شناسهٔ خبر: 34725875 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

شیرازه گزارش می‌دهد؛

نمایش تبلیغاتی شهردار یا دلسوزی برای هوای پاک؟/ شکست پروژه مسیر دوچرخه‌سورای

صاحب‌خبر -
به گزارش شیرازه، 29 دی‌ماه سال گذشته بود که حیدر اسکندرپور؛ شهردار شیراز تمامی رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب شیراز را فراخوانده بود تا از طرح افتتاح مسیر دوچرخه‌سواری به مناسبت روز هوای پاک رونمایی کند. هر چند که در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان فرهنگ و امور شهری این ادعا را داشتند که این پروژه هزینه بر با شکست مواجه خواهد شد چرا که زیرساخت‌های فرهنگی لازم برای استفاده از وسایل نقلیه غیرآلاینده هنوز بین مردم وجود ندارد.

 شهردار شیراز در حاشیه این برنامه به خبرنگاران گفت: طبق آمار در سال 1342 سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری 35 درصد بوده است که این میزان هم اکنون به یک دهم درصد کاهش یافته لذا ضروری است با برنامه‌ریزی و گسترش خطوط ویژه دوچرخه‌سواری، سهم دوچرخه از سفرهای دورن شهری را افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: در راستای شعار مجموعه مدیریت شهری مبنی بر توسعه شهر انسان محور اقدام به ایجاد خطوط ویژه دوچرخه‌سواری در سطح کلانشهر شیراز کرده‌ایم. هم اکنون فاز نخست مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد شده است و درصدد هستیم در مناطق مختلف شهر شیراز این مسیرها را ایجاد کنیم تا شهروندان بتوانند از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل برای تردد در سطح شهر استفاده کنند. نواب قائدی خاطرنشان کرد: همراهی و حضور شهروندان در خطوط ویژه دوچرخه‌سواری تأثیر مثبتی بر توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل و نقل پاک دارد. 

نمایش تبلیغاتی شهردار یا دلسوزی برای هوای پاک؟/ شکست پروژه مسیر دوچرخه‌سورای

ایسنا در این رابطه نوشت: اجرای مسیر ویژه دوچرخه در بخشی از خیابان‌های مرکزی شیراز، به نظر شهروندان و برخی صاحبنظران، بیش از آنکه اقدامی کارشناسی شده باشد، حرکتی تبلیغی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد شعار انسان محوری شورا و شهرداری است.

اگرچه بعضی شورا و شهرداری شیراز در دفاع از این طرح، ترویج یک مد حمل و نقل فردی و نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری و کاهش تمایل به استفاده از خودروی شخصی، خصوصا در مبادی مرکزی شهر را به عنوان بخشی از اهداف مد نظر مطرح می‌کنند، اما منتقدان تاکید دارند که فرهنگ استفاده از دوچرخه، نه تنها در شیراز که در ایران، وجود ندارد.

طراحان و مجریان خط ویژه دوچرخه سواری در شیراز، توجه به یک مد مغفول مانده حمل و نقلی سالم، تلاش برای کنترل ترافیک، حرکت برای تحقق شعار انسان محوری، محدود کردن امکان تردد و پارک خودروها خصوصا در مرکز شهر و کمک به نهادینه کردن فرهنگ استفاده از دوچرخه را به عنوان بخشی از اهداف عنوان کرده‌اند.

این درحالیست که کسبه و شهروندان ساکن در محورهایی که مسیر ویژه دوچرخه ایجاد شده است، اعتقاد دارند که چنین اقدامی بدون توجه به بسترهای کارشناسی بوده است.

پیگیری‌های خبرنگار ما از اهالی ساکن در خیابان ملاصدرا که این مسیر دوچرخه سواری در آن افتتاح شده بود حاکی از آن است که مردم به ندرت دوچرخه‌سواری را در این مسیر‌ها می‌بینند تا جایی که یکی از کسبه این خیابان پرتردد، می‌گوید: «بیش از 6 ماه است که این مسیر افتتاح شده است و در طول این مدت تنها روزی که دوچرخه‌سواری را در این مسیر دیده‌ام همان روزی بود که تیم شهرداری شیراز برای نمایش تبلیغاتی خود سوار بر دوچرخه از این مسیر تردد کردند!»

