شناسهٔ خبر: 34720567 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 رتبه نخست ايران در بدترين ميزان مصرف انرژي!

درحالي که تمرکز کشورهاي پيشرفته روي کاهش شدت مصرف انرژي است، اين شاخص در ايران روندي رو به رشد به خود گرفته و در بين ديگر کشورها از نظر کاهش شدت مصرف انرژي در انتهاي ليست قرار دارد.به گزارش ايسنا، ايران بيش از 2.5 برابر ميانگين مصرف جهاني انرژي مصرف مي‌کند. شاخص شدت مصرف انرژي ايران 0.63 درصد است و بعد از ايران، روسيه و عربستان سعودي به ترتيب با شاخص شدت انرژي 0.53 و 0.51 درصد بالاترين مقدار شاخص شدت انرژي را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق آمار، مجموع ميزان مصرف و تلفات، از عرضه سبقت گرفته و اين موضوع مي‌تواند در آينده ايران را به واردکننده انرژي تبديل کند.پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد تا سال 2040 مصرف انرژي در جهان 48 درصد نسبت به ميزان مصرف انرژي در سال 2012 افزايش خواهد يافت و کماکان آسيا در سال 2040 بيشترين مصرف‌کننده انرژي است.در اين ميان بيش از 50 درصد از انرژي جهان در بخش صنعت استفاده خواهد شد.

ايران نهمين مصرف کننده انرژي در دنيا

طبق آخرين آمار، ايران نهمين مصرف‌کننده انرژي در دنيا شناخته شده و اين مصرف انرژي معادل 3.4 ميليون بشکه نفت خام است. مطالعات نشان مي‌دهد که مصرف انرژي در دنيا در طي اين سال‌ها دو برابر شده است.

در حال حاضر ايران، بزرگ‌ترين دارنده ذخاير هيدروکروبوري دنيا (مجموع ذخاير نفت و گاز) به حساب مي‌آيد. مطابق آمار رسمي و تأييد شده مراجع معتبر بين‌المللي، ايران حدود 158 ميليارد بشکه نفت (9.3 درصد از کل منابع نفتي دنيا) و حدود 33 هزار ميليارد مترمکعب گاز (18 درصد دنيا) در اختيار دارد.

به طور کلي، 2.4 درصد انرژي کل دنيا در ايران توليد مي‌شود که در بين کشورهاي دنيا رده نهم از حيث توليد انرژي را داراست. اين توليد انرژي معادل 3.6 ميليون بشکه نفت خام است. همچنين 1.8 درصد انرژي کل دنيا در ايران مصرف مي‌شود که اين ميزان مصرف سبب شده که ايران در بين کشورهاي دنياي جايگاه نهم از نظر مصرف انرژي را داشته باشد.

جايگاه ايران در حوزه شدت مصرف انرژي مناسب نيست

در اين راستا، مديرکل مديريت مصرف و امور مشترکان توانير با تاکيد بر اينکه جايگاه ايران در حوزه شدت مصرف انرژي مناسب نيست به بررسي عوامل اين موضوع پرداخت و راهکارهايي را نيز ارائه کرد.

هادي مدقق در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه شدت مصرف انرژي مهم‌ترين شاخصي است که بر اساس آن جايگاه کشورها در بحث بهره وري انرژي مشخص مي‌شود، اظهار کرد: منظور از شدت انرژي مقدار مصرف انرژي به توليد ناخالص داخلي است. اين شاخص بيانگر اين است که به ازاي توليد به مقدار معيني از کالا و خدمات که بر حسب واحد پول مشخص مي‌شود چه مقدار انرژي مصرف مي‌شود. براي مثال در ازاي توليد يک تن سيمان چه مقدار برق و گاز مصرف مي‌شود. اين موضوع يکي از شاخص‌هاي نشان دهنده بهره‌وري انرژي در يک کشور و يکي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي انرژي است.

وي با بيان اينکه جايگاه ايران در حوزه شدت مصرف انرژي مناسب نيست، گفت: ايران يا هميشه در انتهاي ليست قرار دارد يا در يکي مانده به آخر درحالي که شدت مصرف انرژي در کل دنيا مخصوصا در کشورهاي اروپايي رو به بهبود است. کشورهايي که بحث انرژي و بهره‌وري انرژي برايشان اهميت دارد و منابع فسيلي ندارند روي بحث بهره وري کار مي‌کنند.

