شناسهٔ خبر: 34738455 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

ستاره‌های بنا

صاحب‌خبر -

تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات بین‌المللی گرجستان در حالی حضور پیدا کرد که بسیاری اعزام این تیم به مسابقات گرجستان با ۱۷ کشتی‌گیر را در حد یک فاجعه بالا بردند و آن را در این شرایط سخت مالی به ضرر کشتی می‌دانستند.

این مسابقات برای محمد بنا و برنامه‌ریزی او بسیار مهم بود که می‌خواست با استفاده از این تورنمنت تکلیف تیم خود را برای حضور در مسابقات جهانی مشخص کند.

این تورنمنت به نظر یک انتخابی مهم در کشتی فرنگی می‌آمد اما انتخابی فقط یک بخش از برنامه‌ریزی محمد بنا بود و او در این تورنمنت به دنبال اهداف دیگری هم بود.

 تیم جوان و دگرگون شده کشتی فرنگی نیاز به حضور در چنین تورنمنتی را داشت تا کشتی‌گیران جوان و تقریباً کم تجربه تیم ملی کشتی فرنگی با مسابقات بین‌المللی در رده بزرگسالان هم به خوبی آشنا شوند و در نقطه مقابل هم بحث انتخاب نفرات به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 هر چند که واقعاً فدراسیون با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که رقبای اصلی ایران در مسابقات جهانی هیچ تورنمنتی را از دست نداده‌اند. آیا تورنمنتی بوده که روسیه، ترکیه، ازبکستان، کره‌جنوبی و یا قزاقستان در آن شرکت نکنند؟ حال این‌که تیم محمد بنا کلاً سه تورنمنت را در این ماه‌های اخیر تجربه کرده که برای یک تیم جوان و کم تجریه واقعاً زیاد نیست و شاید اگر وضعیت فدراسیون کشتی اندکی روبه‌راه بود او تعداد زیادی از تورنمنت‌ها را انتخاب می‌کرد.

حالا که مسابقات گرجستان تمام شده می‌توان متوجه شد که محمد بنا و همکارانش تقریبا به هر آن‌چه که می‌خواستند، در این مسابقات رسیدند و می‌توان گفت که تقریباً این تیم ترکیب خودش را شناخته است. اندک تردیدها هم در همین اردو که از امروز شروع می‌شود، برطرف شده و تیم کامل از سوی سرمربی معرفی می‌شود. تیمی جوان و کاملاً دگرگون شده که خیلی‌ها به همین دلیل نگران نتایج تیم ملی در قزاقستان هستند اما محمد بنا هرگز از میدان دادن به جوانان هراسی نداشته است.

بعد از نتایج ضعیف تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی سال گذشته حالا تیم ملی کشتی فرنگی دچار تغییر و تحولات گسترده می‌شود و نتایج گرجستان هم نشان داد که تیم کاملاً متفاوتی در جهانی قزاقستان به روی تشک می‌رود. یک تیم جدید و رؤیایی که از همین مسابقات جهانی قزاقستان می‌تواند درخشش خود را شروع کند.

پویا ناصرپور در وزن ۵۵ کیلوگرم با غلبه بر رضا خدری تقریباً حضورش در مسابقات جهانی را قطعی کرده است. پویا ناصرپور به جام وهبی امره ترکیه هم اعزام شده بود که به مدال برنز رسید و حالا درخشش او در گرجستان این نوید را می‌دهد که در سبک وزن یک کشتی‌گیر قبل اطمینان آرام آرام به ترکیب تیم ملی می‌رسد. هر چند که کار سختی در جهانی قزاقستان در صورت اعتماد محمد بنا دارد.

در وزن ۶۰ کیلوگرم دو فرنگی‌کار به مسابقات گرجستان اعزام شده بودند. شیرزاد بهشتی طلا با کوله‌باری از تجربه و علیرضا نجاتی جوان و جنگنده که هر دو نفر هم به مدال برنز رسیدند. این مسابقات دومین تورنمنتی بود که نجاتی در آن شرکت کرد. او قبل از این در مسابقات بین‌المللی قزاقستان به مدال طلا رسیده بود و این برنز هم می‌تواند تکمله کار او برای رسیدن به دوبنده تیم ملی باشد. هر چند که در این وزن محمد بنا باید تصمیمش را اعلام کند.

در ۶۷ کیلوگرم هم حامد تاب و محمدجواد رضایی به گرجستان اعزام شده بودند. هر دو کشتی‌گیر به لحاظ نوع مبارزه مورد توجه محمد بنا هستند که حامد تاب در این مسابقات هم مانند رقابت‌های بین‌المللی جام وهبی به مدال طلا رسید تا نشان بدهد که برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی از انگیزه‌های زیادی برخوردار است.

محمدجواد رضایی هم بسیار جوان است و در این این رقابت‌ها به مدل برنز رسید. نوع کشتی گرفتن او هم ذهن محمد بنا را به خودش درگیر کرده است و باید تا پایان این اردو منتظر ماند و دید که چه کسی برای این مسابقات انتخاب می‌شود.

 این وزن در مسابقات جهانی یکی از اوزان بسیار سخت است. بسیاری از ستاره‌های وزن ۷۲ کیلوگرم به یک وزن پایین‌تر آمدند تا در این وزن المپیکی خودشان را محک بزنند. از جمله فرانک استابلر و یا رسول چونایف و آرتم سورکوف روس قصد دارند در این وزن به میدان بروند. در جایزه بزرگ آلمان که در دورتموند برگزار شد، استابلر در فینال با غلبه بر سورکوف روس به مدال طلا رسید.

در ۷۲ کیلوگرم دو کشتی‌گیر قرار بود به گرجستان اعزام شوند؛ امین کاویانی‌نژاد و محمدرضا گرایی دو کشتی‌گیر مورد نظر بنا بودند اما در آخرین لحظات گرایی از حضور در گرجستان به دلیل مصدومیت انصراف داد اما امین کاویانی‌نژاد با قدرت به مدال طلا رسید. با توجه به المپیکی نبودن این وزن و همچنین کوچ برخی از ستاره‌های این وزن از جمله چونایف و استابلر به وزن ۶۷ کیلوگرم این وزن می‌تواند یکی از مدال‌های ایران را رقم بزند. هر دو کشتی‌گیر ایران در این وزن هم جوان و شایسته هستند. گرایی در قهرمانی آسیا خوش درخشید و کاویانی‌نژاد هم که به هر مسابقه‌ای رفته، قهرمان شده است.

در وزن ۸۲ کیلوگرم تقریباً محمد بنا و همکارانش درباره سعید عبدولی به جمع‌بندی رسیدند. وزنی غیر المپیکی که گرفتن مدال طلا در آن شاید برای ایران از هر وزن دیگری آسان‌تر باشد. خداحافظی پیتر باسکی مجار که سال گذشته به مدال طلا رسید این وزن را خالی‌تر از همیشه هم کرد. امره کوش، ماکسیم مانوکیان و دیگر نفرات مدعی این وزن نمی‌توانند برای سعید حریفان جدی باشند.

در وزن ۸۷ کیلوگرم محمد بنا برای مسابقات گرجستان دو نام را داده بود، حسین نوری و رامین طاهری که البته نوری به دلیل مصدومیت قید این مسابقات را زد ولی رامین طاهری با اقتدار به‌عنوان قهرمانی رسید. حسین نوری هم مدال برنز جهانی پاریس را دارد و در اردوها هم از خوب‌های تیم ملی بوده اما رامین طاهری هم در ماه‌های اخیر رشد خیلی خوبی داشته است. او در قزاقستان هم خیلی خوب کشتی گرفت ولی در نهایت نقره کسب کرد اما در گرجستان به مدال طلا رسید. این وزن هم تا پایان این اردو تکلیفش مشخص می‌شود اما یکی از اوزانی که شانس مدال در آن وجود دارد، همین وزن است.

