شناسهٔ خبر: 34743259 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ابهام در علت مرگ توله‌های ببر باغ وحش مشهد

علت مرگ توله‌های ببر باغ وحش مشهد دچار ابهام است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی افزود: تلف شدن سه تا چهار توله ببر از هفت توله تلف شده در باغ وحش مشهد دچار ابهام جدی است.
تورج همتی گفت: تلف شدن هفت توله ببر باغ وحش مشهد در زمان تولد در خرداد ماه امسال اتفاقی است که نمی‌تواند غیر طبیعی باشد، زیرا مرگ و میز نوزادان در زمان تولد در انسان نیز رخ می‌دهد، اما با توجه به بالا بودن تعداد این تلفات بررسی‌های کارشناسی محیط زیست استان با جدیت انجام شد.
وی افزود: بررسی‌ها نشان داده است که از مجموع هفت توله ببر تلف شده مرگ تعدادی از آن‌ها طبیعی و به سبب اثرات ناشی از زایمان ببر بوده است، اما در مورد سه یا چهار توله هنوز ابهاماتی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سهل انگاری و برخورد نامتعارف با تولد این توله‌ها اشاره کرد.
وی گفت:با توجه به خصلت بچه کشی در ببر‌ها جداسازی به موقع توله‌ها از مادر از نکاتی است که باید مورد توجه مالکان باغ وحش و نگهدارندگان حیوانات می‌بود که در این مورد احتمال سهل انگاری توسط عوامل باغ وحش مشهد وجود دارد.
همتی افزود: موضوع توسط کارشناسان حیات وحش این اداره کل همچنان با جدیت در دست بررسی است و نتایج تحقیقات به مراجع قضایی جهت پیگیری ارائه می‌شود.
او با اشاره به فعال بودن دوربین‌های مدار بسته در باغ وحش مشهد گفت: چک کردن دوربین‌ها و تهیه گزارش از افراد حاضر در محل از اقداماتی است که در این زمینه در حال انجام است.
خرداد ماه امسال تعداد ۷ توله ببر تازه متولد شده در باغ وحش مشهد تلف شدند که دامپزشک باغ وحش علت مرگ شش توله ببر را عفونت تنفسی و علت مرگ یک توله دیگر را حمله شدید مادر عنوان کرده است.
باغ وحش مشهد در سال ۱۳۳۹ در محدوده خواجه ربیع تاسیس و با ایجاد شرکت باغ وحش وکیل آباد در سال ۱۳۵۶ در ورودی پارک جنگلی وکیل آباد مستقر شد.
این مکان بزرگترین باغ وحش ایران است و بیشترین حیوانات و گونه‌های جانوری را دارد که از آن جمله می‌توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانوران دیگر اشاره کرد.

نظر شما