شناسهٔ خبر: 34742222 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۰ درصد صنایع استان یزد، کوچک و متوسط است

یزد - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یزد با اشاره به فعالیت و اشتغال ۲۴ هزار و ۶۹۵ نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گفت: صنایع با اشتغال زیر ۵۰ و با ۱۰۰ نفر به عنوان صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شوند و در استان ۹۰ درصد از واحدها در این دسته قرار دارند.

صاحب‌خبر -

سیدعلی عزالدینی روز چهارشنبه به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک( ۲۱ مردادماه )در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی با ۶ هزار و ۷۰۶ هکتار در  استان یزد اظهار داشت: این شرکت تا پیشتر وظیفه ایجاد زیرساختها را داشت ولی وظایف جدیدی تعریف شده است.
وی افزود: توانمندسازی کارکنان شرکتها ، توسعه خوشه های صنعتی ، توسعه شبکه های پیمانکاری و توسعه بازار بخشی از وظایف جدید است و در این راستا تلاشهای زیادی صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی یزد اضافه کرد: ۲ هزار و ۸۰۰ قرارداد بسته شده ولی در مجموع هزار و ۲۵۰ واحد تولیدی در شهرکها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارد.
عزالدینی درباره فعالیت در حوزه خوشههای صنعتی هم گفت: ۱۸ خوشه کسب و کار در استان شناسایی شده که پنج مورد شامل نساجی ، کاشی و سرامیک ، سنگ ، محصولات کنجدی و طلا و جواهر به بلوغ کامل رسیده و نتیجه داده است.    
وی با بیان اینکه خوشه نساجی، طلا و جواهر فعالیت کاملی دارد و موثر بوده است، ادامه داد: خوشه گردشگری با توجه به ثبت جهانی یزد در دستور کار برای فعالیت است که با میراث فرهنگی در حال پیگیری است تا در راستای اهداف و ماموریت ها فعالیت خود را آغاز کند.
این مسئول با اشاره فعالیت مرکز خدمات فناوری و کسب و کار یزد اظهار داشت : مدیریت این مجموعه با بخش خصوصی است و خدماتی آموزشی ، مشاوره ای و فناوری به شرکت ها ارائه می شود. 
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یزد در بخش دیگر جلسه در پاسخ به سئوالات خبرنگاران درباره وضعیت شهرک مریم آباد ویژه واحدهای نساجی گفت: این مجموعه یک شهرک خصوصی است که از سال ۸۸ برای استقرار واحدها بدون نقش شرکت شهرک ها تصمیم گیری شد با این حال ، تامین زیرساخت های این مجموعه را در حال پیگیری داریم.
عزالدینی افزود : شرکت شهرکهای صنعتی یک مجموعه خودگران است که بدون بودجه دولتی اداره می شود با این حال تابع سیاستهای دولت ، استان ، تصمیمات شورای برنامه ریزی و توسعه و نیز سند توسعه استان است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاستهای حمایت از واحدهای کم آبخواه و هایتک است و در این راستا و به منظور حمایت از واحدهایی که کم آبخواه و دانش بنیان هستند مشوق هایی ارائه کرده ایم.
وی با بیان اینکه برای تعدادی از شهرکها و نواحی صنعتی با هزینه های بالا ، تصفیه خانه ایجاد شده است ، ادامه داد: برخی واحدها به دلیل اینکه استانداردهای لازم را برای اتصال به شبکه فاضلاب ندارند به صورت غیرمجاز، پساب خود را رهاسازی می کنند و آنهایی که تصفیه خانه دارند پسابش را در  فضای سبز استفاده می کنند.
عزالدینی درباره واحدهای هیدروکربن در دوره های قبل گفت: این واحدها مشکلات زیادی همچون آتش سوزی ایجاد کرده به خاطر همین امر ، تنها با تأیید ادارههای کل پدافند ، مبارزه قاچاق کالا ، محیط زیست و استاندارد ، مجوزهای این مجموعه ها تمدید و تأیید می شود.  
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یزد در بخش دیگر درباره قیمت گذاری و واگذاری زمین به متقاضیان هم اظهار داشت: سعی شده خیلی اضافه تر از قیمت تمام شده از واحدهای صنعتی گرفته نشود ضمن آنکه به منظور حمایت از تحقق شعار سال مبنی بر رونق تولید تلاش شد تا افزایش قیمت نسبت به سال قبل و یا حتی بر مبنای نرخ بانک مرکزی هم نباشد.
وی در عین حال با بیان اینکه قیمت گذاری زمین توسط شهرکهای صنعتی انجام نمی شود ، خاطرنشان کرد: کارشناسان رسمی دادگستری پس از بررسی ، قیمتی را ارائه می کنند که ما بر اساس قانون،  این قیمت ها را رعایت می کنیم اما رایزنی هایی شده تا کارشناسان نیز حداقل ترین قیمت را در نظر بگیرند.

مدیریت ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان یزد با بخش خصوصی است
در ادامه این جلسه معاون برنامه ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد گفت: در حال حاضر از مجموع ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی ، اداره ۱۰ مجموعه با بخش خصوصی است که نمونه آن شهرک صنعتی یزد است.
علیرضا رضایی افزود: نحوه واگذاری نواحی و شهرک‌های صنعتی به بخش خصوصی به گونه‌ای است که تشکیل و مدیریت شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر عهده شرکت‌های خدماتی متشکل از صاحبان واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: در قالب این واگذاری، امور عمومی شهرک‌ها نظیر راهبری و اداره امور شهرک، حفاظت فیزیکی و انتظامات، مراقبت، حفظ و نگهداری فضای سبز، بهداشت و مدیریت پسماندها به شرکت‌های خدماتی سپرده می‌شود.

