شناسهٔ خبر: 34736156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۳ مرداد:

تهیه نقشه تامین مالی طرح اقدام ملی/افزایش ۴ هزار تومانی قیمت هر گرم طلا

امکان داده کاوی برای بررسی تخلفات با سامانه «تی تک»، تهیه نقشه تامین مالی طرح اقدام ملی، افزایش ۴ هزار تومانی قیمت هر گرم طلا، اهدا کمک‌های کارکنان و مشتریان کوثر به ستاد بازسازی عتبات عالیات برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۲۳ مرداد ماه) به شرح زیر است:

تاکنون ۴۱ هزار واحد تعمیری و ۲۳ هزار واحد احداثی مناطق سیل زده انعقاد قرارداد شده است

«علیرضا تابش» شب گذشته (سه شنبه 22 مرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره آخرین اقدامات انجام شده برای بازسازی مناطق سیل زده کشور با اشاره به اینکه در سه هفته اخیر با پیشرفت 10 درصدی ساخت و سازها در مناطق سیل زده، 3 هزار واحد مسکونی ساخته شده است، گفت: تاکنون 2300 میلیارد تومان از 2500 میلیارد تومان مصوبه اول دولت را به بانک معرفی کرده ایم و 1800 میلیارد تومان نیز عقد قرار داد شد است.

 

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در سه هفته اخیر 200 میلیارد تومان معرفی به بانک و 400 میلیارد تومان عقد قراردادها اضافه شده است، گفت: تاکنون  41 هزار واحد تعمیری و 23 هزار واحد احداثی انعقاد قرارداد شده است. در این سه هفته 17 هزار تعمیری و 6 هزار واحد احداثی اضافه شده است که پی کنی شده است؛ 12 هزار و 400 واحد فونداسیون انجام شده است و اتمام اسکلت 3 هزار واحد داشته ایم.

 

وی با بیان اینکه از 2500 میلیارد تومان اعتبار مرحله اول بیش از 80 درصد که بیش از 1900 میلیارد تومان اعتبار را در بر می گیرد در شش استان لرستان، گلستان، خوزستان، ایلام، مازندران و کرمانشاه هزینه شده است، افزود: 2400 میلیارد تومان وام مرحله دوم نیز امروز تصویب و به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

 

امکان داده کاوی برای بررسی تخلفات با سامانه «تی تک»

برنامه شب گذشته (سه شنبه 22 مرداد) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به موضوع واردات دارو زیر پوشش سامانه «تی تک» اختصاص داشت. تی تک سامانه‌ای است که دارو‌ها و تجهیزات پزشکی وارداتی و تولید داخل در آن ثبت می‌شود و اقداماتی نظیر کنترل پروانه‌های تاسیس، بهره‌برداری، مسئول فنی، ساخت کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی در داخل کشور را کنترل و اصالت کالا‌ها را نیز مشخص می‌کند.

 

در این برنامه خبری سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه سامانه تی تک این امکان را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار داد تا با داده کاوی متوجه تخلفات شوند به تشریح برخی از کارکردهای این سامانه پرداخت و گفت: این سامانه به سامانه جامع تجارت متصل است و تبادل اطلاعات می‌کند.

 

«حمیدرضا دهقانی نیا» با اشاره به اینکه سامانه تی تک به صورت کامل، حدود یکسال و نیم تا ۲ سال پیش تحویل سازمان شد، گفت: در این سازمان میزبانی می‌شود و توسط مدیر فناوری سازمان در حال فعالیت است.

 

وی با بیان اینکه کنترل این سامانه در بخش خصوصی نیست، افزود: به صرف داشتن قرارداد توسعه و پشتیبانی، نباید تلقی کرد کل سیستم سامانه در اختیار بخش خصوصی است.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه استعلام ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان داروی معتبر خاص در ۲۰ ماه گذشته توسط همین سامانه انجام شده است، گفت: ۸ و نیم میلیارد تومان داروی تاریخ گذشته توسط مردم از این سامانه استعلام شده است.

