شناسهٔ خبر: 34712230 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دریافت جایزه بهترین بیوگرافی سال

بهروز بوچانی یک جایزه دیگر استرالیا را برد

بهروز بوچانی، پناهجوی ایرانی که در کتاب خاطراتش به بررسی وضعیت پناهجویان در بازداشتگاه‌های مانوس پرداخته است، جایزه ملی زندگی‌نامه استرالیا را نیز برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، بهروز بوچانی جایزه ۲۵ هزار دلاری بهترین بیوگرافی استرالیا را برای کتاب «هیچ دوستی جز کوه‌ها» دریافت کرد و هیات داوران از خاطرات این نویسنده کرد ایرانی و به عنوان یک شهادت درخشان یاد کردند.

این نویسنده ایرانی همچنان به درو کردن جوایز ادبی استرالیا ادامه می‌دهد و دیروز دوشنبه موفق به کسب جایزه بیوگرافی ملی استرالیا شد. هرچند وی نخستین بار نیست که برای این کتاب جایزه دریافت می‌کند، اما همچنان قادر نیست شخصا آن را دریافت کند؛ زیرا وی ۶ سال است که در جزیره مانوس زندانی است.

کتاب زندگینامه بوچانی داستان سفر او از اندونزی به استرالیا توسط قایق را روایت می‌کند و نتیجه آن را که زندانی شدن در جزیره مانوس توسط دولت استرالیا بوده و همچنین پناهندگی وی را که ادامه داشته است، تصویر می‌کند.

بوچانی که سال ۲۰۱۳ از ایران خارج شده این کتاب را در جزیره مانوس نوشته و این کتاب توسط دوست او از فارسی به انگلیسی ترجمه شده است.

این کتاب پیشتر برنده مهم‌ترین جایزه ادبی استرالیا یعنی جایزه ۱۲۵ هزار دلاری  ویکتورین پرمیر شد که گران‌ترین جایزه ادبی استرالیاست و بعد جایزه ۱۰ هزار دلاری نیو ساوت ولز را دریافت کرد. این کتاب در عین حال به عنوان بهترین کتاب غیرداستانی جوایز کتاب سال صنعت کتاب استرالیا هم انتخاب شده است.

در مراسم اهدای جایزه بیوگرافی ملی که دیروز صبح (دوشنبه) برگزار شد داوران از کتاب بوچانی به عنوان ماجرایی بااهمیت و عمیق یاد کردند که شاهدی بر این امر است که نوشتن راهی قدرتمند برای مقاومت در حفظ زندگی است.

بوچانی که قادر به خروج از جزیره مانوس نیست و از طرق واتس‌اپ با مراسم ارتباط داشت، گفت: نمی‌خواهم درباره ادبیات صحبت کنم، فقط می‌خواهم بگویم جامعه ادبی به عنوان بخشی از جامعه متمدن استرالیا، بخشی از مقاومت در برابر این سیستم است که بسیار هم باارزش است.

 بوچانی همچنین از سازمان‌دهندگان جایزه، مترجمش و دیگرانی که از وی حمایت کردند تشکر کرد. وی گفت: فکر می‌کنم تاریخ به قضاوت این نسل و همه ما در این دوره سخت و تاریک از تاریخ استرالیا خواهد نشست.

در ماه فوریه و هنگام دریافت اولین جایزه‌اش، بوچانی گفته بود که او تصویری از خودش را به عنوان رمان‌نویسی در زندانی ساکت ارایه کرده است و این تصویر به او کمک کرد تا بتواند هویت خودش را به عنوان یک انسان حفظ کند. وی افزود: در حقیقت این تصویر را برخلاف تصویری که سیستم از ما ایجاد می‌کند، خلق کردم.

هیات داوران جایزه شامل مارجی برن، دکتر جورجینا آرنوت و پروفسور ایان مک‌کالمن از نوشته بوچانی به عنوان اثری شاعرانه و اسطوره‌ای در تداوم فرهنگ و اعتقادات فارسی و مبتنی بر یک داستان‌سرایی اقناعی یاد کردند.   

۴ نویسنده دیگری که نامزد دریافت این جایزه شده بودند، شامل رزانا لیلی، ریک مورتون، سارا کراسنوستاین و دانیله کلود هر یک ۲ هزار دلار به عنوان جایزه دریافت کردند.

نظر شما