نمایش تبلیغاتی شهردار یا دلسوزی برای هوای پاک؟/ شکست پروژه مسیر دوچرخه‌سورای

 یکی دیگر از ساکنین ساختمان‌های اطراف چهارراه خلدبرین نیز معتقد است:«در شش ماه اخیر تنها چیزی که این مسیر برای ما ساکنین این خیابان به عمل آورده است حجم ترافیک و سروصداهای ناشی از بوق ماشین‌ها بوده است چرا که مسیر به اصطلاح دوچرخه‌سواریشان نه تنها ازبار ترافیک کم نکرده است بلکه کم شدن عرض خیابان مسیر رفت‌وآمد ماشین‌ها را کمتر کرده است».

 شاید همین کم‌ شدن عرض خیابان است که مایه نگرانی شماری از رانندگان اتوبوس در مرکز شهر شده است. ذبیح ن راننده خط واحد 80 هر روز از پایانه نمازی در امتداد خیابان نمازی به سمت چهارراه خلدبرین حرکت می‌کند. او می گوید: «از زمانی که این لاین را طراحی کرده‌اند و اطراف آن حفاظ گذاشته‌اند، آنقدر بر حجم ترافیک افزوده شده است که زمان لازم برای طی کردن این خیابان به نزدیک 3 برابر رسیده است و این یعنی آلودگی بیشتر هوا به اضافه فشارهای عصبی و روانی بیشتر بر مردم»

 آنچه که در این رابطه اهمیت فراوانی یافته، این موضوع است که شعار «شهر انسان‌محور» که اسکندرپور آن را ورد زبان خود کرده بود چیزی فراتر از «شعار» را هم به همراه داشته است؟

نمایش تبلیغاتی شهردار یا دلسوزی برای هوای پاک؟/ شکست پروژه مسیر دوچرخه‌سورای

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت‌وگو با ایسنا ‌اما تاکید دارد که این طرح براساس کار کارشناسی اجرایی شده است.

مجتبی زوربخش اولویت بخشی به اجرای مسیر دوچرخه و توقف خودرو در حاشیه خیابان با تمرکز بر پیوستگی مسیر را از مهمترین اهداف این معاونت و دلیلی متقن برای راه‌اندازی پیست دوچرخه در دو محور پرتردد عفیف‌آباد و رحمت آباد این کلانشهر عنوان کرد‌.

زوربخش با بیان اینکه اجرای پیست دو چرخه در این دو محور براساس ضوابط بوده است، می افزاید: در خیابان‌های یک طرفه تنها در سمت راست امکان پارک خودرو وجود دارد‌.

وی افزود: در این محور حذف پارکینگ که خود ناهنجاری‌هایی داشت و سمت چپ خیابان را هم اشغال می‌کرد با راه‌اندازی پیست دوچرخه در دستور کار قرار گرفت‌.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه شهر معبر عمومی است اقدام به به احداث مسیر دوچرخه کرده‌ایم،‌ اضافه می کند: این مهم در راستای تحقق شهر انسان محور انجام شده است‌.

زوربخش همچنین به چرایی رنگ‌آمیزی محورهای منتهی به این دو محور هم اشاره و اضافه می کند: رنگ‌امیزی سر کوچه‌ها برای تاکید به رانندگان و  یاداوری وجود مسیر دوچرخه است و هیچ جدا کننده‌ای تعبیه نشده است‌.

نمایش تبلیغاتی شهردار یا دلسوزی برای هوای پاک؟/ شکست پروژه مسیر دوچرخه‌سورای

وی با بیان اینکه برای واحدهای بیمارستانی و اداری و عمومی پیش‌بینی واحد پارک و تردد مناسب شده است، به دلایل حذف پارکینگ در محورهای پرتردد مانند عفیف آباد هم اشاره و اضافه کرد: به هر میزان که پارکینگ ساخته شود به همان انداره هم گنجایش بار ایجاد می‌شود، لذا اگر بنا است که در شهر تحولاتی از نوع نشاط و سرزندگی ایجاد شود باید براساس استانداردهای مصوب و بهره‌گیری از شهرهای موفق در این باره به سمت حذف پارکینگ‌ها برویم‌.

