شناسهٔ خبر: 34732578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

راهبردی برای پیاده سازی روش مدیریتی اهل بیت(ع) برای جهانیان

پرداختن به مسأله ولایت و ولایت پذیری با تبیین اهمیت روز عید غدیر در سخنان اخیر نماینده ولی فقیه استان البرز با محوریت برنامه ریزی برای عید غدیر اینگونه مطرح می شود که « مسئله غدیر ظاهر و باطنی دارد» که باید به آن پرداخته شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان - البرز: نگاهی اندیشمندانه و نافذ به شرائط کنونی جهان، نشان می دهد که انسان در پس پیش داوری ها، عقب افتادگی ها و به طور کلی جهل عمیقی برگرفته از منیّت خود درمانده است. گواه این مدعا، وضعیت اسفبار زندگی هایی است که در گذر روزمرگی و عقب ماندگی به نام زندگی کردن، روزگار می گذرانند.

 

با وجود این، فرارسیدن عید سعید غدیر، انگاره ها را به این باور می رساند که تأمل و اندیشیدن به یک واقعه تاریخی عظیم، زمینه بازنگری انسان به شأن و مقام خود در مرتبه ولایت پذی است.

 

پرداختن به مسأله ولایت و ولایت پذیری با تبیین اهمیت روز عید غدیر در سخنان اخیر نماینده ولی فقیه استان البرز طی نشستی با محوریت برنامه ریزی برای عید غدیر اینگونه مطرح می شود که « مسئله غدیر ظاهر و باطنی دارد که اطعام، برگزاری جشن‌ها و آذین‌بندی شهر، از ظواهر این عید بزرگ است که به جد باید به آن پرداخته شود».

 

قدر مسلم پرداختن به باطن عید غدیر نیازمند چارچوب ها و بسترهایی است که با مشارکت کارشناسان و اساتید اهل فن، بستری از تأمل و اندیشه را فراهم می سازد تا پیامدی چون درک عید غدیر را برای انسان ممکن کند.

 

آن چنان که « آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی» در این خصوص آورده اند: « در طول تاریخ اسلام، جامعه انسانی از روش مدیریتی و حاکمیتی اهل‌بیت محروم بودند. لذا بر محتوای غدیر که مسئله ولایت است در طول سال و در این ایام، به خصوصه باید پرداخت.

 

وی ادامه می دهد: « انواع پیمان‌ها در خطبه غدیر توسط رسول خدا از مردم گرفته‌شده که یکی از آن‌ها رساندن این خطبه، نسل به نسل الی یوم القیامه است؛ که البته در این زمان بخش عمده‌ای از آن بر عهده آموزش‌وپرورش است».

 

توجه به مسأله آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارگان های مرتبط با دانش آموزان و گروه های سنی کودک، نوجوان و جوان در زمینه تبیین عید غدیر نکته دیگری بود که رئیس شورای فرهنگی استان البرز با تآکید بر آن بار دیگر به اهمیت جایگاه آموزش و پرورش اشاره کرد. 

 

 

درک اهمیت « ولایت» و « ولایت پذیری» به عنوان یک محور رفتاری و باوری در اذهان عمومی جامعه اسلامی، بسترساز یک جامعه پویا و سلامت است و این در این جمله که آیت‌الله حسینی همدانی طی نشست ستاد هماهنگی برپایی  دهه ولایت اینگونه مطرح شد: « شیعیان در مقام بیان، بر معنا و محتوای واژه ولایت در عبارت «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» معتقد به بحث حکومت‌اند؛ اما متأسفانه در مقام عمل به روش اهل سنت ولایت را محدود به محبت می‌کنند و اصل آن را ترویج نمی‌کنند».

 

نماینده ولی فقیه در استان البرز همواره در خطبه های نماز جمعه در طول سال به مسأله « ولایت» و « ولایت پذیری« اشاره داشته اند. مطلب و بحثی که در خصوص آن آورده شد: « ولایت، ولایت مطلقه الهیه است که حکومت دینی و اجرای حدود الهی مظهر آن است که از این مطلب نباید غافل شد و باید جلسات تبیینی و تشریحی برای آن برگزار کرد».

 

امروزه در عصر غیبت حضرت ولی عصر(عج)، آماده سازی برای شکل گیری جامعه اسلامی که نمونه شاخص آن در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب خلاصه می شود، امر و تکلیفی برای آنانی است که متفاوت می اندیشند و این تفاوت اندیشه در ارتقاء مقام و شأن حقیقی انسان که همان بندگی است، خلاصه می شود.

 

مساجد، حسینیه ها، مراکز فرهنگی و دینی، هیئات مذهبی و ... در دهه ولایت ویژه برنامه هایی را در نظر دارند، با این وصف هر فرد نیز به سهم و رسالتی که بر عهده خود می بیند برای رساندن پیام غدیر که همان مسأله ولایت است، تلاش می کند. 

 

 

 

نظر شما