شناسهٔ خبر: 34735430 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

10 پژوهش و 61 طرح و ایده به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان رسید

10 پژوهش و ۶۱ اثر در قالب طرح و ایده، متقاضی شرکت در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، پس از پایان مهلت ارسال آثار در بخش‌های پژوهش و مسابقه ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی این دوره از جشنواره، به ترتیب تعداد ۱۰ پژوهش در بخش اول و۶۱ اثر در بخش دوم به دبیرخانه ارسال شد.

داوران این بخش‌ها دکتر سعید اسدی، دکتر رفیق نصرتی و منوچهر اکبرلو هستند. داوران این دو بخش در چند روز آینده، برگزیدگان را معرفی می‌کنند و یک اثر منتخب در آیین پایانی جشنواره تقدیر خواهد شد. همچنین 15 اثر برگزیده به تشخیص هیات داوران برای انتشار معرفی می‌شوند و به چاپ خواهند رسید.

دبیرخانه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با هدف شناسایی، تقویت و ترویج نمایش‌نامه‌های خیابانی با طرح و ایده فاخرو مورد نیاز جامعه که با ایده‌های خلاقانه و تأثیر گذار همراه باشند و نیز معرفی استعدادهای تازه در این حوزه و گسترش دیگر گونه‌های اجرایی مانند تئاتر محیطی، تئاتر شورایی، تئاتر کاربردی و هنرهای اجرایی بینا رشته‌ای و ...  مسابقه سراسری ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی را برگزار می‌کند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با دبیری فاتح بادپروا، یکم تا پنجم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

*«حسینعلی طباطبایی» پژوهشگر درگذشت

دکتر حسینعلی طباطبائی، پژوهشگر، مترجم و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران و اولین مدیر تماشاخانه سنگلج، عصر دیروز ۲۲مرداد ماه در سن ۸۷ سالگی در  تهران درگذشت.

حسینعلی طباطبایی متولد ۱۳۱۱ در اهواز است. وی از  بنیان‌گذاران تئاتر حرفه‌ای خوزستان به شمار می‌آیند. از طباطبایی ترجمه آثاری چون «تئاتر و مسائل اساسی آن» اثر میشل ویینی، «خاموشی دریا» اثر ژان برولر (ورکور)، «فراموش شدگان» اثر لوئیس بونوئل، «بازی کشتار» اثر اوژن یونسکو  را میتوان نام برد.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت حسینعلی طباطبائی از پیشکسوتان تئاتر ایران و از اولین مدیران تماشاخانه سنگلج را تسلیت گفت. متن پیام شهرام کرمی به شرح زیر است: «بلندآوازه باد نام حسینعلی طباطبائی که با نشستن بر مسند مدیریت تماشاخانه سنگلج در روز افتتاحش به تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۴۴، به عنوان نخستین مدیر این میراث فرهنگی گره خورده است؛ هر چند جهان را بدرود گفته و در میان‌مان نباشد.

بزرگ‌مردی که نمی‌توان حضورش را در سال‌های دهه ۴۰ شمسی در استان خوزستان که موجب رونق و اعتلای تئاتر اهواز و تربیت بسیاری از هنرمندان آن منطقه شد، نادیده گرفت. همچنان که نمی‌توان ترجمه آثاری چون «تئاتر و مسائل اساسی آن»، «خاموشی دریا»، «فراموش‌شدگان»، «بازی کشتار» و... را خواند و قدردانِ آن‌چه او در راه هنرهای نمایشی برای تحققش از جان مایه گذاشت، نبود.

نبود او را در جهان به خود، به دختر نازنینش، ناهید طباطبایی، به خانواده ارجمندش و به اهالی تئاتر و علاقه‌مندانش تسلیت گفته و برای بازماندگانش آرزوی صبری جمیل دارم.»

*صحنه تئاتر میزبان سعید پورصمیمی می‌شود/ نقش‌آفرینی در «آواز قو»

سعید پورصمیمی بازیگر مطرح و با سابقه تئاتر ایران پس از ۱۷ سال با ایفای نقش در نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف، به صحنه تئاتر بازمی‌گردد.

سعید پورصمیمی از بازیگران مطرح و تأثیرگذار تئاتر ایران است که در گروه تئاتر «پاسارگاد» فعالیت تأثیرگذاری را به همراه هنرمندانی چون پرویز پورحسینی، زنده‌یاد جمشید مشایخی، زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده و زنده‌یاد حمید سمندریان در عرصه تئاتر ایران داشته است.

پورصمیمی که در زمینه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر هم فعال بوده و آثاری چون «داستان ضحاک» را به صحنه برده است، در نمایش‌های «آندورا» و «دایره گچی قفقازی» زنده‌یاد حمید سمندریان، «ریچارد سوم» و «هنر» زنده‌یاد داود رشیدی، «پژوهشی ژرف و سترگ» آربی آوانسیان و همچنین آثار دیگری چون «استثناء و قاعده»، «خسیس» و «بازرس» به ایفای نقش پرداخته است.

وی طی یک سال اخیر در ۲ نمایشنامه‌خوانی «داستان ضحاک» و «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف حضور داشته است. پورصمیمی قرار است بعد از ۱۷ سال دوری از صحنه تئاتر با اجرای نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر، بار دیگر روی صحنه تئاتر به نقش‌آفرینی بپردازد.

نمایش «آواز قو» که نورالدین حیدری ماهر مجری طرح آن است، از ۱۰ شهریور اجرای عمومی خود را آغاز می‌کند. پیش‌فروش بلیت نمایش «آواز قو» از روز یکشنبه ۲۷ مرداد در سایت تیوال آغاز می‌شود.

*جشن در خانه نمایش مهرگان

نمایش جشن با کارگردانی و ترجمه نیما آقاخانی و تهیه کنندگی علی لطفی پور وبا بازی ریحانه رضی،جوادفراهانی،نیما آقاخانی هر شب ساعت ۲۰:۱۵ به روی صحنه می‌رود.

از عوامل این کار می‌توان به کوروش شاهونه:مشاور پروژه، ارسلان گل محمدی :مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه، امید نجومی:طراح صحنه ولباس، محمد شایگان:طراح گرافیست، هادی شاپوری:انتخاب موسیقی، محمد شهیدی:موشن گرافیک، دانیال نیک:ویدیوگرافیک، موناجعفری:طراح گریم، امیر شکری:مجری گریم، نسیم یاقوتی:طراح ماسک، سحر صارمی:دستیار کارگردان، مجتبی یوسفی و هما جلیلی:عکاس، نوشین نوروزی: مدیر صحنه، محمدحسین تاجیک:اپراتور نور وصدا اشاره کرد.

در خلاصه این نمایش آمده:چرا ما هرجا میریم هیچ خبری از جشن نیست. علاقه مندان برای تهیه بلیط می توانند به سایت تیوال یا به صورت حضوری به گیشه خانه نمایش مهرگان به آدرس :خیابان خارک،بن بست اول مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما