شناسهٔ خبر: 34733417 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

صالحی: انتظار داریم آیت‌الله یزدی سخنان خود را اصلاح کند

صاحب‌خبر -


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهوری روز گذشته با حضور در سایت فردو در مراسمی کلنگ احداث مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار را به زمین زد. این مرکز قرار است طی دو سال ساخته و تجهیز شود و در فاز اول ساختمان این مرکز برای 20 فروردین سال 99 آماده خواهد شد. صالحی در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود و در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر اینکه فردو تعطیل شده است، گفت: «من نمی‌دانم این صحبت‌ها را چه سند و مدرکی تأیید می‌کند در حالی که همه چیز رو به ارتقا و پیشرفت است. الان در یکی از شرکت‌های طراحی ما بیش از 700 مهندس در حال کار هستند و باید بگویم سازمان انرژی اتمی بعد از برجام با قدرت و قوت پیش می‌رود.»
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به مطلبی که در رابطه با لایحه تصویب کنوانسیون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و پسماندهای پرتوزا از سوی آیت‌الله یزدی، از اعضای شورای نگهبان مطرح شده است، تصریح کرد: «ظاهراً سوء‌تفاهمی پیش آمده است. من از سوی آیت‌الله یزدی شنیدم که گویا در این لایحه اجازه داده شده است که کشورهای استکباری سوخت مصرف شده‌شان را در ایران دفع کنند. این در حالی است که در مواد 11 و 12 مقدمه این لایحه به صراحت آمده است هیچ کشوری نمی‌تواند کشور دیگر را وادار کند که پسماندش در آن کشور دفع شود. ما انتظار داریم عزیزان در شورای نگهبان مطالعه‌ دقیق‌تری انجام دهند، ما دو سال ونیم در رابطه با این لایجه با کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون امنیت ملی، حقوقدانان و اعضای دولت صحبت کردیم و این لایحه براحتی در مجلس تصویب شد اما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است که در رابطه با ماده‌ای از این لایحه که به آن اشاره شده درست برعکس آن قلمداد شده است.» صالحی خاطرنشان کرد: «به هر حال این گونه مسائل با توجه به حساسیت مسأله که می‌تواند مردم را نگران کند ضروری است تا با دقت به آنها پرداخته شود. چطور می‌شود ما اساساً لایحه به مجلس و دولت بدهیم که اجازه دهد سوخت مصرف شده از کشورهای دیگر آن هم کشورهای استکباری در اینجا دفن شوند. تصور اینکه چنین کاری انجام شود حکم به نادانی ما است. من انتظار دارم آقای یزدی که استاد بنده در علوم قرآنی هستند و از اعضای برجسته شورای نگهبان، این مسأله را اصلاح کنند. از جایی که این اظهارنظر از سوی شخص ایشان مطرح شده لازم است تا خودشان به تبیین این موضوع بپردازند چرا که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است.» واکنش رئیس سازمان انرژی اتمی به سخنان آیت‌الله یزدی پس از آن مطرح شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ 24 تیرماه سال‌جاری، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ‌ایران به «کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا» را تصویب کردند. پس از آن آیت‌الله یزدی، در دیدار با دادستان‌های کشور در انتقاد از پیوستن ایران به این کنوانسیون گفته بود: «این طرح عبارت است از آنکه دولت‌های استکباری بتوانند پسماندهای انرژی اتمی ‌خود را در کشور دفن کنند؛ استکبار همیشه این پسماندها را در کشورهای عقب‌مانده دفن می‌کند و همه می‌دانیم که ‌اشعه‌های این نوع پسماندها برای افراد کشور ضرر خواهد داشت».
فعالیت 15 هزار پرسنل در صنعت هسته‌ای ایران
صالحی در ادامه سخنان روز گذشته‌اش به پروژه‌های در حال فعالیت سازمان اشاره کرد و گفت: «فعالیت‌ها در رابطه با نیروگاه دو و سه بوشهر در حال انجام است، در مرداد ماه قرار بود بتون‌ریزی انجام شود اما بنا شد یکی دو ماه اعلام این مطلب به تعویق بیفتد در حالی که کارها در حال انجام است و احتمالاً به طور کامل بتون‌ریزی در اکتبر انجام شود. همچنین در نطنز و اصفهان در بحث سوخت کار بخوبی در حال انجام است. در حال حاضر 15 هزار پرسنل در صنعت هسته‌ای مشغول فعالیت هستند و هر زمان مسئولان کشور تصمیم بگیرند و بنا به اقتضا و صلاحدید آنها دستوری داده شود، فعالیت در آن بخش را شتاب می‌دهیم. کما اینکه تاکنون همین کار را انجام داده‌ایم. هر اراده‌ای طرف مسئولان در صنعت هسته‌ای متصور باشند می‌توانیم آن را به فوریت کاملاً محقق کنیم. ملت ایران مطمئن باشند صنعت هسته‌ای بخوبی فعالیتش در حال انجام است.»
گام سوم ایران با نظر رهبری برداشته می‌شود
معاون رئیس جمهوری در رابطه با جزئیات گام سوم ایران در واکنش به تحریم‌های امریکا اظهار کرد: «در این رابطه بنده تصمیم‌گیر نیستم و گام‌ها و سیاست‌ها توسط هیأت نظارت بر برجام تصمیم گرفته می‌شود و با نظر رهبری اخذ می‌شود. از این‌رو بنده در شرایط و جایگاهی نیستم درباره جزئیات این گام صحبت کنم اما به‌عنوان مجری دستورات مسئولان خاطرنشان می‌کنم تمام امکانات ممکن را در اختیار داریم تا دستورات انجام شود اما تاکنون دستوری برای ما صادر نشده است. هر تصمیمی مسئولان نظام اتخاذ کنند سازمان آمادگی اجرای آن را دارد اما نمی‌توانم وارد گمانه‌زنی درباره جزئیات گام سوم شوم.»
کمالوندی: اورانیوم غنی شده 4.5 درصد به 370 کیلوگرم رسیده است
سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه این مراسم اعلام کرد: «در حال حاضر موجودی اورانیوم غنی شده 4.5 درصد کشورمان حدود 370 کیلوگرم است.» بهروز کمالوندی درباره میزان اورانیوم غنی شده کشور بالاتر از 3.67 درصد گفت: «وقتی تصمیم گرفتیم غنی‌سازی خود را بالاتر از 3.67 درصد انجام دهیم این کار با توجه به ضرورت و نیازمان به سوخت نیروگاهی انجام شد که 4.2 درصد است اما ما تا 4.5 بالا رفتیم». او افزود: «الان موجودی اورانیوم غنی شده 4.5 درصدمان حدود 60 تا 70 کیلوگرم بالاتر از 300 کیلوگرم است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره میزان تولید آب سنگین نیز گفت: «مسأله مهم این است که دیگر تعهدی به حفظ سطح 130 تن نداریم.» وی ادامه داد: «در عین حال ما اجازه داریم بازارهای متنوع آب سنگین در بین کشورهای اروپایی و غیر اروپایی را حفظ کنیم و این نوید خوبی را می‌دهد که ایران بتواند صادر‌کننده کالای با تکنولوژی بالا باشد.» کمالوندی گفت: «در حالی که هیچ تعهدی نداریم تولید آب سنگین خود را کمتر از 130 تن نگه داریم، سعی می‌کنیم بازار خود را هر چند کوچک از دست ندهیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما