شناسهٔ خبر: 34744633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جمع‌آوری مکانیزه 90 درصد پسماندهای خانگی تربت حیدریه تا پایان تابستان

شهردار تربت حیدریه گفت: با ساخت و نصب این 250 مخزن، جمع‌آوری 90 درصد پسماندهای خانگی تربت حیدریه تا پایان تابستان به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، محمدصادق مجتهدی عصر امروز در نشست خبری در ساختمان شهرداری تربت حیدریه گفت: جمع‌آوری پل چهارراه خواف حاصل تعامل و همکاری همه مسؤولان شهرستان بود، البته تمام هزینه‌های آن از کسبه و اهالی محل جمع‌آوری شد و تنها آسفالت آن از طرف شهرداری بوده است.

شهردار تربت حیدریه افزود: ۲۵ نقطه کلیدی در شهرستان به‌تملک شهرداری درآمده و اغلب آن‌ها بازگشایی شده، خیابان ولی عصر(عج) نیز در آستانه بازگشایی است.

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر ۱۵ کیلومتر جوی و جدول‌گذاری شده است، یکی از دلایل اینکه کارها زیاد دیده نمی‌شود فعالیت زیاد شهرداری در حاشیه شهر است.

مجتهدی اظهار کرد: در مناطقی که مردم خودشان در ساخت و بهسازی مشارکت دارند نگهداری به‌خوبی توسط خود مردم انجام می‌شود و این یعنی مشارکت مردم در عمران شهر شاه کلید توسعه پایدار شهری است.

شهردار تربت حیدریه تاکید کرد: با گروه‌های مختلفی جهت سرمایه‌گذاری برای تفکیک زباله مذاکره انجام شده اما بهترین کار در این راستا تفکیک از مبدأ است، چون موانعی از طرف برخی افراد که از این بخش درآمد دارند، انجام می‌شود.

وی بیان کرد: شهرداری به‌طور مستقیم در ساخت موزائیک‌های پلیمری، تابلوهای راهنمایی، نیمکت‌های پارک، سطل‌های زباله و دال بتونی ورود کرده و با استفاده از نیروهای موجود این اقدامات را انجام داده است.

مجتهدی افزود: در دو سال بدهی شهرداری تثبیت شده و خوشبختانه رشدی نداشته است، همچنین با در نظر گرفتن درآمدهای غیرمستقیم تحقق ۱۱۰ درصدی بودجه شهرداری داشته‌ایم.

شهردار تربت حیدریه ادامه داد: در شهر تربت حیدریه  6 محله هدف داریم که تاکنون در 4 محله دفاتر تسهیل‌گری راه‌اندازی شده اما دفتر محله شهید چمران به‌دلیل مشارکت فوق‌العاده ساکنین و همراهی اداره آموزش‌وپرورش یکی از دفاتر تسهیل‌گری نمونه در استان و بلکه در کشور است.

وی عنوان کرد: شهرداری تربت حیدریه به‌تنهایی در این محله اقداماتی از جمله آسفالت 20 هزار مترمربع از کوچه‌ها، احداث جوی و جدول و در اختیار قرار دادن زمین جهت احداث خانه محله با اعتباری حدود 17 میلیارد ریال را انجام داده است.

مجتهدی خاطرنشان کرد: با بررسی‌های به‌عمل آمده شهر تربت حیدریه از حیث تهیه و تصویب طرح مطالعاتی بازآفرینی پایدار شهری و اجرای طرح‌های مصوب، جزو شهرهای پیشگام استان و کشور است و در هیچ یک از شهرهای استان، اعضای ستاد بازآفرینی موفق به‌بازتولید و راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری محله با این حجم از فعالیت‌های کیفی و کمی نشده‌اند.

شهردار تربت حیدریه یکی از اقدامات شهرداری در حوزه فضای سبز را قطع سه انشعاب آب شرب از چرخه آبیاری فضای سبز و اصلاح کشت الگوی فضای سبز و میادین دانست که موجب صرفه‌جویی درصد قابل ملاحظه‌ای در مصرف آب شده است.

وی با بیان اینکه 90 درصد پسماند خانگی شهر تربت حیدریه به‌صورت مکانیزه جمع‌آوری می‌شود، اظهار کرد: در تربت حیدریه روزانه ۱۰۰ تن زباله توسط پرسنل پاکبان و خدمات شهری شهرداری جمع‌آوری و به‌محل دفن زباله منتقل می‌شود.

مجتهدی افزود: جمع‌آوری مکانیزه پسماند یکی از برنامه‌هایی بود که بر آن تاکید داریم، بنابراین برای تحقق این امر باید مخازن جمع‌آوری پسماند در هر محله به‌تعداد کافی نصب شود که در سال گذشته تعداد 320 عدد مخزن پسماند در سطح شهر نصب شد و با خرید دو دستگاه جمع‌آوری مکانیزه پسماند کار جمع‌آوری مکانیزه در برخی از محلات سطح شهر آغاز شد. 

شهردار تربت حیدریه ادامه داد: قیمت خرید این مخازن با توجه به‌تورم در حال افزایش است و اکنون با تجهیز کارگاه جوشکاری اداره نظارت و هماهنگی خدمات شهری و خرید ورق‌های مخصوص برای ساخت 250 عدد از این مخازن در حال ساخت مخزن‌ها و همچنین زیرمخزنی‌ها هستیم که این امر موجب کاهش 50 درصدی هزینه در این بخش شده است. 

وی یادآور شد: با ساخت و نصب این 250 مخزن، جمع‌آوری 90 درصد پسماندهای خانگی تربت حیدریه تا پایان تابستان به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.

مجتهدی تاکید کرد: کل مخازن جمع‌آوری پسماند در سطح شهر در سال 1396، 500 عدد بود و فقط در سال 1397 تعداد 320 عدد به این صندوق‌ها افزوده شده است که رشدی 70 درصدی را نشان می‌دهد.

شهردار تربت حیدریه گفت: امیدواریم از زباله که می‌تواند تهدیدی جدی برای محیط زیست باشد با مدیریت اصولی و استفاده از روش‌هایی همچون ایجاد کارخانجات بازیافت و کمپوست این تهدید را تبدیل به‌فرصت کنیم.

وی عنوان کرد: در راستای کاهش هزینه‌های جاری شهرداری و بهره‌وری از نیروی انسانی بر آن شدیم تا برخی از نیازهای خود در حوزه خدمات شهری را با استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های موجود تامین کنیم.

انتهای پیام/ 70051

نظر شما