شناسهٔ خبر: 34708444 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی؛

احداث مرکز جدا سازی ایزو توپ‌های پایدار در فردو

با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، عملیات احداث مرکز جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار در ­تاسیسات هسته‌ای فردو آغاز شد

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این مرکز که در مجاورت «مرکز ملی فناوری خلا ایران» احداث می شود با استفاده از روش هایی همچون تقطیر، تبادل حرارت و قشایی، ایزوتوپ های پایدار را استحصال خواهد کرد.
مرحله اول این مرکز بیستم فروردین ماه ۹۹ و فاز دوم آن اواخر اردیبهشت ماه ۹۹ تکمیل خواهد شد و بعد از شهریورماه تجهیز آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.
<div id="video-display-embed-code_3830789"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2499072/3830789?width=350&height=250"></script></div>

آقای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم آغاز به کار عملیات این طرح مهم ، گفت: این مرکز با روش های متنوع ایزوتوپ های پایدار تولید خواهد کرد و تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به پایان مهلت 60 روز گام دوم افزود: سناریوهای مد نظر از طرف سازمان انرژی اتمی ایران ارائه شده اما هنوز دستوری مبنی بر این سناریوها اتخاذ نشده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: فردو با رشد فناوری های به روز و توسعه مراکز تحقیقاتی به قطب فناوری های به روز هسته ای در کشور و در بخش های مختلف تبدیل خواهد شد.
وی تأکید کرد: این مرکز نسبت به چند سال گذشته هر روز مراحل توسعه و رشد فناوری را طی کرده است.
در این مراسم بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی و جمعی از مسئولان و محققان این سازمان نیز حضور داشتند.
<div id="video-display-embed-code_3830876"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2499072/3830876?width=350&height=250"></script></div>
مرکز جدا سازی ایزو توپ های پایدار ؛ مرکزی بی نظیر در غرب اسیا
رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مرکز جدا سازی ایزو توپ های پایدار مرکزی بی نظیر در غرب آسیا، گفت: ۸ کارگاه و ۸ آزمایشگاه تحقیقاتی به وسعت حدود ۵ هزار متر در این مرکز در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن ”فردو“ ساخته و راه اندازی می‌شود.
آقای ­علی اکبر صالحی در مراسم آغاز عملیات اجرایی مرکز جدا سازی ایزو توپ‌های پایدار در تاسیسات هسته‌ای فردو، افزود: ایزوتوپ‌های پایدار هم متنوع هستند و هم کاربرد‌های زیادی دارند.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: روش‌های بدست آوردن آن‌ها هم متعدد است یکی از روش‌ها سانتری فیوژ است که موضوع امروز نیست، اما روش‌های تبادل شیمیایی، تقطیر تبریدی، نفوذ حرارتی و تقطیر غشایی از روش‌های دیگری هستند که در تاسیسات جدید راه اندازی خواهد شد.
آقای صالحی ادامه داد: این مجموعه‌ای که امروز عملیات ساخت آن آغاز شد می‌خواهد وارد جدا سازی رادیو ایزوتوپ‌ها و توسعه کاربرد‌های آن‌ها با استفاده از این روش‌ها شود.
وی با بیان اینکه ما در حد ازمایشگاهی کار‌هایی را شروع کرده ایم، ولی الان باید ازسطح آزمایشگاهی بیرون بیاییم و کار را توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: فردو یکی از مراکز بسیار با ارزش انرژی اتمی ایران است که در ۴ سال گذشته حدود ۱۶ هزار متر مربع به اماکن و بنا‌های آن اضافه شده است، یکی از ساختمان‌ها و تاسیسات ایجاد شده بسیار مهم برای امر زیرساختی و زیر بنای هسته‌ای مرکز ملی مواد است که این مرکز دو سال پیش تاسیس و تجهیز شد و خدماتی که ارائه می‌دهد نه فقط به صنعت هسته ای، بلکه به صنایع کشور است.
 
