شناسهٔ خبر: 34711177 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیرعامل بنیاد غدیر:

​واقعه غدیر در ۱۳۰ نقطه کشور بازسازی می‌شود

قرار است واقعه غدیر خم در ۱۳۰ نقطه کشور و با مشارکت ۶۲ هزار هنرور بازسازی شود

صاحب‌خبر -

​واقعه غدیر در ۱۳۰ نقطه کشور بازسازی می‌شودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای حسین ظریف منش در نشست خبری امروز گفت: این برنامه با اجرا در استان‌های سنی نشین و با همدلی میان دیگر استان‌ها، نماد وحدت اهل تسنن و تشیع است.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر اضافه کرد:بازسازی واقعه غدیر خم از یک نقطه در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و با استقبال مردمی در استان‌های مختلف اکنون به ۱۳۰ نقطه رسیده است که دلیل این موفقیت را حمایت و مشارکت مردمی همچنین نقطه نظرات مراجع عظام می‌توان دانست.
وی با بیان اینکه همزمان با دهه امامت و ولایت "عید سعید قربان تا عید سعید غدیر" برنامه‌های متنوع و گسترده فرهنگی - مذهبی در استان‌های سراسر کشور تدارک دیده شده است افزود: ستاد دهه امامت و ولایت در ۳۱ استان و قریب به ۳۰۰ شهرستان تشکیل شده است که این ستاد از همه سازمان ها، دستگاه‌ها و نهاد‌های مردمی و انقلابی برای برگزاری باشکوه‌تر دهه امامت و ولایت کمک می‌گیرد.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: غدیر، پاسخی به ندای پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند حاضرین به غایبان برسانند تا روز قیامت که روز غدیر چه اتفاقی افتاده است و از این جهت ما باید به نسل خود این حقیقت مهم را منتقل کنیم
وی افزود: در این راستا برنامه‌های پیش بینی شده در دهه ولایت و امامت به سه دسته و محور اصلی تقسیم شده است.
ظریف منش تصریح کرد: در دسته اول برنامه‌های ترویجی، تبلیغی و گرامیداشت، دسته دوم برنامه‌های معرفت افزایی و فرهنگ سازی شامل جشنواره‌های هنری، کارگاه‌های تربیت مربی غدیر شناسی و دسته سوم شامل آداب و مناسک غدیر است که در برگزاری هر کدام از این سه دسته، مردم و نهاد‌های مختلف اعلام آمادگی کرده اند.
این مقام مسئول تشکیل کاروان‌های شادی، تجلیل از سادات شهید و شهدای مدافع حرم، غبارروبی گلزار شهدا، تجلیل و سرکشی از خانواده شهدا، اجتماع شعرا و مداحان، اطعام در روز عید غدیر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی با مشارکت گروه‌های خودجوش مردمی و جشنواره ورزشی در بسیاری از استان‌ها را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در دهه امامت و ولایت برشمرد.
وی همچنین به برگزاری ۲۰ همایش علمی در ۲۰ کشور به همت جامعه المصطفی اشاره کرد و گفت:: قرار است واقعه غدیر خم در ۱۳۰ نقطه کشور با مشارکت ۶۲ هزار هنرور بازسازی شود که این برنامه با اجرا در استان‌های سنی نشین و با همدلی میان دیگر استان‌ها نماد وحدت اهل تسنن و تشیع است.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر ولایت را ضامن اجرای بیانیه گام دوم انقلاب دانست و گفت: تلاش می‌شود در این دهه به اصل ولایت به عنوان خیمه اصلی انقلاب پرداخته شود، زیرا غدیر تامین کننده نیاز مردمی است که به دنبال راهی برای نجات خود می‌گردند.
وی غدیر را حقیقت همیشه جاوید بشر توصیف کرد و گفت:: بزرگداشت غدیر خم تبیین حقیقتی است که خداوند متعال به واسطه پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرامومنین علی علیه السلام برای سعادت مردم درنظر گرفته است.
ظریف منش شعار محوری امسال را «لبیک یا رسول ا...» اعلام کرد. 

برپایی ۲۲۰ کاروان شادی غدیر در استان تهران
مدیر عامل بنیاد بین المللی غدیر گفت:امسال ۱۱۰ کاروان در شهر تهران و ۱۱۰ کاروان نیز در شهرستان‌های استان تهران با عنوان کاروان‌های شادی غدیر راه‌اندازی می‌شود.
طبق روال سال های گذشته همزمان با فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیرخم، کاروان‌های شادی غدیر در سراسر کشور راه‌اندازی می شود.
این کاروان‌ها با هدف تبیین خطبه غدیر و انتقال پیام آن به قشرهای مردم بویژه نسل نوجوان ، ترویج شادی در روز عید سعید غدیر خم (عیدالله اکبر)، توزیع هدایا به خصوص به کودکان و نوجوانان و اطعام در مناطق فقیرنشین و پذیرایی در همه مناطق ، فعالیت خواهند داشت.
قرار است این کاروان‌ها به همت تشکل‌های حاضر در مساجد بزرگ اجرایی شود و کمیته غدیر سخنرانی ، روایتگری ، مداح نوجوان یا نوگل حسینی و هدایای کودکان را تأمین کند.
علاوه بر ۲۲۰ کاروان اعلام شده در تهران، در ۱۰ پارک بزرگ شهر نیز مراسم باشکوهی در شب و روز عید غدیر برگزار خواهد شد.
سال گذشته در روز عید غدیر خم در سطح استان تهران ۱۱۰ کاروان به نیت امیرالمومنین (ع) از میدان امام حسین (ع) حرکت کردند و در ۵۵۰ نقطه تهران و ۵۵۰ نقطه شهرها و روستاهای استان تهران به اجرای برنامه هایی شامل پخش مولودی و سرود، روایتگری غدیر توسط روحانی کاروان ، مدیحه‌سرایی و مولودی خوانی مداحان نوجوان ، توزیع کیک و شکلات، توزیع هدایای کودکان و توزیع بسته متبرکه حرم امام رضا(ع) پرداختند یعنی ۱۱۰ کاروان در شهر تهران و ۱۱۰ کاروان نیز در شهرستان‌های استان تهران راه‌اندازی خواهد شد که تفاوت امسال با سال گذشته، برگزار نشدن متمرکز آن است و بناست این کاروان‌ها توسط تشکل‌های حاضر در مساجد بزرگ اجرایی شود و کمیته غدیر تنها سخنران، روایتگر، مداح نوجوان یا نوگل حسینی و هدایای کودکان را تأمین کند.
علاوه بر ۲۲۰ کاروان اعلام شده در تهران، در ۱۰ پارک بزرگ شهر نیز مراسم باشکوهی در شب و روز عید غدیر برگزار خواهد شد.

نظر شما