شناسهٔ خبر: 34736860 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

«تابناک» بررسی می‌کند؛

روایتی از چهار جهش قیمت مسکن در چهل سال گذشته/ مردادماه قیمت مسکن کاهشی است

در تیر ماه سال جاری در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۹۸۳۳۳ هزار ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۶۰۸۹۴ هزار ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و کشور به تابناک اقتصادی گفت: به دلیل آن که قیمت مسکن جهش چشمگیری را داشت، حالا انتظار می‌رود که به دلیل عدم قدرت خرید مردم قیمت مسکن کاهش یابد.

صاحب‌خبر -
در تیر ماه سال جاری در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۹۸۳۳۳ هزار ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۶۰۸۹۴ هزار ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و کشور به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به دلیل آن که قیمت مسکن جهش چشمگیری را داشت، حالا انتظار می‌رود که به دلیل عدم قدرت خرید مردم قیمت مسکن کاهش یابد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ۱۶ ماه گذشته قیمت مسکن به صورت مداوم افزایش یافته و این موضوع در شهر‌های بزرگی، چون تهران معضلات فراوانی را به همراه داشته است از جمله اینکه قدرت خرید مردم برای حتی مسکن‌های با عمر بالا و یا مسکن‌های مناطق حاشیه‌ای شهر‌ها نیز کاهش یافته است و در نتیجه معاملات مسکن در یک سال اخیر تقریباً با اُفت چشمگیری رو به رو بوده است. آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که در تیرماه سال جاری متوسط قیمت  خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی به ۱۳.۳ میلیون ریال رسیده است که این میزان در مقایسه با ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ و ۹۱.۵ درصد افزایش یافته است. در زیر روند متوسط قیمت  خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی از فروردین ۹۷ تا تیرماه ۹۸ را ملاحظه می‌کنید.

کاهش قیمت مسکن در ۸ منطقه تهران؛ روند قیمت مسکن در مرداد ماه چگونه خواهد بود؟

هر چند که متوسط قیمت  خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در تیرماه سال جاری در مقایسه با خرداد ماه رشد ۰.۴ درصدی داشته است، اما شیب نمودار بالا به روشنی بیانگر آن است که روند رو به رشد قیمت مسکن کاهشی شده است.

همان گونه که ذکر شد همین روند صعودی قیمت مسکن در ۱۶ ماه گذشته باعث شده است تا معاملات مسکن تقریباً کاهش یابد. نمودار زیر میزان معاملات مسکن از فروردین ماه ۹۷ تا تیرماه ۹۸ را نشان می‌دهد.


کاهش قیمت مسکن در ۸ منطقه تهران؛ روند قیمت مسکن در مرداد ماه چگونه خواهد بود؟

وضعیت قیمت مسکن در تیرماه در مناطق ۲۲ گانه تهران چگونه بوده است؟

در تیر ماه سال جاری در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۹۸۳۳۳ هزار ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۶۰۸۹۴ هزار ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.



بررسی نمودار بالا نشان می‌دهد که در تیرماه سال جاری در مقایسه با ماه گذشته متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در مناطق ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۲۰ و ۲۲ کاهش و در سایر مناطق تهران افزایش یافته است. در تیرماه ۹۸ در مقایسه با ماه قبل، بیشترین کاهش متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده ۱۱۳۸۹ هزار ریال بوده است که مربوط به منطقه ۲۲ تهران می‌باشد و بیشترین افزایش متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده نیز ۲۲۵۹۵ هزار ریال بوده است که مربوط به منطقه ۱ تهران می‌باشد.

وضعیت قیمت مسکن در مرداد ماه در شهر تهران چگونه بوده است؟

مصطفی قلی خسروی  رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و کشور در مورد وضعیت قیمت مسکن در مرداد ماه سال جاری در شهر تهران به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: تغییر قیمت در چهار بازار باعث می‌شود که قیمت مسکن تغییر کند. این چهار بازار عبارتند از: بورس، طلا، ارز و حامل‌های انرژی. وی ادامه داد: در چهل سال گذشته، ۴ مرتبه شاهد جهش قیمت مسکن (در سال‌های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷) در کشور بوده ایم و افزایش تقریباً سه برابری نرخ ارز در سال ۹۷ باعث شد تا شاهد جهش قیمت در بخش مسکن باشیم، ولی هم اکنون قیمت مسکن روند نزولی به خود گرفته است و در مرداد ماه نیز روند کلی قیمت مسکن در شهر تهران کاهشی خواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و کشور ضمن اشاره به این موضوع که در تیرماه شاهد کاهش قیمت مسکن در ۸ منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بوده ایم گفت: قیمت مسکن در سایر مناطق نیز در مرداد ماه به تبعیت از این ۸ منطقه، کاهشی خواهد بود. وی افزود: به دلیل آن که قیمت مسکن جهش چشمگیری را داشت، حالا انتظار می‌رود که به دلیل عدم قدرت خرید مردم این قیمت‌ها کاهش یابد. قلی خسروی ادامه داد: هر چقدر قیمت مسکن کاهش یابد این به نفع صنف مشاوران املاک می‌باشد، چون باعث می‌شود معاملات زیادی صورت گیرد و کسب و کار این صنف رونق پیدا کند. به همین علت است که بسیاری از مشاوران املاک به صورت خودجوش اعلام کرده اند که ما از ثبت قیمت خرید و فروش و اجاره بهای نامتعارف معذوریم.

وی ضمن بیان این موضوع که تمدید اجاره راهکار مناسبی است که از هزینه‌های مالک و مستاجر می‌کاهد، در خصوص آخرین وضعیت بازار اجاره نیز گفت: قرارداد‌ها بیشتر در تابستان امسال به سمت تمدید اجاره رفته است. خسروی در مورد روند اجاره بها نیز گفت: روند اجاره بها به تبعیت از روند کاهش قیمت مسکن، کاهشی است.

مصطفی قلی خسروی در انتهای صحبت‌های خود گفت: با اینکه ازدیاد جمعیت را در این سال‌ها شاهد بوده ایم، اما با تولید مسکن توانسته ایم حداقل جلوی کپر نشینی را بگیریم، ولی کشور برای رسیدن به وضعیت مطلوب در بخش مسکن همچنان فاصله دارد و تولید مسکن باید همچنان ادامه یابد.

نظر شما