پیشرفت چشمگیر صنعت هسته‌ای در ۴ سال گذشته
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: صنعت هسته‌ای به عنوان صنعت پیشتاز می‌تواند صنایع دیگر را از لحاظ کیفیت بالا ببرد و در این زمینه سایت فردو نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.
علی اکبر صالحی در مراسم آغاز احداث مرکز جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار در فردو در جمع خبرنگاران افزود: مرکزی که امروز کلنگ زنی کردیم درباره جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار با استفاده از روش‌های گوناگون غیر از سانتریفیوژ است.
وی با بیان اینکه فردو در چند سال اخیر بسیار عوض شده است گفت: تعداد کارکنانی که در فردو کار می‌کنند قابل قیاس با سه چهار سال پیش نیست، همه تاسیساتی که ایجاد شده، کارکنان و محققان زیادی به آن‌ها اضافه شده است.
صالحی گفت:: بیش از ۲۰ نفر از کارشناسان ارشد و دکتری فقط در بحث مواد به ما اضافه شده اند. در بحث خلاء و مرکز جدیدمان هم کارشناسان ارشد و دکتری به کار گرفته خواهند شد. در چند سال بعد از برجام، ​ کارکنان هم بسیار بیشتر شده اند.
وی افزود: فردو، یک سایت بسیار فعال است و ۱۰۴۴ ماشین در فردو داریم که در خلاء هستند. حدود ۲ آبشار الان در چرخش هستند و فقط غنی سازی را انجام نمی‌دهند، اما اگر روزی اراده شود آن مسئله هم مسئله سهلی خواهد بود. ماشین‌ها آماده هستند وکافی است خوراک به آن تزریق شود. بستگی به تصمیم مسئولان دارد.
آقای صالحی ادامه داد: فردو یکی از سایت‌های بسیار بسیار فعال است، همکاری‌های مختلفی در چار چوب برجام با کشور‌های مختلف از جمله اتحادیه اروپا، روسیه و.. داریم. فردو مجموعه‌ای شده است که می‌تواند نیاز‌های زیرساختی و زیربنایی علمی و فنی صنعت هسته‌ای و مجموعه صنایع ما را با لحاظ کردن بهترین استاندار‌ها فراهم کند.
وی افزود: صنعت هسته ای، صنعتی است که باید استاندار‌ها در آن لحاظ شود. در خبر اخیر مشاهده کردید که روس‌ها با این همه تجربه باز با تمام ملاحظاتی که داشتند اتفاق ناگواری رخ داد و راکتور کوچکی که آنجا بود دچار آسیب شد و به همتایان خودمان در روسیه تسلیت می‌گوئیم.
صالحی گفت: فناوری هسته‌ای، فناوری حساسی است که ایجاب می‌کند بالاترین استاندار‌ها را در آن رعایت کنیم برای همین است که فناوری را برای کشورمان نه تنها از باب اقتدارآفرینی بلکه از بابت اینکه صنعت ما را بالا برده است، برای همین ایجاد استاندار‌های جدید می‌خواهیم.
وی افزود: استاندارد فشار یا شیر‌های خلاء انواع پمپ‌ها و... که با استاندار‌های لازم ساخته می‌شود نشان می‌دهد ما داریم زیرساخت‌ها را ایجاد می‌کنیم، هم به لحاظ نیروی انسانی و هم تجهیزات اندازی گیری و این به صنایع دیگر ما سرایت می‌کند. صنعت هسته‌ای به عنوان صنعت پیشتاز می‌تواند صنایع دیگر را از لحاظ کیفیت بالا ببرد و این سایت نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.
آقای صالحی گفت: بعضی سعی می‌کنند بگویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است از شما می‌خواهم به آرشیو رجوع کنید و پیشرفت را نسبت به سه، چهار سال ببینید. در شرکت‌های مختلف مثل شرکت طراحی الان بیش از ۷۰۰ مهندس و کارشناس درحال کار هستند و تازه وارد ساختمان جدیدی در تهران شده اند و این کار‌ها در دو سال اخیر انجام شده است لذا سازمان انرژی اتمی بعد از برجام، پر قدرت جلو می‌رود، طرح‌های متعددی دارد. دو طرح بزرگ نیروگاه ۲ و ۳ بوشهر که در دست اقدام است قرار بود در مرداد، بتن ریزی مرحله دوم را انجام دهیم. قرار بود بنا به مشورتمان دو ماه به تعویق بیفتد. کار از باب اعلام بتن ریزی عقب افتاده است، اما کار دارد به خوبی پیش می‌رود.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در نطنز و اراک هم کار‌ها به خوبی جلو می‌رود، در سایت اصفهان در بحث سوخت کار را پیش می‌برند و صنعت هسته‌ای با قریب به ۱۵ هزار نفر از کارکنان، با قوت و قدرت درحال پیشروی است، هیچ چیزی متوقف نشده است و هر بار بنا به اقتضا و صلاحدید مسئولان نظام، دستوری داده شد فعالیتی را شتاب ببخشیم با فوریت این کار انجام می‌شود، هر اراده‌ای از طرف مسئولان ارشد نظام باشد ما با فوریت کامل می‌توانیم آن را انجام دهیم.
صالحی درباره پیش بینی راه اندازی طرح مرکز جداسازی ایزوتوپ‌ها گفت: سعی می‌کنیم تا ۲۰ فروردین فاز اول را تکمیل کنیم، اما قطعا چنین طرح سنگینی در ۷ -۸ ماه تکمیل نمی‌شود، ساختمان آن هم ساختمان ویژه‌ای است و تجهیزات ویژه می‌خواهد خیلی از تجهیزات برای ساخت در داخل سفارش داده شده و خیلی از تجهیزات گفته شده است تا از خارج بیاید، اگر همه چیز با خوبی پیش رود قریب به دو سال طول می‌کشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تصمیم برای گام سوم ایران در حوزه هسته‌ای افزود: راجع به گام‌ها ما تصمیم نمی‌گیریم، یک هیئت نظارت بر برجام هست که جلسه تشکیل می‌دهد و تصمیم می‌گیرد، من الان در شرایط و جایگاهی نیستم که درباره گام سوم صحبت کنم، چون هر صحبتی انجام دهم، حدس و گمان است، اما به عنوان سازمان مجری دستورات تمام امکانات ممکن را احصا کردیم، سناریو‌های مختلف را ارائه داده ایم و درباره آن بحث و گفتگو شده است، اما تاکنون دستوری در این خصوص صادر نشده است، به خاطر همین ترجیح می‌دهم درباره گام سوم الان صحبت نکنم و هر تصمیمی مسئولان نظام بگیرندما می‌توانیم در اسرع وقت محقق کنیم.
وی درباره معافیت‌های هسته‌ای گفت:: فعالیت‌های ما در چارچوب برجام با اتحادیه اروپا، چین و روسیه دارد انجام می‌گیرد و مشکلی نداریم، ساخت نیروگاه ۲ و ۳ بوشهر به خوبی پیش می‌رود حتی از برنامه جلوتر هستیم، این خیلی کم پیش می‌آید. طرح اراک هم به خوبی جلو می‌رود هر وقت هر مسئله‌ای باشد به صراحت با مردم در میان می‌گذاریم، چند ماه پیش گفتم وقفه‌ای در پروژه اراک از طرف دوستان چینی اتفاق افتاده، اما اصلاح شده است و الان به خوبی جلو می‌رود، ما مشکلی نداریم و قدم‌های بلندی برداشته شده است که الان ضرورتی برای اعلام آن نیست. در طرح (پروژه) اراک به بخش ساخت، تجهیزات رسیده و مرحله طراحی را پشت سر گذاشته ایم و مسائل به خوبی جلو می‌رود.
وی درباره طرح‌های مشترک با اتحادیه اروپا ادامه داد: درباره طرح (پروژه) مرکز نظام ایمنی، در حال تاسیس یک آزمایشگاهی برای استرس تست هستیم و اتحادیه اروپا قول داده است حدود ۲۰ میلیون یورو کمک کند، مقداری بالفعل شده و مقداری بالقوه است. همکاری‌هایی که در قالب برجام دیده شده است به خوبی جلو می‌رود و هر اتفاقی هم در آینده بیفتد به لطف الهی به اندازه کافی امکاناتی در داخل کشور هست که خودمان کارهایمان را پیش ببریم. شاید در بعضی مسائل اگر کوتاهی از طرف مقابل شود زمانمان طولانی‌تر شود، ولی فعلا کار‌ها طبق همان تعهدات انجام شده پیش می‌رود.
آقای صالحی گفت:: اگر برجام را به سه قسمت فنی، اقتصادی تجاری و حقوقی سیاسی، تقسیم کنیم بخش فنی درحال جلو رفتن است. غنی سازی اکتشاف و استخراج، ساخت نیروگاه، تجهیزات و تاسیسات دارد جلو می‌رود فقط در چارچوب برجام به صورت یک حرکت طبیعی حساب شده و حرکتی که ابعاد مختلف آن بررسی شده است و سرعت و شتاب ما متناسب با الزامات کشور است، جلو می‌رود.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در بحث‌های دیگر طرف مقابل بد قولی کرده که بحث جداگانه‌ای است و مسئولان نظام جواب آن را از طریق فنی می‌دهند. همکاری اروپایی‌ها هم در بحث فنی خوب است فقط یک مورد اعتراض داریم آن هم بحث «ایتر» بود که اروپایی‌ها بنا شد به گونه دیگری جبران کنند که در دست انجام است.

نظر شما