شناسهٔ خبر: 34736320 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تهدید ترامپ به خروج آمریکا از سازمان جهانی تجارت

تهران - ایرنا - «دونالد ترامپ» که پرونده مفصلی در بیرون کشاندن آمریکا از توافقات بین المللی و سازمان های جهانی دارد، به تازگی تهدید کرده که این کشور را از سازمان جهانی تجارت نیز خارج می کند.

صاحب‌خبر -

رییس جمهوری آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید در راستای پیگیری دکترین «اول آمریکا» خود، آمریکا را از چندین توافق چند جانبه و بین المللی مهم خارج کرده است.

ترامپ به غیر از خروج از برجام که از زمان کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ وعده آن را داده بود، آمریکا را به بهانه دروغ بودن مباحث مربوط به گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی از پیمان آب و هوایی پاریس خارج کرد.

وی سپس در ادامه حمایت کورکورانه از سیاست های رژیم صهونیستی، آمریکا را از سازمان یونسکو خارج ساخت.

خروج از شورای حقوق بشر نمایشگر دوگانگی رفتاری دیگری از سوی  رئیس جمهور آمریکا بود.

قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک توافق دیگری بود که در صف عهدشکنی دولت ترامپ قرار گرفت.

وی چندی پیش آمریکا را بطور رسمی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج کرد.

اکنون به نظر می رسد که نوبت به خارج کردن آمریکا از سازمان جهانی تجارت رسیده است.

ترامپ امروز (سه شنبه) تهدید کرد که آمریکا ممکن است از سازمان جهانی تجارت خارج شود.

این تهدید بدنبال ادعای او درمورد سالها سوء عملکرد این سازمان مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ در جمع هواداران خود در شهر پیتسبورگ ایالت کالیفرنیا گفت: اگر مجبور شویم از این توافق خارج می شویم. آنها سالها ما را فریب داده اند و این اتفاق در طولانی مدت دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: اگر این سازمان نتواند نقاط ضعفی را که به نفع برخی کشورها است رفع کند، ایالات متحده آمریکا به آن نیاز نخواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا تاکنون بارها  از سازمان جهانی تجارت انتقاد و ادعا کرده که آمریکا به عنوان  عضوی از این سازمان جهانی از امتیازات این سازمان محروم مانده است.

او بارها سازمان جهانی تجارت را  «فاجعه» و «مصیبتی» برای آمریکا توصیف کرده است.

ترامپ به تازگی به «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری آمریکا دستور داد تا با ایجاد تغییراتی در سازمان جهانی تجارت مانع از آن شود که کشورهای در حال توسعه از مفرهای قانونی این سازمان سوءاستفاده کنند.

کاخ سفید در بیانیه ای اشاره کرده که چین و بسیاری دیگر از کشورها ممکن است همچنان خود را به عنوان کشورهای در حال توسعه جا بزنند و «از منافع قرار داشتن در چنین جایگاهی منفعت کسب کنند و به دنبال تعهدات کمتری در مقایسه با دیگر اعضای سازمان باشند.»

اندکی بعد از انتشار این بیانیه، ترامپ در بیانیه دیگری اعلام کرد که سازمان جهانی تجارت «تضعیف شده» شده بویژه در شرایطی که ثروتمندترین کشورها ادعا می کنند که کشورهای در حال توسعه هستند و به منظوراجتناب از پیروی از مقررات سازمان جهانی تجارت بطور ویژه با آنها برخورد می شود.

در یادداشت کاخ سفید آمده است که هفت کشور از ۱۰ کشور ثروتمند اقتصادی در جهان شامل برونئی، هنگ کنگ، کویت، ماکائو، قطر، سنگاپور و امارات اکنون مدعی هستند که در وضعیت «کشور در حال توسعه» قرار دارند.

آمریکا اعلام کرده که چین به عنوان دومین کشور بزرگ اقتصادی جهان، بیش از همه کشورها از مقررات سازمان جهانی تجارت سوء استفاده می کند.

واشنگتن می گوید چین از زمان الحاق به سازمان جهانی تجارت تاکید دارد که کشوری در حال توسعه است.

مباحث مربوط به اصلاحات در سازمان جهانی تجارت سالهاست که مطرح است و این سازمان که ۱۶۴ عضو دارد هنوز به توافقی در این زمینه دست نیافته است.

اعضای سازمان جهانی تجارت به دو جبهه تقسیم شده اند، نخست گروهی از کشورها از جمله روسیه که از توسعه بیشتر سازمان حمایت می کنند و دوم کشورهای که خواستار توسعه الگوی جدیدی برای این سازمان هستند.

نظر شما