معاون شرکت شهرکهای صنعتی یزد تصریح کرد: مدیریت شهرک‌های صنعتی از طریق تشکیل شرکت‌های خدماتی در اختیار هیأتی متشکل از نمایندگان واحدهای صنعتی مستقر در همان شهرک صنعتی از طریق برگزاری انتخابات و تشکیل مجامع قرار می‌گیرد.
 رضایی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم به عنوان دستگاه حاکمیتی و ناظر عالی بر عملکرد این شهرک ها نظارت دارد.

۹۰ درصد صنایع استان، کوچک و متوسط با ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزش افزوده است
همچنین معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی یزد با بیان اینکه این مجموعه نقش حمایتی ، توانمندسازی و پشتیبانی از واحدهای تولیدی از طرف دولت را دارد ، اظهار داشت: ایجاد زمینه لازم برای ارتقای خدمات و توسعه صنعتی از جمله اولویت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی  در استان است.

محمد دهقان با بیان اینکه بین ۹۰ تا ۹۵ درصد صنایع دنیا و ایران را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد ، افزود: ۸۰ درصد ارزش افزوده صنایع دنیا مربوط به این صنایع و مابقی از صنایع بزرگ است ولی در ایران ۴۰ تا ۵۰ درصد از صنایع کوچک و متوسط است که این میزان بیانگر نقش پایین این صنایع در درآمد زایی کشور است.  
وی با اشاره به حمایت های شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: چهار حمایت توسعه صنعتی فناوری ، توسعه بازار ، توسعه عمران و کارآفرینی و سرمایه گذاری و تأمین مالی در دستور کار این شرکت قرار دارد.
وی اضافه کرد: در توسعه فناوری ها ، شناسایی خوشه های صنعتی شامل ۱۸ خوشه از سال ۸۵ در دستور قرار گرفته و در حال حاضر پنج خوشه فعال داریم ؛ ضمن آنکه مرکز فناوری و کسب و کار شهرک صنعتی یزد هم در راستای حمایت از صنایع کوچک و متوسط ایجاد شده است.
این مسئول با بیان اینکه نهادینه کردن و تقویت فرهنگ استفاده از مشاوران تخصصی ویژه مدیران صنایع مهمترین هدف برای راه‌اندازی مرکز فناوری است ، ادامه داد: کمک به رفع نیازهای فناورانه در تمام بخش ها از جمله وظایف شرکت تعریف شده است.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی یزد کمک به رفع نیاز صنایع و توسعه نوآوری در این حوزه را ضروری دانست و گفت: ارتقای فناوری مستلزم ایجاد تنوع و خلاقیت در تولید است .
دهقان کمک به توسعه بازار را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان و تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی، نیازسنجی مستمر آموزشی، برگزاری تورهای صنعتی، حمایت از پایان نامه‌های دانشگاهی مرتبط با توسعه صنعتی و اقتصادی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و برگزاری استارت آپ‌های حوزه صنعت از جمله خدمات و برنامه‌های حمایتی شرکت شهرکهای صنعتی استان از واحدهای کوچک و متوسط است.
وی از جمله استارتاپ های برگزار شده را رویداد استارتاپی صنعت نساجی ، رویداد انقلاب صنعتی چهارم و رویداد استارتاپی محصولات کنجدی اعلام کرد و اظهار اشت: هدف ما در این برنامه ها پیوند بیشتر صنعت و دانشگاه و ایده پردازان بوده که عمده ایده های برتر توسط متخصصان واحدهای تولیدی ارائه شد.


دهقان یکی از فعالیت های ۲ سال اخیر را تهیه بانک اطلاعاتی از صنایع کوچک استان و کشور که توانایی ارتباط با صنایع بزرگ را دارند اعلام کرد و افزود: از تمام فعالیت های این صنایع تا ارتباط با صنایع بزرگ حمایت می شود .
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به منظور حمایت از صنایع کوچک و متوسط ، صندوق ضمانت سرمایه گذاری ایجاد شده است ، یادآور شد: این صندوق ، تامین کسری وثیقه های تسهیلات را در دستور کار دارد که تا سقف سه میلیارد تومان ضمانت انجام می دهد.
وی تصریح کرد: عمده مشکل واحدهای کوچک، تامین وثیقه است و نمی توانند تامین مالی شوند که صندوق با پذیرش و اعتبار سنجی ضمانت ها اقدام به ارائه ضمانت نامه به بانک می کند و واحد متقاضی می تواند تسهیلات خود را بگیرد.
این مسئول درباره مشکلات برندسازی در استان هم گفت: این امر موجب شده تا خیلی از تولیدات نساجی یزد با برند ترکیه در بازار تهران عرضه شود زیرا مصرف کننده اینگونه می خواهد و تولید کننده ها مجبورند برای حفظ بازار داخل این کار را انجام دهند.
در پایان این نشست ، خبرنگاران از ۲ واحد تولیدی صنایع پلاستیک پگاه در شهرک صنعتی با ۵۰ نفر اشتغال و واحد پارس شعاع تابا در منطقه ویژه اقتصادی با ۱۰۰ نفر اشتغال بازدید کردند.
یزد در حال حاضر دومین استان معدنی، چهارمین استان توسعه یافته صنعتی و هشتمین استان برتر کشور است.
۱۹۶۸/ ۶۱۹۷

نظر شما