شناسهٔ خبر: 34737144 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی برای درگذشت اولین مدیر سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت حسینعلی طباطبائی را تسلیت گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار فرهنگی تسنیم، حسینعلی طباطبائی از پیشکسوتان تئاتر ایران و از اولین مدیران تماشاخانه سنگلج روز گذشته در سن 87سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. این پژوهشگر حوزه تئاتر از نویسندگان و مترجمان شاخص حوزه تئاتر به‌حساب می‌آمد. حسینعلی طباطبایی متولد 1311 در تهران بود. او در اداره هنرهای دراماتیک مشغول به کار بود و در عین حال آثار نمایشی متعددی را برای اجرا در تلویزیون ترجمه کرد که توسط  چهره‌هایی چون عباس جوانمرد، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و جمشید مشایخی اجرا می‌شد. «نقش مراکز آموزش تئاتر در تحول و گسترش هنر نمایش ایران» و ترجمه آثاری چون «تئاتر و مسائل اساسی آن» اثر میشل ویینی، «خاموشی دریا» اثر ژان برولر (ورکور)، «فراموش‌شدگان» اثر لوئیس بونوئل، «بازی کشتار» اثر اوژن یونسکو (ترجمه مشترک با داوود رشیدی) بخشی از تألیفات حسینعلی طباطبائی بود.

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی در پی این ضایعه، در پیامی درگذشت حسینعلی طباطبائی از پیشکسوتان تئاتر ایران و از اولین مدیران تماشاخانه سنگلج را تسلیت گفت. متن پیام شهرام کرمی به‌شرح زیر است:

«بلندآوازه باد نام حسینعلی طباطبائی که با نشستن بر مسند مدیریت تماشاخانه سنگلج در روز افتتاحش به‌تاریخ 18 مهر 1344، به‌عنوان نخستین مدیر این میراث فرهنگی گره خورده است؛ هرچند جهان را بدرود گفته و در میان‌مان نباشد، بزرگ‌مردی که نمی‌توان حضورش را در سال‌های دهه 40 شمسی در استان خوزستان که موجب رونق و اعتلای تئاتر اهواز و تربیت بسیاری از هنرمندان آن منطقه شد، نادیده گرفت، همچنان که نمی‌توان ترجمه آثاری چون «تئاتر و مسائل اساسی آن»، «خاموشی دریا»، «فراموش‌شدگان»، «بازی کشتار» و... را خواند و قدردانِ آن‌چه او در راه هنرهای نمایشی برای تحققش از جان مایه گذاشت، نبود. نبود او را در جهان به خود، به دختر نازنینش، ناهید طباطبایی، به خانواده ارجمندش و به اهالی تئاتر و علاقه‌مندانش تسلیت گفته و برای بازماندگانش آرزوی صبری جمیل دارم».

از حسینعلی طباطبایی در 33مین دوره جشنواره تئاتر فجر تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام/+

نظر شما