شناسهٔ خبر: 34729362 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

انرژی ارزان تهدیدی برای اقتصاد

اشاره: ایران بیش از ۲.۵ برابر میانگین مصرف جهانی انرژی مصرف می‌کند. شاخص شدت مصرف انرژی ایران ۰.۶۳ درصد است و بعد از ایران، روسیه و عربستان سعودی به ترتیب با شاخص شدت انرژی ۰.۵۳ و ۰.۵۱ درصد بالاترین مقدار شاخص شدت انرژی را در دنیادارند. طبق آمار، مجموع میزان مصرف و تلفات انرژی از عرضه سبقت‌گرفته است. افزایش روند مصرف انرژی ایران را به واردکننده انرژی تبدیل خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ مصرف انرژی در جهان ۴۸ درصد نسبت به میزان مصرف انرژی در سال ۲۰۱۲ افزایش خواهد یافت. دراین‌ارتباط آسیا کماکان بیشترین مصرف‌کننده انرژی است. طبق آمار، ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در دنیا شناخته‌شده و مصرف انرژی در این کشور معادل ۳.۴ میلیون بشکه نفت خام است. در حال حاضر ایران، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر هیدروکروبوری دنیا (مجموع ذخایر نفت و گاز) به‌حساب می‌آید. مطابق آمار رسمی و تأییدشده مراجع معتبر بین‌المللی، ایران حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه نفت (۹.۳ درصد از کل منابع نفتی دنیا) و حدود ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز (۱۸ درصد دنیا) در اختیار دارد. به‌طورکلی، ۲.۴ درصد انرژی دنیا در ایران تولید می‌شود که در بین کشورهای دنیا رده نهم از حیث تولید انرژی رادار است. این تولید انرژی معادل ۳.۶ میلیون بشکه نفت خام است. این در حالی است که ۱.۸ درصد انرژی دنیا در ایران مصرف می‌شود.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

رابطه مصرف انرژی با شدت آن
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با تأکید بر اینکه جایگاه ایران در حوزه شدت مصرف انرژی مناسب نیست به بررسی عوامل این موضوع پرداخت و راهکارهایی را برای بهینه‌سازی مصرف انرژی ارائه کرد.
هادی مدقق با تأکید بر اینکه شدت مصرف انرژی مهم‌ترین شاخصی است که بر اساس آن جایگاه کشورها در بحث بهره‌وری انرژی مشخص می‌شود به ایسنا گفت: منظور از شدت انرژی مقدار مصرف انرژی به تولید ناخالص داخلی است. این شاخص بیانگر این است که به ازای تولید به مقدار معینی از کالا و خدمات که برحسب واحد پول مشخص می‌شود چه مقدار انرژی مصرف می‌شود. برای مثال درازای تولید یک‌تن سیمان چه مقدار برق و گاز مصرف می‌شود. این موضوع یکی از شاخص‌های نشان‌دهنده بهره‌وری انرژی در کشور و یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی انرژی است.

ایران در انتهای لیست مصرف
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر بابیان اینکه جایگاه ایران در حوزه شدت مصرف انرژی مناسب نیست، گفت: ایران یا در انتهای لیست قرار دارد یا دریکی مانده به آخر لیست است درحالی‌که شدت مصرف انرژی در دنیا و به‌خصوص در اروپا رو به بهبود است. کشورهایی که بحث انرژی و بهره‌وری انرژی برایشان اهمیت دارد و منابع فسیلی ندارند روی بحث بهره‌وری کار می‌کنند.وی با اشاره به وضعیت تجهیزات خانگی، عنوان کرد: رتبه انرژی تجهیزات خانگی در طول چند سال گذشته رو به بهبود بوده است. برای مثال رتبه‌ انرژی یخچال‌ها در چند سال گذشته در بازار F یا G بوده اما درحالی‌که حاضر A یا A پلاس است. متأسفانه این روند در کشور منفی و شدت مصرف انرژی در ایران رو به افزایش است و به‌اندازه‌ای که مصرف انرژی زیاد می‌شود تولید ناخالص داخلی زیاد نمی‌شود.

توزیع ناعادلانه یارانه انرژی
هادی مدقق در مورد عوامل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران گفت: مهم‌ترین عامل قیمت پایین انرژی است که سبب می‌شود به‌صورت ناخودآگاه صنایع انرژی بر باراندمان پایین در کشور زیاد ‌شوند. از سوی دیگر بحث پرداخت یارانه‌های انرژی نیز در این اتفاق تأثیرگذار است. در این حوزه به دلیل نبود زیرساخت هدفمندسازی یارانه‌های انرژی محقق نشد و یارانه‌های انرژی به‌صورت عادلانه در بخش‌های مختلف برای بهره‌وری انرژی هزینه نشد.

رابطه پایین بودن قیمت با افزایش مصرف انرژی
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با اشاره به وضعیت ساختمان‌سازی در کشور گفت: تقریباً بیش از ۵۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود. در حوزه تجهیزات خانگی اقدامات خوبی انجام‌شده و فنّاوری ما را بهره‌ور کرده است. لوازم مصرفی مانند یخچال، کولر، ماشین لباسشویی و... بهره‌ورتر شده و راندمان افزایش می‌یابد. بااین‌حال در همین بخش به دلیل قیمت اولیه تجهیزات نسبت به هزینه طول عمر و هزینه انرژی که در طول یک سال مصرف می‌شود انگیزه کافی برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند که تجهیز باراندمان بالا را انتخاب کند. درحالی‌که باید به دلیل کیفیت رتبه بالاتر انتخاب ‌شود اما قدرت خرید مردم در این انتخاب تأثیرگذار است. برای مثال کولرهای گازی باراندمان کمتر به خاطر قیمت پایین‌تر بیشتر خریدار دارد. قیمت پایین انرژی در اینجا هم مصرف‌کننده را سوق می‌دهد به سمت اینکه تجهیز باراندمان پایین‌تر را بخرد.

افزایش بهره‌وری با توزیع عادلانه یارانه انرژی
مدقق در ادامه بابیان اینکه تلفات در شبکه‌های توزیع و انتقال یکی از دلایل پایین بودن بهره‌وری انرژی در کشور است، اظهار کرد: پایین بودن راندمان نیروگاه‌های برق نیز یکی از دلایل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران است. درحالی‌که اگر یارانه انرژی هدفمند توزیع شود در همین شرایط هم امکان افزایش بهره‌وری انرژی وجود دارد.

عدم اجرای قوانین بهره‌وری انرژی
مدقق با تأکید بر اینکه برای افزایش بهره‌وری انرژی قوانین خوبی تصویب‌شده است، عنوان کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اگر بخش غیردولتی پروژه‌ای را انجام دهد که باعث شود ذخیره انرژی انجام شود میزان ذخیره انرژی را می‌تواند به سرمایه‌گذاری که پروژه را انجام داده با در نظر گرفتن قیمت واقعی انرژی پرداخت کند. اما اجرای این قانون توسط شورای اقتصاد، وزارت نفت، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نیرو به‌صورت جدی نیست.

نظر شما