شناسهٔ خبر: 34745876 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

سازمان اطلاعات سپاه مسئولیت لیست دوتابعیتی‌ها را نپذیرفت

لیست دوتابعیتی‌ها بعد از دو سال اوایل مردادماه سال جاری منتشر شد؛ در جریان سؤال ۲۹ نماینده از وزیر دفاع درباره پخش فیلم دوتابعیتی‌ها در مجلس. صحبت‌های علیرضا رحیمی، نماینده تهران، در جریان این سؤال به مذاق تندرو‌ها خوش نیامد.

صاحب‌خبر -

حتی سازمان اطلاعات سپاه هم مسئولیت لیست دوتابعیتی‌ها را نپذیرفته است. این را حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفته.

او به «جمهوریت» گفته زمانی که رئیس این کمیسیون بوده از مسئولان مربوطه درباره این لیست استعلام گرفته است. سازمان اطلاعات سپاه نیز در نامه‌ای تأکید کرده که این لیست را اطلاعات سپاه تحویل نداده است و مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. پیش از این وزارت اطلاعات هم بار‌ها این لیست را تکذیب کرده بود.

طرح دوتابعیتی‌ها مشکوک است
فلاحت‌پیشه گفته که لیست دوتابعیتی‌ها تبدیل به عاملی برای تسویه‌حساب سیاسی شده بود و در مقطعی که موضوع دوتابعیتی‌بودن یکی از سفرا و یک مسئول مطرح شد، از مسئولان مربوطه خواستم که در مورد این لیست اعلام موضع کنند. به گفته او، در پی این درخواست اطلاعات سپاه در قالب یک نامه اعلام کرد که این لیست را اطلاعات سپاه تحویل نداده است و مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.

به گفته فلاحت‌پیشه، وزارت اطلاعات نیز درباره این لیست به طور رسمی اعلام کرد که درباره تنها چهار نفر از این افراد گمانه دوتابعیتی‌بودن وجود دارد و در عمل وزارت اطلاعات نیز اعلام کرد که این لیست محلی از اعراب ندارد و طرح آن در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی نیست.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: «در همان زمان برخی نمایندگان به کمیسیون مراجعه کرده و فهرست اسامی لیست را می‌خواستند. من به طور رسمی لیست را در قالب یک نامه به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع دادم و اعلام کردم که کمیسیون لیست را در اختیار هیچ‌کس قرار نمی‌دهد و در عمل این موضوع را از دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس خارج کردم».

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد که دوتابعیتی‌بودن جرم تلقی نمی‌شود و فقط نوعی منع برخورداری از برخی پست‌های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران است، آن هم درحالی‌که به گفته او، طبق آمار ۸۵ درصد ایرانیانی که به‌عنوان مهاجر به کشور‌های دیگر دنیا رفته‌اند، دارای حقوق و مزایا و پست‌های شغلی برتر در کشور‌های پذیرنده آن‌ها بوده‌اند.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد که در این شرایط باید ایران را از هشت میلیون ایرانی که می‌توانند به توسعه عمرانی کشور کمک کنند محروم کنیم. او افزود: «طرح دوتابعیتی حرکتی مشکوک از جانب کسانی است که سعی دارند کشور را در محاصره قرار دهند».

ماجرای انتشار لیست چه بود؟
لیست دوتابعیتی‌ها بعد از دو سال اوایل مردادماه سال جاری منتشر شد؛ در جریان سؤال ۲۹ نماینده از وزیر دفاع درباره پخش فیلم دوتابعیتی‌ها در مجلس. صحبت‌های علیرضا رحیمی، نماینده تهران، در جریان این سؤال به مذاق تندرو‌ها خوش نیامد.

کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد، ابتدا از «کندوی نفوذ» در نهاد‌های کشور گفت و باز هم موضوع دوتابعیتی‌ها را مطرح کرد. کشمکش‌ها در صحن بهارستان باعث شد که نماینده مشهد اقدام به انتشار لیستی کند که مدام درباره آن صحبت کرده بود. او این لیست را در اختیار رسانه‌های به زعم خود ارزشی قرار داد؛ لیستی که نام ۷۱ مسئول در آن به چشم می‌خورد و در مقابل اغلب اسامی آن نوشته شده بود «بر اساس شواهد» یا «بر اساس قرائن» دوتابعیتی است.

نام‌های معصومه ابتکار، معاون زنان رئیس‌جمهوری و سعید نمکی، وزیر بهداشت و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم در این لیست بود. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بعد از انتشار این لیست ابراز خوشحالی کرد و گفت که افرادی این حرف‌ها را مطرح می‌کنند که ما نمی‌دانیم ریشه خودشان چیست و از کجا آمده‌اند.

محمود واعظی به موضوع اصالت افغان کریمی‌قدوسی که از سوی چند نماینده مطرح شده اشاره کرده بود. حالا می‌توان گفت که هیچ نهاد امنیتی و اطلاعاتی لیست دوتابعیتی‌ها را تأیید نکرده است، درحالی‌که ۱۱ عضو هیئت تحقیق‌وتفحص از دوتابعیتی‌ها قریب به یک‌سال‌ونیم زمان صرف تهیه این لیست کرده بودند.

نظر شما