 

تهیه نقشه تامین مالی طرح اقدام ملی

«محمدحسن مرادی» در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در بانک مسکن به منظور پیشبرد طرح اقدام ملی گفت: از آنجا که به طور طبیعی بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل در این حوزه به تنهایی و صرفا با اتکا به منابع داخلی خود قادر به تامین مالی همه پروژه های تعریف شده در قالب طرح اقدام ملی نیست، بنا شده است، نقشه تامین مالی این طرح به صورت یک پلان عملیاتی تهیه شود و بانک مسکن پیشنهادات خود در این زمینه را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کند.

 

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن توضیح داد: این نقشه تامین مالی شامل انواع روش هایی است که با استفاده از آنها می توان پروژه های تعریف شده در قالب این طرح را تامین مالی کرد و یا به تامین مالی آنها برای ساخت کمک کرد.

 

مرادی خاطرنشان کرد: بانک مسکن متناسب با منابع در اختیار خود و با توجه به تعهداتی که در حوزه پرداخت انواع تسهیلات به متقاضیان و افراد واجد شرایط دارد در طرح اقدام ملی که به منظور تامین مسکن مورد نیاز خانوارها در مناطق مختلف کشور طراحی شده است حاضر به همکاری با مسئولان بخش مسکن در دولت است و برای مشارکت در تامین مالی این طرح آمادگی دارد؛ لذا از آنجایی که یک بانک با توجه به متعهد بودن برای عمل به تعهدات قبلی و همیشگی خود نمی تواند به تنهایی و صرفا از طریق اتکا به منابع داخلی خود پروژه های بزرگ مقیاس همچون طرح ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی را تامین مالی کند نیاز است پلانی عملیاتی به منظور ارزیابی همه راه های ممکن برای تامین مالی این طرح تهیه شود.

 

افزایش ۴ هزار تومانی قیمت هر گرم طلا/دلار ۱۱ هزار و ۶۸۰ تومان

امروز (چهارشنبه 23 مرداد) هر گرم طلای 18 عیار 416 هزار و 222 تومان ارزشگذاری شده است و سکه بهار آزادی طرح جدید، سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی، سکه یک گرمی به ترتیب 4 میلیون و 170 هزار تومان، 4 میلیون و 80 هزار تومان، 2 میلیون و 200 هزار تومان، یک میلیون و 400 هزار تومان و 970 هزار تومان مبادله می شود.

 

بنابراین گزارش، امروز (23 مرداد) دلار 11 هزار و 680 تومان، یورو 13 هزار و 250 تومان، پوند 14 هزار و 300 تومان ارزشگذاری شده است. همچنین امروز درهم امارات 3235 تومان، لیر ترکیه 2120 تومان، یوان چین 1670 تومان، دلار کانادا 8900 تومان، دلار استرالیا 7980 تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه 22 مرداد) هر گرم طلای 18 عیار 412 هزار و 298 تومان معامله می شد و سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 160 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 70 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 200 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 400 هزار تومان و سکه یک گرمی 970 هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

 

همچنین (22 مرداد) دلار 11 هزار و 700 تومان، یویو 13 هزار و 192 تومان، پوند 14 هزار و 73 تومان، درهم امارات 3185 تومان، لیر ترکیه 2130 تومان، یوان چین 1670 تومان، دلار کانادا 8845 تومان و دلار استرالیا 7939 تومان ارزشگذاری شده بود.

 

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز (23 مرداد) اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۰ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۷ واحد پولی دیگر افزایش یافت.

 

بورس رکوردشکنی کرد/رشد ۲۹۵۶ واحدی شاخص کل

بورس و اوراق بهادار امروز (چهارشنبه 23 مرداد) آخرین روز کاری خود را با روند صعودی و رشد 2956 واحدی و رسیدن به جایگاه 260 هزار و 63 واحد آغاز کرد. صبح امروز نمادهای فولاد، کگل، فملی، همراه، شپنا، اخابر و ومعادن به ترتیب با 389، 258، 233، 215، 181، 178 و 176 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند.

 

جدول پربیینده های بورس امروز صبح (23 مرداد) از آن نمادهای وتجارت - بانك تجارت، خساپا – سايپا، فولاد - فولاد مباركه اصفهان، ثنوسا - نوسازي‌وساختمان‌تهران‌، رمپنا - گروه مپنا (سهامي عام)، بترانس - ايران‌ ترانسفو و وبصادر - بانك صادرات ايران است که در میان آنها تنها نماد ثنوسا - نوسازي‌وساختمان‌تهران‌ روند نزولی دارد.