همین وضعیت در وزن ۹۷ کیلوگرم هم تکرار شد. در این وزن محمد بنا قصد داشت مهدی علیاری و محمد‌هادی ساروی را به گرجستان اعزام کند اما علیاری به دلیل مصدومیت به گرجستان نرفت ولی ساروی که به تازگی از ۸۷ به ۹۷ رفته با قدرت به مدال طلا رسید تا حالا محمد بنا به او هم در این وزن فکر کند. اگر مصدومیت علیاری طولانی شود اصلاً بعید نیست که ساروی در قزاقستان دوبنده تیم ملی در وزن ۹۷ کیلوگرم را به تن کند. وزنی که مدال گرفتن در آن‌هم خیلی نباید سخت باشد.

وزن ۱۳۰ کیلوگرم هم یکی از اوزانی بود که دو کشتی‌‌گیر از ایران به مسابقات اعزام شدند اما بر خلاف سایر اوزان در این وزن محمد بنا به احتمال فراوان امیر قاسمی منجزی را انتخاب می‌کند که اصلاً به گرجستان اعزام نشد.

شهاب قوره‌جیلی و پارسا نظری دو کشتی‌گیر ایران در سنگین وزن بودند که شهاب به مدال برنز رسید ولی پارسا نظری خیلی راحت از دور مسابقات حذف شد.

آغاز اردوی تیم ملی کشتی فرنگی از امروز 

فرشاد علیزاده در بین مربیان بزرگسالان

اردوی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان برای حضور در رقابت‌های جهانی، از امروز (چهارشنبه ۲۳ مردادماه) در محل خانه کشتی عبداله موحد مجموعه ورزشی آزادی تهران آغاز می‌شود.

 اسامی نفرات دعوت شده به این اردو که تا روز ۳ شهریورماه ادامه دارد از سوی محمد بنا اعلام شده است.

این نخستین اردو بعد از مسابقات بین‌المللی گرجستان است که برگزار می‌شود و در بین نفرات دعوت شده اسامی برخی از چهره‌ها از جمله رضا خدری دیده نمی‌شود.

با نظر محمد بنا برای این اردو در وزن ۵۵ کیلوگرم، پویا ناصرپور و امیرحسین خوانساری، در وزن۶۰ کیلوگرم، مهرداد مردانی، شیرزاد بهشتی طلا، علیرضا نجاتی و مهدی محسن‌نژاد، در وزن۶۳ کیلوگرم، محمد نوربخش، میثم دلخانی و سامان عبدولی، در وزن۶۷ کیلوگرم، حامد تاب، محمدجواد رضایی و محمد الیاسی، در وزن۷۲ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد و محمدرضا گرایی، در وزن۷۷ کیلوگرم، محمدعلی گرایی، پژمان پشتام و پیام بویری، در وزن ۸۲ کیلوگرم، سعید عبدولی و جمال اسماعیلی، در وزن۸۷ کیلوگرم، حسین نوری، مهدی فلاح و رامین طاهری، در وزن۹۷ کیلوگرم، مهدی علیاری، محمد یگانه، محمدهادی ساروی و مهدی بالی، در وزن۱۳۰ کیلوگرم، امیر قاسمی منجزی و شهاب قوره جیلی و امین میرزا زاده نفرات دعوت شده به این اردو هستند.

همچنین فرشاد علیزاده برای حضور در این اردو دعوت شده است. علیزاده سرمربی تیم ملی نوجوانان بود که حالا با نظر محمد بنا به اردو دعوت شده است. رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان و گزینشی المپیک روزهای ۲۳ تا ۳۱ شهریورماه در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار می‌شود.

محسن وظیفه

نظر شما