زوربخش همچنین به نگرانی برخی کسبه محور عفیف آباد هم اشاره کرد و به آنها اطمینان داد که اگر صبور باشند و با شهرداری همکاری کنند، قطعا شاهد رونق اقتصادی واحدهای تجاری خواهند بود، چرا که دوچرخه سوار و عابر پیاده توجه بیشتری به کاربری‌های تجاری دارند تا خودروهای در حال حرکت‌.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل وجود محدودیت‌هایی، بخش‌هایی از این محور به سمت پیاده رو هدایت شده که البته بر اساس ضوابط این اقدام اجرایی شده است‌.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار کرد: در ابتدای راه قرار داریم و با گذشت زمان و فرهنگسازی شاهد حرکت عابر پیاده و دوچرخه سوار در لاین‌ها و کریدورهای مربوط به خود خواهیم بود‌.

زوربخش ادامه داد: در راستای اجرای طرح پیاده راه در خیابان عفیف آباد نیز پیمانکار توسط شهرداری منطقه یک انتخاب شده و در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی آن برای تغییر عرض خیابان و در واقع تعریض این مسیر آغاز خواهد شد و در طرح بهسازی آینده این معبر نیز مسیر دوچرخه پیش‌بینی شده است‌.

وی همچنین در خصوص مسیر برگشت دوچرخه خاطرنشان کرد: کف مطلق مسیر دوچرخه بر اساس استاندارد 75 سانتی متر است که با لحاظ حاشیه‌های ایمن تا یک متر هم محاسبه می‌شود اما اینکه یک باند را اجرا کنیم و مسیر برگشت را از سمتی دیگر پیش‌بینی کنیم از جذابیت مطلوبیت مسیر دوچرخه می‌کاهد‌.

نمایش تبلیغاتی شهردار یا دلسوزی برای هوای پاک؟/ شکست پروژه مسیر دوچرخه‌سورای

 ورود هزار دستگاه دوچرخه نسل چهار به شیراز
  زوربخش، از ورود یکهزار دستگاه دوچرخه نسل چهار به این کلانشهر خبر داد و گفت: تا اوایل شهریور این دوچرخه‌ها وارد مسیرهای مربوطه می‌شوند و در اختیار همشهریان قرار خواهند گرفت .به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از ایسنا منطقه فارس، مجتبی زوربخش بعدازظهر چهارشنبه در صحن علنی شورای شهر شیراز، برخورداری از سیستم ردیاب جی پی اس و قفل الکترونیک از جمله امکانات دوچرخه‌های ورودی ذکر و خاطرنشان کرد: این دوچرخه‌ها از جمله به روزترین دوچرخه‌های مورد استفاده در شهرهای امروزی است .

وی با تاکید بر این که مطابق مطالعات انجام گرفته ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه برای شیراز در نظر گرفته شده است اظهار داشت که طبق برنامه‌ریزی تا سال ۱۴۰۳ شاهد حضور ده هزار دستگاه دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی غیرموتوری شهر شیراز خواهیم بود .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین از توسعه مسیرهای دوچرخه تا آمادگی این کلانشهر برای شروع عملیات اجرایی خطوط تراموا و همچنین برنامه ریزی های مختلف در حوزه مطالعات حمل و نقل درون شهری خبر داد .

زوربخش در ادامه از آغاز عملیات اجرایی خط یک تراموای شیراز هم خبر داد و گفت: خط یک تراموا در بودجه سال ۹۸ شهرداری از اعتباراولیه ای بالغ بر ۱۲ میلیاردتومان برخوردار است و این خط از باسکول نادر به سمت شاهزاده قاسم، حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ(ع)، میدان شهدا، خیابان ۲۲ بهمن، محور حافظ، خیابان نفت، آرامگاه سعدیه و در نهایت شهرک سعدیه ادامه خواهد داشت .

وی از کلنگ زنی این پروژه تا بهمن ماه سال جاری و آغاز مطالعات خط دو تراموا در شیراز خبر داد.

 
 به گزارش شیرازه، اگر چه مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر معتقدند که در برای اجرای پروژه ها به نظرات کارشناسان، مشاوران و متخصصین را اهتمام ویژه می گذارند اما بروز ایرادات و محدودیت های به وجود امده در خطوط دوچرخه سواری شیراز، نمی تواند بهانه‌ای برای نپرداختن به این امر باشد و شهرداری و شورا باید همه جوانب این امر را سنجیده و ایرادات طرح را پیش از اجرا در سایر نقاط شهر برطرف نماید.


انتهای پیام/

نظر شما