شناسهٔ خبر: 34729872 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بیماری دهان و دندان در کمین سیگاری‌ها

نمایندگی زنجان

رئیس واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی استان زنجان گفت: استعمال دخانیات سبب آسیب به سلامت دهان و دندان می‌شود.

صاحب‌خبر -

مریم حسن‌زاده‌ماکویی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سیگار و سلامت دهان و دندان، اظهار کرد: غالب مردم از مضرات سیگار برای سلامتی بدن آگاهند و می‌دانند که مصرف دخانیات باعث بیماری‌های متعددی بر بدن انساج می‌شود و حتی ممکن است منجر به مرگ شخص نیز شود ولی اثرات مخرب سیگار بر روی سلامتی بافت دهان و دندان را باور ندارند.

وی در رابطه با مضرات سیگار از جمله رنگ کردن دندان‌ها، تصریح کرد: یکی از عوارض مصرف دخانیات، رنگ‌گرفتگی دندان‌ها است که به علت نیکوتین موجود در آن است که در کوتاه‌مدت، دندان‌ها به رنگ زرد درمی‌آید و در مصرف طولانی مدت آن دندان‌ها تقریبا قهوه‌ای رنگ می‌شود.

این مسئول در رابطه با ترک‌های دندانی ناشی از استعمال دخانیات، افزود: دندان‌های افراد سیگاری معمولا ترک‌های بسیاری دارد که به خاطر دمای بالای سیگار و استفاده از مایعات خنک بلافاصله بعد از آن است که اختلاف این دو دما باعث ایجاد ترک در دندان می‌شود و در این ترک‌ها تجمعات میکروب و رنگدانه بیشتر صورت می‌گیرد که عاملی برای رنگ گرفتن دندان، حساسیت‌های دندانی و پوسیدگی است.

حسن‌زاده‌ماکویی در رابطه با افزایش پوسیدگی دندان‌ها بر اثر مصرف دخانیات، اظهار کرد: به دلیل مصرف سیگار میزان ترشح بزاق کاهش می‌یابد و از آنجا که بزاق نقش کلیدی در شست‌وشوی دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دارد با کاهش ترشح آن ریسک پوسیدگی در دهان فرد افزایش می‌یابد. علاوه بر آن دود سیگار حاوی سموم زیادی است که این سموم در همان محل ورود جذب نسوج دهان می‌شود و با توجه به اینکه معمولا افراد سیگاری کم‌تر به بهداشت دندان‌های خود توجه می‌کنند جذب سموم دود سیگار باعث افزایش پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

این مسئول با اشاره به یکی دیگر از مضرات مصرف دخانیات، بوی بد دهان، تصریح کرد: با کاهش ترشح بزاق میکروب‌های بی‌هوازی در دهان تکثیر شده و باعث ایجاد بوی ناخوشایند ناشی از فساد مواد غذایی در دهان می‌شود. برای جلوگیری از این عوارض علاوه بر کاهش مصرف سیگار توصیه می‌شود که فرد دهان خود را به طور مرتب با آب یا آب نمک رقیق شست‌وشو دهد، چندین بار در روز مسواک بزند و از آدامس‌های بدون قند استفاده کند. این آدامس‌ها ترشح بزاق را افزایش داده و می‌توانند تا حدی از این عوارض بکاهند.

حسن‌زاده‌ماکویی در رابطه با بیماری لثه ناشی از مضرات استعمال دخانیات، افزود: موادمخدر و گاز‌های حاصل از سوختن آن‌ها شرایط را برای چسبندگی بیش‌تر خرده‌های مواد غذایی و میکروب‌های مواد چسبندگی به سطح دندان‌ها و بافت‌های نگه‌دارنده دندان ایجاد می‌کنند. در افراد سیگاری، نیکوتین جریان خون را در لثه‌ها کاهش داده و لثه‌ها را در فقر غذایی و کمبود اکسیژن قرار می‌دهد و به همین دلیل روند ترمیم بافتی دچار مشکل می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان ‌کرد: سیگار کشیدن با تاثیر بر روی سیستم ایمنی بدن مقاومت بدن را برای مقابله با این میکروب‌ها کم می‌کند و با توجه به عدم رعایت اصول بهداشت دهان و دندان در افراد معتاد روند تخریب بافت‌های نگهدارنده دندان در این افراد سیر سریع‌تری نسبت به سایرین دارد که در نهایت این تخریب منجر به لق شدن دندان‌ها و از دست رفتن آن‌ها می‌شود. استعمال سیگار به جوانه‌های چشایی آسیب می‌رساند و شخص مزه غذا‌ها و ... را به خوبی متوجه نمی‌شوند.


انتهای پیام

نظر شما