شناسهٔ خبر: 34716582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

خیز ارتش سوریه برای آزادسازی «خان شیخون» و محاصره همه جانبه تروریست‌ها

ارتش سوریه قصد دارد شهر مهم خان شیخون در ادلب را آزاد کند؛ در صورت موفقیت این عملیات، ریف شمالی حماه از ادلب جدا شده و مناطق «اللطامنة، کفرزیتا، لطمین و مورک» از چهار جهت محاصره می‌شود.

صاحب‌خبر -

العالم - سوریه

پس از نقض آتش‌بس توسط گروه‌های تروریستی، عملیات ارتش سوریه مجددا در ریف حماه آغاز شد و دامنه آن به جنوب استان ادلب رسید.

تحولات شمال سوریه نشانگر پیشروی مهمی است که ارتش سوریه در جنوب ادلب به دست آورد و شهرک «الهبیط» را آزاد کرد؛ تحولی که معلول تغییر تاکتیک‌های ارتش سوریه در عملیات‌های خود علیه تروریست‌ها بود.

پایگاه خبری «رأی الیوم» گزارش داد که مسیر پیشروی ارتش سوریه نشان می‌دهد که نیروهای سوری در پی ایجاد پنج جبهه عملیاتی هستند.

در واقع ارتش سوریه قصد دارد دو محور روبروی هم را ایجاد کند؛ جبهه نخست از «سکیک» در شرق است و محور دوم در طرف مقابل از «الهبیط» آغاز می‌شود. در واقع الهبیط، مهمترین خط دفاعی غرب خان شیخون به شمار می‌رود.

به گزارش رأی الیوم، ظاهرا ارتش سوریه در تلاش است که خود را به شهر «خان شیخون» برساند. خان شیخون بزرگترین شهر ریف جنوبی ادلب است.

بنا بر این گزارش، ارتش سوریه در صورتی که بتواند خود را به خان شیخون برساند، ریف شمالی حماه را از ادلب جدا می‌کند و همه مناطق «اللطامنة، کفرزیتا، لطمین و مورک» از چهار جهت محاصره می‌شود.

اگر ارتش سوریه بتواند این پیشروی را حاصل کند، تمامی مسیرهای امدادرسانی تروریست‌ها در این مناطق را قطع خواهد کرد و بدین ترتیب، مناطق مذکور از نظر نظامی ساقط شده به شمار خواهد رفت.

ارتش سوریه اخیرا موفق شد شهرک «سکیک» را آزاد کند. این شهرک در نزدیکی خان شیخون قرار دارد و فقط شهرک «التمانعه» تنها شهرکی است که اگر آزاد شود، نیروهای سوری خود را به خان شیخون خواهند رساند.

یک منبع میدانی روز گذشته اعلام کرد که ارتش سوریه خطوط مقدم دفاعی النصره در التمانعه را منهدم کرده است.

در واقع نیروهای سوری قصد دارند از محورهای شرقی و غربی خان شیخون، تروریست‌ها را محاصره کنند. اگر این حلقه محاصر تکمیل شود، و نیروهای سوری در اطراف خان شیخون با هم تلاقی پیدا کنند، تمامی مواضع تروریست‌ها در جنوب محاصره خواهد شد.

این منبع به پایگاه خبری «مراسلون» گفت که احتمالا تروریست‌ها پیش از اینکه محاصره شوند، مواضع خود را در کفرزیتا، اللطامنه، مورک و سایر مناطق ترک خواهند کرد.

رأی الیوم ادامه داد، احتمالا ارتش سوریه با کمک نیروی هوایی روسیه قصد دارد منطقه عاری از سلاح در ادلب را که بر اساس توافق «سوچی» قرار بود، تشکیل شود، با توسل به زور، از تروریست‌ها پس بگیرد.

در واقع ترکیه بر اساس این توافق قرار بود کاری کند که تروریست‌ها به همراه سلاح‌های خود از این منطقه خارج شوند. مقرر شده بود که این منطقه در استان ادلب تشکیل شود و ترکیه نیز ضامن خروج تروریست‌ها بود که نتوانست به تعهد خود جامه عمل بپوشاند.

پس از دیدار روسای جمهوری روسیه و ترکیه در سوچی روسیه در بیست و ششم شهریور ماه 1397، اعلام شد که این منطقه حائل و عاری از سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و افراد مسلح در شمال غرب سوریه ایجاد خواهد شد و گروه‌های مسلح و ارتش سوریه از این مناطق عقب نشینی کرده و تنها نیروهای روسی و تُرک در آن مستقر خواهند شد، ولی این توافق اجرایی نشد.

بر اساس این توافق قرار بود در مرحله نخست یک منطقه عاری از سلاح در اطراف شهر ادلب ایجاد شود. در مرحله دوم نیز باید سلاح سنگین جمع‌آوری می‌شد و در مرحله بعد نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز کنند.

فارس

نظر شما