 

بنابراین گزارش شاخص کل فرابورس نیز امروز (23 مرداد) با رشد 38 واحدی در جایگاه 3 هزار و 505 واحد قرار گرفت. نمادهای ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، چكاپا - گروه صنايع كاغذ پارس، حريل - ريل پردازسير، دي - بانك دي، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان، سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي و وگستر - گسترش سرمايه گذاري ايرانيان امروز صبح در لیست پربیینده های فرابورس هستند که در میان آنها تنها نماد حريل - ريل پردازسير روند نزولی را برای خود ثبت کرده است.

 

اهدا کمک‌های کارکنان و مشتریان کوثر به ستاد بازسازی عتبات عالیات

در دیدار یوسف افضلی معاون هماهنگی و مشارکت های مردمی و محمدحسن عباسی فر مدیر امور سازمان ها و نهادهای ستاد بازسازی عتبات عالیات با جواد فهیمی پور سرپرست موسسه اعتباری کوثر کمک های نقدی جمع آوری شده از سوی کارکنان و مشتریان جهت تامین بخشی از سیستم روشنایی حرم مطهر حضرت علی علیه السلام اعطا گردید.

 

جواد فهیمی پور سرپرست موسسه اعتباری کوثر با اشاره به حضور موثر موسسه در حوزه مسئولیت های اجتماعی اظهار داشت: موسسه کوثر به عنوان یک مجموعه ارزشی همواره در حوزه مسئولیت اجتماعی پیشگام بوده و سعی نموده است با بسیج کمک های داوطلبانه از سوی کارکنان و مشتریان در جامعه نقش آفرین باشد.

 

وی افزود: برپایی موکب های آبرسانی همزمان با راهپیمایی اربعین حسینی، کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه و سیل زدگان استان های گلستان، لرستان، خوزستان و مازندران، آزادسازی زندانیان زن، حمایت از بنیاد خیریه معلولین ایرانیان، انجمن های نابینایان استان البرز و اُتیسم کاشان و موسسه خیریه کهریزک استان البرز از جمله فعالیت های موسسه اعتباری کوثر در حوزه مسئولیت های اجتماعی است.

 

یوسف افضلی معاون هماهنگی و مشارکت های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات ضمن تقدیر از مشارکت کارکنان و مشتریان موسسه اعتباری کوثر دراین امر خداپسندانه گفت: موسسه اعتباری کوثر تعامل خوبی با ستاد بازسازی عتبات عالیات داشته و همانند گذشته با انجام این کار دین خود را ادا نموده است.

 

روان سازی پرداخت تسهیلات ساخت به سازندگان دارای صلاحیت

«علی کشاورز» با بیان اینکه رسالت و ماموریت اصلی بانک مسکن فعالیت در زمینه تامین مالی بخش ساختمان است، اظهار داشت: ریل و مسیر اصلی هدف گذاری های اعتباری بانک در بخش ساختمان است.

 

رییس اداره کل بازاریابی بانک مسکن افزود: بانک مسکن به دلیل اینکه در بخش مسکن، مجری سیاست های دولت است اقدامات و برنامه هایی را برای رونق بخشی به بخش تقاضا و عرضه هدف گذاری کرده است. کشاورز با اشاره به تمهیدات بانک مسکن برای تنوع بخشی به تسهیلات خرید مسکن گفت: در این زمینه طی چند سال اخیر پرداخت تسهیلات خرید از چند روش فراهم شده است به طوری که پرداخت تسهیلات با نرخ سود تک رقمی از محل سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم و پرداخت تسهیلات از محل خرید اوراق حق تقدم خرید مسکن(تسه) فراهم شده است.

 

وی ادامه داد: برای تحریک بخش عرضه نیز بانک مسکن تسهیلات بسیار خوبی در نظر گرفته است. وی با بیان اینکه برای تشویق سازندگان به ساخت مسکن مشوق هایی برای ساخت از سوی بانک در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: به این ترتیب که میزان تسهیلات اعطایی برای ساخت در مناطق بافت های حاشیه ای و فرسوده بیشتر از مناطق شهری است. همچنین اگر فناوری های نوین در ساخت مسکن به کار گرفته شود تسهیلات پرداختی نیز بیشتر خواهد بود./

 

 

نظر شما