شناسهٔ خبر: 34746517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

روایت قاضی عسکر از مذاکرات مرتبط با حادثه «منا»

صاحب‌خبر -


دو روز پس از سخنان حاشیه‌ساز مرتضی رکن آبادی، تریبون شبکه افق در اختیار حجت‌الاسلام قاضی عسکر قرار گرفت.
مرتضی رکن آبادی یکشنبه شب در برنامه جهان آرا این شبکه گفته بود که مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای برقراری مجدد سفر حج در توافقنامه‌ای با عربستان تقصیر حادثه منا را پذیرفته‌اند. این اظهارنظر بلافاصله توسط مخالفان دولت متوجه وزارت خارجه و محمدجواد ظریف شد. اما کمتر از یک روز پس از آن با توضیحات مسئولان مختلف از جمله قاضی عسکر، نماینده پیشین ولی فقیه در سازمان حج و زیارت معلوم شد که نه مذاکرات حج ربطی به وزارت خارجه داشته و نه امضای چنین توافقنامه‌ای صحت دارد.
سه‌شنبه شب اما نوبت قاضی‌عسکر بود که توضیحات بیشتری در همین رابطه بدهد. او که در زمان وقوع حادثه منا سرپرست حجاج ایرانی بود درباره وقوع این اتفاق گفت: من نتوانستم چیزی بر عمدی بودن پیدا کنم اما مطمئن هستم سوء مدیریت وجود دارد.
به گزارش «ایرنا»، او درباره سخنان رکن‌آبادی هم توضیح داد: خیلی صریح اعلام می‌کنم موضوع تعهد ایران و قبول تقصیر فاجعه منا از سوی کشورمان خلاف واقع است؛ تفاهمنامه‌های سال‌های ۹۶ تا ۹۸ موجود است و اولین مسأله این بود که دولت عربستان متعهد شده عزت، کرامت، امنیت، سلامتی و همچنین راحتی حجاج را مورد توجه قرار دهد و در این راستا همه امکانات خود را بسیج کند.
قاضی عسکر اظهار داشت: معتقدیم دستی که بخواهد توافقنامه‌ای ذلت بار مبنی بر قبول تقصیر حادثه منا از سوی ایران را امضا کند باید قطع شود؛ مسأله غرامت و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب حادثه منا توافقنامه است. وی با بیان اینکه باید در واکاوی حقایق واقعیت را بگوییم، تأکید کرد: همان موقع برخی گفتند ولیعهد عربستان با اتومبیلش آمده بود و مسیر تغییر داده شد اما این گونه نبود. یا تصویری پخش شد که مربوط به آن سال نبود لذا مستندات باید به واقعیات نزدیک باشد؛ آرشیوی غنی در این باره داریم و اسناد و مدارک و فیلم‌ها و کارهای حقوقی که انجام دادیم منتشر می‌کنیم.
سرپرست وقت حجاج ایرانی در زمان وقوع فاجعه منا با بیان اینکه امیدواریم با مذاکرات امسال حقوق شهدای منا به نتیجه برسد، گفت: طرح دعوا در مجامع بین‌المللی باید از سوی وزارت خارجه صورت بگیرد. ما جلسات متعددی داشتیم؛ وقتی آقای رئیسی دادستان بود جلسات گذاشتیم و با آقای منتظری این جلسات ادامه یافت. حتی بحث شد وکیلی در عربستان بگیریم و وزارت خارجه گفتند این هزینه را نداریم و ما این هزینه را تقبل کردیم و پول هم به وی پرداخت و وکالت نامه در مسقط امضا شد.
قاضی عسکر ادامه داد: هنوز این راه باز است و اگر دولت هزینه‌های این وکالت را قبول کند می‌توان به نتیجه رسید.
سرپرست وقت حجاج ایرانی در زمان وقوع فاجعه منا اظهار داشت: یکی از افتخارات ما است که امروز هیچ مفقودی نداریم و همه شهدا شناسایی شده‌اند. تعدادی مفقودی داشتیم و روز اول که این حادثه رخ داد صحنه به حدی دلخراش بود که نمی‌شد اجساد را شناسایی کرد.
وعده علی عسکری در هیأت دولت برای تذکر به شبکه افق
در همین حال روز گذشته رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اینکه برخی  می‌خواهند این طور القا کنند وزارت امور خارجه مسئول پیگیری حادثه منا بوده و مقصر کوتاهی‌ها است، توضیح داد: هر مذاکره‌ای را که از سوی ایران با دنیا انجام می‌شود وزارت امور خارجه انجام نمی‌دهد، مذاکرات زیادی در حوزه‌های مختلف در حال انجام است.
برای مثال روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در سوچی روسیه در اجلاس سه‌جانبه حمل و نقل ایران و جمهوری آذربایجان و روسیه حضور داشت و درباره تکمیل کریدور شمال - جنوب با همتایان خود مذاکره کرد، آیا باید وزیر امور خارجه آنجا حاضر می‌شد و مذاکره می‌کرد؟
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه هر کدام از وزارتخانه‌ها انواع و اقسام فعالیت‌ها و مذاکرات بین‌المللی را انجام می‌دهند، افزود: سازمان حج و زیارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران هرکدام مأموریتی دارند که در حوزه کلان با مسئول ذیربط خود هماهنگ می‌کنند، اینکه چه کسی باید مذکرات را انجام دهد، مسئول مربوطه انجام داده و بیان هم کرده‌اند که در همه مذاکرات مسأله منا را پیگیری کرده‌اند.
واعظی تصریح کرد: امروز نیز درباره آنچه که در یکی از شبکه‌های رسانه ملی که همیشه هم بر ضد دولت برنامه تولید و پخش می‌کند، موضوعی به این شکل درباره حادثه منا بیان می‌شود، در دولت مواردی مطرح شد. آقای علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما نیز از این موضوع ابراز ناراحتی کرد و قرار شد به آن شبکه تذکر بدهند.‌‌

برچسب‌ها:

نظر شما