شناسهٔ خبر: 34731162 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

احتمال حبس 3 ساله برای نجفی صحت دارد؟

عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران از احتمال 3 سال حبس برای قاتل عفو شده(محمدعلی نجفی) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران، احمد محمدی سهروردی در رابطه با اعلام رضایت و بخشش نسبت به محمدعلی نجفی به عنوان فردی که مرتکب قتل عمد شده گفت: احتمال 3 سال حبس برای قاتل عفو شده می‌رود.

 

وی ادامه داد: چنانچه قاتل با رضایت اولیای دم مواجه شود و رضایت هم از سوی اولیای دم داده شود از بابت بازدارندگی ارتکاب جرم در جامعه، قاضی می‌تواند تا سه سال حکم حبس برای مجرم تعیین کند.

 

محمدی گفت: حکم قصاص برای زمانی است که فردی که مرتکب جنایت شده و قتل نفس کرده،احساس نکند که ممکن است در ازای این عمل نادرست خود، امنیت داشته و مجازاتی برایش نباشد.

 

عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران در مورد اینکه در شرایط فعلی که اولیای دم رضایت داده‌اند باز هم می‌توانند دیه گرفته یا پولی میانشان رد و بدل شود، گفت: اولیای دم می‌توانند رضایت دهند این موضوع یک حق است و می‌توانند کمتر از دیه معادل یا بیشتر از آن را بگیرند یعنی می‌توانند بالاتر از رقم دیه بخواهند و این حدی ندارد. در قانون آمده چیزی که رضایت درونی اولیای دم را تأمین کند بنابراین می‌تواند حتی رقم میلیاردی هم شود.

 

این اظهارات در حالی است که سوالاتی در شبکه‌های اجتماعی مطرح ناظر بر بخشش نجفی مطرح می‌شود. 

 

طبق نص صریح قانون مجازات اسلامی اگر فردی یک نفر را به قتل برساند حتی اگر شاکی و یا شکات هم رضایت دهند به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

 

در واقع این بخش از قانون اشاره دارد به جنبه عمومی یک جرم. گاهی اتفاق می‌افتد که قاتل با پرداخت دیه و یا گرفتن رضایت از صاحب حق یا صاحبان حق از اعدام خلاصی پیدا می‌کند. اما قاتل نباید امیدوار باشد که از محکومیت رهایی یافته است. زیرا بر اساس قانون این فرد علاوه بر این که یک جرم را عمدا انجام داده بلکه امنیت و نظم عمومی جامعه هم خلل وارد کرده است و لذا او باید در این زمینه هم به قانون و جامعه پاسخگو باشد.

 

در این مورد قانون گذار جمهوری اسلامی ایران در قانون مجازات اسلامی و در فصل هفدهم با عنوان جرایم علیه اشخاص و اطفال به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید:

 

هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم جری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم می‌کند.


تبصره: در این مورد معاونت در قتل عمد موجب حبس از یک تا پنج سال خواهد بود.

 

نکته مهم دیگر این است که نجفی در دادگاه علاوه بر محکوم شدن به قتل عمد، در دو مورد یعنی حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی) نیز محکوم شده است و تصمیم‌گیری برای تعداد سال‌های حبس پس از بخشش خانواده استاد بر عهده دادگاه است. 

 

منبع: فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما