شناسهٔ خبر: 34726459 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرپرست آبفار جویبار:

۲۵۰ کیلومتر از خط انتقال و توزیع آب جویبار فرسوده است

جویبار - سرپرست امورآبفار روستایی جویبار گفت: از مجموع ۵۵۰ کیلومتر خط انتقال و توزیع آب در شهرستان حدود ۲۵۰ کیلومتر آن فرسوده است

صاحب‌خبر -

پیمان ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از مجموع ۵۵۰ کیلومتر خط انتقال و توزیع آب در شهرستان حدود ۲۵۰ کیلومتر آن فرسوده است، گفت: در سالجاری بیش از ۳۰۰ مورد شکستگی لوله آب داشتیم و درهمین راستا توانستیم پنج هزار و ۵۰۰ متر لوله گذاری جدید با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان در شهرستان انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه آبفار روستایی ۷۱ روستا با ۱۶ هزار مشترک در شهرستان را تحت پوشش دارد، اظهار کرد: شهرستان جویبار بدلیل نداشتن منابع آبی و در انتهای خط انتقال آب همیشه با کمبودمنابع آبی در سطح شهرو روستاهای خود مواجه بوده است ، که برای حل این معضل نیاز است مجتمع های ذخیره آب ۲ هزار متر مکعبی در روستاهای اطراف راه اندازی کنیم .

وی با بیان اینکه در چندماه گذشته اقدامات خوبی توسط آبفار روستایی جهت افزایش انتقال آب به روستاهای شهرستان انجام شده است،افزود: بعداز ۲۵سال تغییر پمپ انتقال آب بهنمیر به جویبار  انجام شد و این امر ۱۰_۸ لیتر دبی آب را در این منطقه افزایش داده است و همچنین اصلاح تغییر انتقال آب از قائمشهر به جویبار نیز فشار آب راتا ۸ لیتر در ثانیه افزایش داده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد؛ جهت مدیریت مصرف آب در منطقه بخش گیلخواران اقدام به احداث کلکتور (آب پخش) در ایستگاه انارمرزبا هزینه ی اجرایی ۱۲۰ میلیون تومان کردیم و همه  این اقدامات بصورت امانی توسط مدیریت آب و فاضلاب روستایی شهرستان جویبار انجام شده است.

وی تعویض پمپ چاه شماره ۱و۳ پهناب و به تبع آن افزایش دبی آب ، شستشوی مخازن میارکلا و پهناب، تعویض مخازن هوایی فرسوده مشک آباد و پهناب و افزایش آب ورودی شورکا و مشک آباد به ۱۵۰۰ متر مکعب از دیگر اقدامات آبفار روستایی در سال جاری بیان کرد.

وی با بیان اینکه جویبار همانند جزیره ای است که از اطراف به آن آب منتقل می شود، گفت؛ جهت رفع این مشکلات باید یکسری اقدامات با اعتبارات درحد ملی انجام شود تا مشکل چندساله کمبود آب مرتفع شود.

سرپرست آبفار روستایی شهرستان  جویبار از پیگیری نمایندگان مجلس برای جذب ۳میلیارد تومان اعتبار جهت زیرساختهای انتقال آب در بخش گیلخواران اشاره کرد و افزود؛ در حال حاضر این طرح در مرحله ی تهیه ی اسناد و جذب پیمانکار قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد؛ حدود ۲سالی است مجوز احداث چاه و پیمانکار در روستای پهناب برای رفع کمبود آب در این روستا گرفته شده است که بخاطر تنشهای اجتماعی هنوز مجوز احداث چاه به آبفار روستایی داده نشده است.

ابراهیمی یکی از مشکلات عمده در جویبار را بحث ایجاد رسوب در خطوط انتقال آب بیان کرد و گفت؛ متاسفانه این شهرستان چون در انتهای خط انتقال آب قرار دارد، همیشه با این مشکل مواجه بوده است که برای حل آن با شرکتی در اصفهان  به توافق رسیدیم ، دستگاهی جهت جلوگیری از رسوب  در هر ۵۰۰ متر در شبکه ها و خط انتقال آب وصل شودو این کار برای اولین بار به صورت پایلوت در جویبار انجام خواهد شد.

وی اعتبار امسال آبفار روستایی شهرستان در سالجاری از محل متوازن و تملک  را ۹۰۰ میلیون  میلیون تومان بیان کرد و افزود؛ این اعتبارات در سال گذشته ۲ میلیارد تومان بوده که تنها ۱۳ درصد آن جذب شده بود.

ابراهیمی بیشترین مشکل کمبود آب را در ۱۸ روستای بخش گیلخواران بیان و تصریح کرد؛ در سیل ابتدای امسال از ۱۷ مجتمع آبرسانی ۹ مجتمع درگیر سیل شد و طبق برآورد کارشناسان بیمه و بحران ۸۷۰ میلیون تومان به تاسیسات  آبفار روستایی شهرستان خسارت وارد کرد.

سرپرست آبفار روستایی جویبار بیان کرد:اجرای  طرح مجتمع چپکرود- انارمرز در شهرستان، مشکل کمبود آب چندین ساله بخش گیلخواران و بخشی از جویبار را حل خواهدکرد،که برای اجرای این طرح نیاز به اختصاص چندین میلیارد تومان اعتبار فرا استانی  است‌.

نظر شما