شناسهٔ خبر: 34711259 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جبل الطارق بدنبال کاهش مسائل با ایران است

تهران - ایرنا - خبرگزاری های بین المللی امروز (سه شنبه) به نقل از سخنگوی دولت جبل الطارق نوشتند که این منطقه تحت قیمومیت انگلیس بدنبال کاهش مسائل رخ داده با ایران پس از توقیف نفتکش «گریس ۱» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش این خبرگزاری ها از جمله رویترز، حکم توقیف نفتکش «گریس 1» روز شنبه ۲۶ مرداد ماه منقضی می شود.

نیروی دریایی سلطنتی انگلیس روز چهارم ژوئیه (۱۳ تیر ماه) در اقدامی غیرقانونی و برخلاف قوانین بین المللی یک کشتی ایرانی حامل نفت خام را در تنگه جبل الطارق به اتهام دور زدن تحریم ها و حمل نفت به سوریه توقیف کرد.

«جلیل اسلامی» معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز از علاقه‌مندی انگلیس برای آزادسازی کشتی توقیف شده نفتی ایران خبر داد و گفت: اسنادی بین دو کشور مبادله شده که در رفع توقیف این کشتی کمک می‌کند.

وی گفت: توقیف کشتی نفتی ایران ناشی از غرض ورزی و بدون دلایل واقعی بود و تلاش هایی از طرف ایران و سازمان بنادر برای آزادی این کشتی انجام شده است.

اسلامی افزود: انگلیس نیز علاقه مندی خود برای حل این مشکل را نشان داده و اسنادی که برای حل این موضوع کمک کننده باشد مبادله شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک حل و فصل شود و این کشتی بتواند با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تردد خود ادامه دهد.

روزنامه تایمز چندی پیش گزارش داد عامل اصلی آغاز بحران در منطقه خلیج فارس، توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق است و به نقل از حقوقدانان نوشت که تغییرات در قوانین دولت محلی جبل الطارق به گونه ای بود که وانمود شود توقیف «گریس ۱» قانونی بوده است.

مقررات تحریم های ۲۰۱۹ دولت محلی جبل الطارق که در سوم ژوئیه (۱۲ تیر سال جاری) به قانون این سرزمین تبدیل شد، به مقام های آن اختیار شناسایی و توقیف کشتی ها را در صورتی می دهد که سر وزیر حکومت محلی مشکوک شود که از این کشتی ها برای نقض تحریم های اتحادیه اروپا استفاده می شود.

در حالیکه انگلیس مدعی است توقیف این کشتی با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه صورت گرفته، اما دولت اسپانیا که بر سر حاکمیت بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق با لندن اختلاف دارد، تأکید کرده که اقدام انگلیس به درخواست آمریکا صورت گرفته است.

مقامات انگلیس ادعا می کنند که از حمایت اروپا نسبت به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق  برخوردار هستند اما تاکنون حتی یک مقام اروپایی هم از اقدام ضد ایرانی انگلیس دفاع نکرده است.

نظر شما