورتی‌که در این پروژه حدود 50 تا 60 درصد مسیر توام با کارهای ابنیه‌ای سنگین بوده که باتوجه به این موضوع هرگونه حمل مصالح و دسترسی به محورهای کاری همیشه به سختی‌های طاقت‌فرسا و صرف زمان طولانی همراه بوده است.

مدیر پروژه آزادراه تهران ـ شمال در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که قبلا زمان افتتاح منطقه یک آزادراه تابستان 98 اعلام شده بود، اظهار کرد: به اصطلاح جسم راه که شامل خاک‌برداری‌ها، خاک‌ریزی‌ها، احداث پل‌های اصلی، فرعی و حفاری، لاینینگ، کف‌سازی تونل‌ها، تراشه‌ها، دیواره‌های بتنی، زیرسازی‌ها و بخش عمده از روسازی بتنی تقریبا به اتمام رسیده و می‌توان گفت اواسط شهریور ماه هیچ کار غیر تاسیساتی در مسیر و بدنه راه باقی نخواهد ماند.

حسینی خاطرنشان کرد: حتی کارهای تاسیساتی مربوط به یک آزدراه معمولی و شاید بیشتر از آن در این پروژه به مرحله نهایی خود رسیده اما باید توجه داشت این آزادراه از هر جهت ویژه بوده و درنتیجه استانداردهای ویژه‌ای را برای ایمنی بالاتر می‌طلبد.

وی افزود: در نهایت مسؤولان امر در وزارت راه و دست‌اندرکاران دیگر به این نتیجه رسیدند که افتتاح رسمی این آزادراه قبل از اتمام سال 1398 و به احتمال قوی در ایام مبارک دهه فجر انجام شود.

مدیر پروژه آزادراه تهران ـ شمال اظهار کرد: اگر افتتاح این آزادراه حتی بر فرض اتمام تمامی کارهای اجرایی و تاسیساتی در ایام پرتردد مانند تابستان و تعطیلات نوروز  انجام می‌شد احتمال هجوم مسافران و خودروها و هیجان زیاد از مسیر بیش از ظرفیت آزادراه متصور بوده و ممکن بود تبعات ترافیکی و سایر را به دنبال داشته باشد

حسینی افزود: در این فرصت باقی‌مانده تا ایام دهه مبارک فجر برخی از کارهای باقی‌مانده نیز تکمیل و به استانداردهای لازم و متناسب برای این پروژه خاص خواهد رسید.

وی در پایان گفت: برآورد این پروژه در سال 1356 توسط شورای اقتصاد وقت (رژیم سابق) 32 میلیارد تومان بوده اگر ارزش امروزی آن را حدود 40هزار میلیارد تومان فرض کنیم کاملا قابل محاسبه و درک است که فرزندان ایران اسلامی امروز کارهای خیلی بزرگ و پیچیده را با یک سوم هزینه نسبت به پروژه‌های مشابه که توسط خارجی‌ها انجام می‌شده، می‌توانند انجام دهند.

انتهای پیام/86034/غ/ر

نظر شما