شناسهٔ خبر: 34734655 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دور دور اُتول‌های قدیمی در پایتخت+ عکس

امروز خیابان‌های پایتخت میزبان خودروهایی بود که قدمت برخی از آن‌ها به ۶۰ سال می‌رسد و تعدادی از آن‌ها هم جزو تنها مدل‌های باقی مانده در جهان هستند که رژه آن‌ها با هدف معرفی این سرمایه‌های تاریخی به عنوان میراث صنعتی در شهر انجام شد.

صاحب‌خبر -

گروه تفریح و نشاط - سعیده اسدیان: امروز خیابان‌های پایتخت میزبان 60 دستگاه خودروی قدیمی مربوط به سال‌های 1950 تا 1975 بود، خودروهایی که با رنگ‌بندی و شکل و شمایل خاص‌شان چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کردند.

صاحبان این خودروها‌ که با هدف شرکت در «رالی تور شهری خودروهای تاریخی» آمده بودند از ساعت 9 صبح در کاخ نیاوران مستقر شدند تا با طی مسیری خود را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسانند.

از فولکس واگن و فیات تا پیکان و ژیان

در این رژه خودروهایی همچون جیپ، فولکس واگن، کامارو، فورد، بنز، پورش، BMW، فیات، پیکان و ژیان شرکت کردند که قدمت برخی از آن‌ها به ۶۰ سال می‌رسد، تعدادی از آن‌ها هم جزو تنها مدل‌های باقی مانده در جهان هستند که رژه آن‌ها با هدف معرفی این سرمایه‌های تاریخی به عنوان میراث صنعتی در شهر انجام می‌شود.

سلمان یارمحمدی، مدیر اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص برگزاری این رالی گفت: «این خودروها با گذشت زمان تبدیل به شاخصه‌ای برای معرفی سرمایه ملی و جذب گردشگر شده است و حفظ و صیانت از این خودروها دغدغه و پیام ما در این رالی تور است ضمن اینکه این برگزاری چنین برنامه‌هایی و تماشای خودروهای رنگارنگ و قدیمی در سطح شهر به نشاط اجتماعی کمک می‌کند.

خوشبختانه استقبال مردم از چنین برنامه‌هایی خیلی خوب است  و باعث می‌شود برای یک لحظه هم که شده با تماشای رژه این خودروها در سطح شهر به دوران قدیم بازگردند.

۲۴۰ دستگاه خودوری قدیمی پلاک تاریخی دریافت کرده‌اند

با توجه به شرایط و امکانات خود به دنبال صیانت از خودروهای تاریخی هستیم البته کشورهای دیگر در این زمینه تجربه های خوبی دارند ما هم از سال ۱۳۸۹ کار خود را آغاز کردیم و اولین آیین‌نامه برای حمایت از این خودروها توسط دولت به تصویب رسید و کار گروهی به نام کمیته شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی راه‌اندازی شد.

شاخص‌هایی که در این آیین‌نامه گنجانده شده این است که خودرو بالای ۳۰ سال باشد، دارندگان این خودروها می‌توانند ثبت نام کنند و پس از کارشناسی‌های لازم، در صورتی که خودرو از تمام فیلترها عبور کند و اصالتش ثابت شود، برای اخذ پلاک تاریخی معرفی می‌شود.

تاکنون 2100 دستگاه خودرو برای دریافت پلاک تاریخی کارشناسی شده اما تنها ۲۴۰ دستگاه پلاک تاریخی دریافت کرده‌اند.

این خودروها در سراسر دنیا جزو میراث تاریخی فرهنگی شناخته می‌شوند که در دست مالکان خصوصی قرار دارند، در صورتی که دولت بتواند بسته‌های حمایتی خود را در سازمان میراث فرهنگی لحاظ کند این خودورها از کمک بی نصیب نمی‌مانند و تلاش می‌کنیم تا به آنها برای ورود قطعات و سایر هزینه‌ها کمک کنیم.»

ماهیانه 5 میلیون برای نگهداری ماشین هزینه می‌کنم

امیر یکی از دارندگان همین خودروهای قدیمی است، یک فولکس واگن 42 ساله مشکی با تزئینات منحصر به فرد دارد، وقتی از او در مورد هزینه‌های خودرو سوال می‌کنم، می‌گوید: «این ماشین به طور متوسط ماهیانه 5 میلیون هزینه نگهداری دارد و اگر نیاز به قطعه‌ای باشد باید وارد کنیم، متأسفانه علی‌رغم تصویب آئین‌نامه برای صیانت از خودروهای تاریخی، تاکنون هیچ کمکی از سوی دولت و سازمان میراث فرهنگی به ما نشده است.»

علیرضا صاحب یک دستگاه کامارو متعلق به سال 1968 است، با هیجان خاصی در مورد ماشینش صحبت می‌کند و می‌گوید: «11 سال پیش این ماشین را خریدم و 5 سال طول کشید تا بازسازی‌اش تمام شود، ماشین بی‌آزاری است و بعد از بازسازی فقط آب و روغنش را عوض کردم.

ایجاد نشاط اجتماعی با تردد ماشین‌های رنگی

تماشای چنین خودروهایی برای مردم خیلی جذاب است و وقتی در خیابان این ماشین‌ها را می‌بینند علاقه دارند با آن سلفی بگیرند، گاهی اوقات هم با گفتن «چرخش بچرخه» و «براش اسفند بریز»  هیجان خود را نشان می‌دهند. 

در شهر تهران اکثر ماشین‌ها سفید و مشکی و نوک مدادی هستند و تردد این ماشین‌های رنگارنگ و قدیمی می‌تواند فضای شهر را تغییر دهد.

رژه این خودوها در در شهر شلوغ تهران بدون تبلیغ برگزار شد و همین امر غافلگیری مردم را به همراه داشت، بعضی‌ها با موتورسیکلت این خودورها را در مسیر رژه همراهی کردند و بعضی هم در حین فیلم‌برداری با موبایل از عدم اطلاع رسانی چنین برنامه‌ای شکایت داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما