شناسهٔ خبر: 34745400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سخنی با رئیس دستگاه قضا/کارنامه کوتاه شما امید به دستگاه قضا را در میان مردم برانگیخته است

بررسی اجمالی کارنامه جنابعالی در مدت کوتاه انتصاب به ویژه همکاری با رسانه‌ها و... نشان از عزم جدی برای مقابله مفسدان اقتصادی دارد که این امر امید به دستگاه قضا را در میان توده‌های مردم برای اقامه عدل برانگیخته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس استان کردستان/ جواد حسن‌آبادی کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی؛ از چند روز قبل شایعه سفر استانی رییس قوه قضاییه به استان کردستان نقل محافل بود تا این که صحت سفر رئیس قوه قضائیه از سوی مسئولین استانی تایید شد. در این خصوص فرصت را مغتنم شمرده و به این بهانه شمه‌ای از انتظارات مردم و نیازهای استان را به اختصار بیان می‌کنیم.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، ششمین رئیس قوه قضاییه است که توسط رهبر انقلاب برابر اصل یکصد و پنجاه و هفتم قانون اساسی برای مدت ۵ سال به ریاست قوه قضائیه منصوب شده‌اند و انتخاب مجدد برای یک دوره پنج ساله دوم نیز مجاز است.

در اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی آمده است: قوه قضاییه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی، اجتماعی و مسوول تحقق بخشیدن به عدالت است.

وظایف قوه قضائیه مطابق قانون:

- رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات و حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم  بر اساس آنچه که قانون معین می‌کند.

- احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع

- نظارت بر حسن اجرای قوانین

- کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود مقررات مدون جزایی اسلام

- اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین و...

جناب آقای رئیسی در شرایطی عهده‌دار ریاست قوه قضائیه شده‌اند که آمریکا از برجام خارج و تحریم‌های فلج‌کننده علیه ملت ایران به حد اعلای خود رسیده و به جهت عدم ایجاد ساز و کارها و عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم و ناتوانی مدیران میانی، جامعه با وجود تزریق و وارد نمودن کالاهای بیش از نیاز معمولی مردم شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها هستیم، به طوری که کالاهای مصرفی اعم از کشاورزی، لبنی و پتروشیمی چندین برابر افزایش یافته و مردم در اداره امور زندگی خود با عسر و حرج مواجه هستند.

با این وصف، با برنامه‌ریزی مسوولین، انسجام داخلی و اتحاد و انسجام قوای سه‌گانه تا حدودی مسوولین در رده‌های مختلف موفوق به کنترل اوضاع شده‌اند اما عبور از این پیچ تاریخی نیازمند عزم و اراده ملی و تعامل همه قوا  است.

موضوعی که انتخاب جناب رئیسی از سایر روسای پیشین قوه قضاییه را متمایز می‌سازد این است که وی پرورش‌یافته قوه قضاییه است و از رده‌های پایین در مناصب دادیار، بازپرس، دادستان و در رده‌های صنفی قوه قضاییه مشغول به کار بوده و چندین سال به عنوان دادستان کل کشور و جانشین قوه قضاییه خدمت نموده و از همه مهم‌تر در حوزه علمیه و دانشگاه نیز به صورت تخصصی در این رشته تحصیل و تدریس کرده و صاحب مقالات و کتاب است.

این ویژگی‌ها باعث شده که مردم، جامعه علمی، دانشگاهی و حوزوی انتظار ویژه‌ای از جناب آقای رئیسی به منظور عمل به وظایف احصایی برابر اصل ۱۵۶ قانون اساسی داشته باشند.

اما انتظاراتی که مردم کردستان از سفر حجت‌الاسلام رئیسی دارند:

 نامبرده بعد از عهده‌دارشدن مسوولیت حساس قوه قضائیه در اولین سفر کاری خود به استان‌هایی همانند استان سیستان و بلوچستان که پهناورترین استان کشور است و استان‌هایی که درگیر سیل و زلزله بودند؛ استان کردستان را برای دیدار عمومی با مردم برگزیدند؛ استانی که به تعبیر مقام معظم رهبری سرزمین مجاهدت‌های خاموش و استان فرهنگی و پرورش‌دهنده مردانی بزرگ است و زخم‌های التیام‌نایافته هنوز بر پیکر آن مشاهده می‌شود.

 همانگونه که مردم و مسوولین آگاهی دارند کردستان از معدود استان‌هایی است که کمترین سرمایه‌گذاری اقتصادی و زیرساختی به منظور توسعه در آن انجام گرفته و بسیاری از جوانان استان با وجود بهره‌مندی از تحصیلات عالی بیکار هستند و تعداد زیادی از مردم به شغل‌های کاذب دستفروشی و کارگری فصلی روی آورده‌‌اند تا جایی که بیکاران زیادی برای امرار معاش به عنوان کارگر فصلی، به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند و بسیاری از مردم استان‌های مرکزی کشور کردها را به عنوان دست‌فروش، ساعت‌فروش و فروشنده عطریات می‌شناسند.

استان کردستان برابر آمار سازمان برنامه و بودجه، گران‌ترین استان کشور با میانگین رشد ۲۷ درصد است و نسبت به سایر استان‌های کشور یکی از استان‌هایی است که نرخ اجناس در آن گران‌تر از سایر نقاط کشور است.

در تولید غلات زمانی استان کردستان دارای نام و نشان در سطح کشور خصوصاً شرق استان بود. اما به علت سیاست‌های غلط، صدور مجوز بدون برنامه از منابع زیرزمینی، شرق استان می‌رود که به کویر تبدیل شود.

با وجود جاری‌بودن رودخانه‌های پرآب در استان و بارندگی‌های مناسب از تولیدات محصولات کشاورزی در کشور جایگاهی ندارد.

کردستان یکی از استان‌های برخوردار از منابع غنی زیرزمینی است اما متاسفانه به علت ضعف سیستم مدیریت گذشته و حال از این منابع سودی نمی‌برد، در سال‌های اخیر اقدام به احداث سدهای متعدد در سطح استان شده اما علیرغم این منابع آبی هنوز درصد بسیار ناچیزی از زمین‌های کشاورزی زیرپوشش شبکه آبیاری است و حقابه کردستان نسبت به میانگین کشور بسیار پایین است.

زمین‌های دشت قروه و دهگلان در فاصله ۱۰ الی ۱۵ کیلومتری سدهای پرآب، از وجود آب بی‌بهره مانده‌اند ولی ظاهرا آب همین سدها تا 150 کیلومتر به استان‌های کرمانشاه و لرستان برای آبیاری منتقل می‌شود.

انتظار به حق مردم کردستان خصوصاً جامعه علمی و دانشگاهی از جنابعالی عمل به اجرای اصل ۱۳ و ۱۶۷ قانون اساسی درخصوص احوال شخصیه و صدور آرای قضات به فتاوای مرجع بزرگ تقلید برابر احکام مربوطه به فقه امام شافعی (ره) لازم است.

جناب حجت‌الاسلام دکتر رئیسی ریاست محترم قوه قضاییه؛ شایسته است به منظور کارآمدی دستگاه قضا در راستای عمل به وظایفش مطابق قانون اساسی عنایت ویژه در اصلاح قوانین با همفکری اساتید برجسته دانشگاه‌های حقوق خصوصاً دانشگاه تهران داشته باشید.

یکی از عمده‌ترین ناکارآمدی‌های قوه قضاییه در موضوع قوانین است؛ همانگونه که جنابعالی مستحضر هستید دشمنان و بدخواهان ملت ایران درصدد مقبولیت‌زدایی مردمی نظام در قالب جنگ نرم هستند و یکی از راه‌ها برجسته نمودن موضوع تعدی و دست‌یازی مسوولین در مجموعه حاکمیت کشور است.

قوانین پیشگیری که در بند ۵ اصل یکصد و پنجاه و ششم مورد اشاره قرار گرفته با قوانین موجود خصوصاً قانون تجارت که مبنای آن مربوط به هشتاد و اندی سال پیش می‌باشد جوابگو نیست.

در این شرایط که جنگ تمام عیار اقتصادی آمریکا علیه ایران آغاز شده است باید موضوع معیشت مردم در سرلوحه برنامه‌های مسوولین در قوای سه‌گانه قرار گیرد.

بهترین راهکار این است که با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و با بسیج امکانات مادی و معنوی جامعه و سازماندهی و ساماندهی و کنترل اوضاع و احوال، اقدام عاجل به عمل آورید و اولویت نخست، کنترل اوضاع و احوال موجود و عدم تساهل و تسامح در برخورد با چپاولگران و معرفی آنان به مردم باشد.

اقدامات انجام‌گرفته تاکنون هرچند به صورت موقت کارساز است ولی در درازمدت بدون ایجاد سازوکارهای مناسب تقنینی و اجرایی و قضایی جوابگو نخواهد بود.

بررسی اجمالی کارنامه جنابعالی در مدت کوتاه انتصاب به ویژه همکاری با رسانه‌ها و... نشان از عزم جدی برای مقابله مفسدان اقتصادی دارد که این امر امید به دستگاه قضا را در میان توده‌های مردم برای اقامه عدل برانگیخته است و انتظار مردم فراتر از شعار، عمل به این وعده‌ها است.

مطابق اظهارات مقامات رسمی استان، به دلایل مختلف آستانه تحمل مردم در این استان به شدت پایین آمده و استنباط کارشناسان از این رفتارها که در حجم گسترده پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی نمود دارد نادیده گرفتن حقوق شهروندی در غالب دستگاه‌های حاکمیتی و بی‌حرمتی به ارباب‌رجوع است؛ صدور دستورات مقتضی در این زمینه می‌تواند امید به زندگی و نشاط و شادابی را به جامعه بازگرداند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

نظر شما