شناسهٔ خبر: 34723512 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

موتورسواران با این جلیقه هوشمند نمی‌میرند

صاحب‌خبر -
بیتا میرعظیمی
خبرنگار

​​​​​​​کمپانی ایتالیایی Dainese جلیقه‌ای هوشمند طراحی و ساخته است که با الگوریتم‌های پیشرفته تمام حرکات موتورسواران را زیر نظر گرفته و در هنگام قرارگیری در موقعیت خطر، سیستم کیسه هوا را فعال کرده و با این اقدام از جان کاربران محافظت می‌کند.
نسل جدید جلیقه هوشمند، آزادی و راحتی ویژه‌ای را به تمامی موتورسواران هدیه کرده است. بدین گونه که کاربران بدون هیچ مشکلی می‌توانند این جلیقه را زیر لباس یا هر ژاکت دیگری پوشیده و از جان خود در برابر تصادفات ناگهانی و صدمات وارده به ستون فقرات محافظت کنند.
این سیستم که در دو نسخه مردانه و زنانه طراحی و ساخته شده است بالاترین سطح ایمنی را در هر شرایطی به‌ کاربران ارائه داده و با فعال‌سازی پیشرفته‌ترین سیستم کیسه هوا در مواقع خطر از جان آنها محافظت می‌کند. این لباس به کمک 7 حسگر هوشمند از جمله جی پی اس، شتاب سنج و همچنین یک الگوریتم مرکزی حداکثر سرعت موتورسوار را زیر نظر گرفته و پیش از بروز حادثه، کیسه‌های هوا را فعال می‌کند.
هوش مصنوعی این فناوری هزاران بار در ثانیه احتمال هرگونه برخورد و ضربه‌ای را آنالیز کرده و بلافاصله سیستم کیسه هوا را در قسمت‌های پشتی و حیاتی موتورسوار فعال می‌کند. بنابراین برای فعال‌سازی این سیستم نیازی نیست تا موتورسوار حتماً در حال حرکت باشد؛ چرا که این سیستم حتی در صورت توقف نیز احتمال وجود هرگونه برخورد و صدمه‌ای را تشخیص داده و از جان موتورسوار محافظت می‌کند.
 طراحان این جلیقه ادعا کردند که این فناوری قادر به تشخیص ارتفاع، برخورد و هرگونه سقوطی بوده و در 99.99 درصد درست عمل می‌کند. این جلیقه ضدآب دارای قابلیت‌های دیگری نظیر سیستم تهویه است تا از عرق کردن کاربر بخصوص در فصول گرم جلوگیری کند. این فناوری جالب توجه به کمک یک باتری فعال است که با هر بار شارژ شدن 26 ساعت عمر مفید می‌کند. کاربران می‌توانند یک پاوربانک را در مسیرهای طولانی با خود حمل کرده و از طریق اتصال به پورت یو اس پی این جلیقه را بار دیگر شارژ کنند.

نظر شما