شناسهٔ خبر: 34746025 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

توجیه تراشی امریکا برای خروج از INF با انفجار اخیر روسیه

روزنامه جوان

یک مقام ارشد امریکایی که نخواست نامش فاش شود، مدعی شده است که انفجار هفته گذشته در یک پایگاه نظامی در شمال روسیه به برنامه موشک فوق فراصوت این کشور مرتبط بود.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، در حالی که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو در نتیجه خروج امریکا از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به «INF» ادامه دارد، یک مقام امریکایی مدعی شده که انفجار اخیر در شمال روسیه با برنامه این کشور در زمینه موشک فوق فراصوت (هایپرسونیک) ارتباط داشته است. ۱۷ مردادماه منابع رسانه‌ای از وقوع انفجاری در پادگان نظامی روستای «نِنوسکا» در منطقه «آرخانگلسک» در شمال روسیه و وقوع آتش‌سوزی در این منطقه خبر دادند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این انفجار هنگام آزمایش یک «سیستم پیشرانه مایع» برای تولید موتور موشک اتفاق افتاده است. در حالی که تعداد کشته‌ها ابتدا دو نفر اعلام شده بود، شرکت روس‌اتم بعداً اعلام کرد که پنج نفر در این حادثه کشته شده‌اند که همگی از دانشمندان اتمی روسیه بوده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ روز سه شنبه اعلام کرد که از نظر واشنگتن، انفجار هفدهم مردادماه در شمال روسیه به برنامه موشک فوق فراصوت «بروستنیک» (اسکای‌فال) ارتباط داشته است. در گزارش رویترز آمده است: «روز دو شنبه پنج دانشمند (روس) در شهر ساروف واقع در نزدیکی محل انفجار پادگان ننوسکا به خاک سپرده شدند. آژانس دولتی اتمی روس‌اتم اعلام کرده که دلیل این انفجار، بروز حادثه در جریان تست موشک روی یک سکوی پرتاب دریایی در شمال روسیه بوده است.»

یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت، واشنگتن تا این لحظه در موقعیتی نیست که بگوید انفجار در شمال روسیه یک انفجار اتمی بوده است، اما به این موضوع باور دارد که عناصر رادیواکتیو در این انفجار وجود داشته است.

این مقام ارشد دولت امریکا معتقد است، انفجار در ننوسکا می‌تواند مانع مهمی در برنامه‌های مدنظر دولت روسیه ایجاد کرده باشد. وی افزود: هنوز مشخص نیست که دلیل انفجار ناشی از ناکامی در سیستم پرتاب موشک بوده باشد. دونالد ترامپ هم روز گذشته درباره انفجار در روسیه واکنش نشان داده بود. او در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «ایالات متحده دارد اطلاعات بیشتری درباره یک انفجار موشکی ناکام در روسیه به دست می‌آورد. ما هم فناوری مشابه، اما پیشرفته‌تری داریم. انفجار [موشک]«اسکای‌فال» روسیه باعث نگرانی در مورد هوای اطراف آن تأسیسات و مناطق بسیار فراتر از آن شده است. این خوب نیست.» اظهارات امریکایی‌ها درباره ماهیت انفجار در شمال روسیه به نظر می‌رسد توجیهی برای ادعای نقض معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به «INF» توسط روسیه و خروج امریکا از این پیمان باشد.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا ۱۱ مردادماه با اعلام خروج رسمی کشورش از این معاهده مدعی شده بود: «در تاریخ دوم فوریه ۲۰۱۹، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد به پایبندی به معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد.»

برچسب‌ها:

نظر شما