مديرکل مديريت مصرف و امور مشترکان توانير با اشاره به وضعيت تجهيزات خانگي، عنوان کرد: رتبه انرژي تجهيزات خانگي در طول چند سال گذشته رو به بهبود بوده است. براي مثال رتبه‌ انرژي يخچال‌ها در چند سال گذشته در بازار F يا G بوده اما درحال حاضر A يا Aپلاس است. متاسفانه اين روند در کشور منفي و شدت مصرف انرژي در ايران رو به افزايش است. درواقع به اندازه‌اي که مصرف انرژي زياد مي‌شود توليدناخالص داخلي زياد نمي‌شود.

عوامل بالا بودن شدت مصرف انرژي در ايران

مدقق درمورد عوامل بالا بودن شدت مصرف انرژي در ايران توضيح داد: مهم‌ترين عامل قيمت پايين انرژي است که سبب مي‌شود به صورت ناخودآگاه صنايع انرژي‌بر با راندمان پايين در کشور زياد ‌شوند. از سوي ديگر بحث پرداخت يارانه‌هاي انرژي نيز در اين اتفاق تاثيرگذار است. در اين حوزه به دليل نبود زيرساخت هدفمند سازي يارانه‌هاي انرژي محقق نشد و يارانه‌هاي انرژي به صورت عادلانه در بخش‌هاي مختلف براي بهره‌وري انرژي هزينه نشد.

وي با اشاره به وضعيت ساختمان سازي در کشور گفت: تقريبا بيش از 50 درصد انرژي کشور در بخش ساختمان چه در بخش خانگي، چه در بخش اداري، چه در بخش تجاري و چه در بخش صنعت مصرف مي‌شود. مقررات مبحث 19 که ابتدايي‌ترين بحث بهره‌وري انرژي در بخش ساختمان است بيش از 15 سال است که ابلاغ شده اما هنوز به صورت کامل اجرايي نشده است و دغدغه اصلي وزارت راه و شهرسازي مبحث 19 نيست. در واقع پارامترهاي اقتصادي تا اندازه‌اي در بخش مسکن تاثيرگذار است که حوزه بهره‌وري انرژي در آن گم مي‌شود.

ارسال سيگنال تغيير مسير توسط نفت‌کش توقيف‌شده ايران

سيگنال‌هاي دريافتي توسط موسسه رهگيري خطوط کشتيراني «تنکر تراکرز» مراکش را مقصد نفت‌کش توقيف شده ايراني در جبل‌الطارق عنوان کرد.

به گزارش ايلنا ،موسسه رهگيري خطوط کشتيراني تنکر تراکرز در توييتر خود از ارسال ناگهاني سيگنال توسط نفت‌کش ايراني توقيف‌شده در جبل الطارق خبر داد.

در اين توييت آمده است: نفت‌کش گريس 1 حامل نفت خام ايران که حدود پنج هفته است توسط نيروي دريايي انگليس در آب‌هاي جبل الطارق توقيف شده است، سيگنال تغيير مقصد به سمت مراکش ارسال کرده است.

نفتکش ايراني گريس 1 به زودي رفع توقيف مي‌شود

در همين رابطه ،معاون دريايي سازمان بنادر از رفع توقيف نفتکش ايراني گريس 1 در آينده نزديک خبر داد.

جليل اسلامي با اشاره به توقيف يک فروند نفتکش ايراني به نام گريس 1 در جبل الطارق توسط انگليسي‌ها اظهار کرد:‌ انگليس به دليل غرض‌ورزي اين نتفکش را توقيف کردند و اسناد حل اين مشکل بين ايران و انگليس مبادله شده و آنها براي حل اين مسئله ابراز تمايل کرده‌اند.

وي با تاکيد بر اين‌که در آينده نزديک مشکل نفتکش ايراني برطرف شده و با پرچم ايران به فعاليت خود ادامه مي‌دهد، يادآور شد:‌ پس از توقف نفتکش انگليسي‌ها در خليج‌فارس، آمريکا و انگليس به دنبال فضاسازي براي ممنوعيت تردد در تنگه هرمز بودند که با توجه به اين‌که هيچ کشوري به آنها ملحق نشد اين برنامه آنها شکست خورده است.

وي با بيان اين‌که نيروهاي نظامي ايران در خليج‌فارس براي کشتيراني دنيا امنيت ايجاد کرده‌اند، گفت: هيچ کشوري نبايد نگران تردد کشتي‌هاي خود از خليج‌فارس باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما