شناسهٔ خبر: 34705775 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جدیدترین جزئیات از ساخت ماهواره ناهید یک/ وزیر ارتباطات: وزارت دفاع تصمیم گیرنده زمان پرتاب است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جدیدترین جزئیات ساخت و پرتاب ماهواره ناهید یک را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز pc شهرستان ساوه طرح‌های زیرساختی و اپراتور‌های ارتباطی این شهرستان رسما افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

تشریح جدیدترین جزئیات ساخت ماهواره ناهیدیک

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران جدیدترین جزئیات ساخت و پرتاب ماهواره ناهید یک را تشریح کرد و با اشاره به استفاده ۱۰۰ درصدی از توانمندی داخلی در وزارت ارتباطات گفت: هماهنگی پرتاب با وزارت دفاع است.

او اضافه کرد: ماهواره ناهید یک، یک ماهواره مخابراتی است که در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و مدت ماندگاری آن در فضا حدود ۲ و نیم ماه می‌تواند باشد، این ماهواره علاوه بر ماموریت مخابراتی که دارد یکی از توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های توسعه داده شده توسط مهندسان ایرانی را در فضا امتحان می‌کند که آن هم اینکه سلول‌های خورشیدی متحرک دارد و باید بتواند در طول مدت استقرار خود سلول‌های خورشیدی که در ماهواره نصب است را در مدار باز و بسته کند و تحرک مکانیکی داشته باشد که یک تکنولوژی و دستاورد حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: به جای جذب نیرو، به دنبال ارائه خدمات به مردم هستیم/دست در جیب مردم نمی کنیم/ برای اجرای پروژه ها با کمبود بودجه مواجهیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: دوربینی بر روی این ماهواره قرار دارد که می‌تواند تصویربرداری کند و هم اینکه ارتباطات مخابراتی را می‌تواند دایر کند که از این منظر حائز اهمیت است، درحال حاضر تست‌های آن به اتمام رسیده و برای زمان پرتاب وزارت دفاع باید برنامه‌ریزی کرده و زمان را اعلام کند.

او تصریح کرد: به نظر می‌رسد این ماهواره در چند روز آینده آماده تحویل شود تا کار‌های هماهنگی برای پرتاپ آن توسط وزارت دفاع هم انجام شود.

شرکت بیش از هزارو ۳۰۰ مجموعه در طرح نوآفرین

آذری جهرمی به طرح‌های نوآفرین هم اشاره کرد و گفت: تا کنون بیش از هزارو ۳۰۰ مجموعه شامل شرکت نوپا، گروه‌های نوپا، شرکت‌های رشدیافته سرمایه‌گذار و علاقمندان به حوزه کارآفرینی در طرح نوآفرین ما شرکت کردند که در همین ۳ هفته راه‌اندازی ۳ مرحله اعلام مشوق برای اجرا شده و به خوبی پیش می‌رود.

او ادامه داد برنامه‌های اشتغال را هم طی هفته‌های آینده به صورت عملیاتی اعلام می‌کنیم که چگونه می‌تواند شکل بگیرد، و در حال حاضر فرآیند هماهنگی شرکت‌ها و نهاد‌ها درحال اجرا است که پیشرفت قابل توجهی داشته و فکر می‌کنیم ۶۸ هزار شغل تا پایان داشته باشیم.

افتتاح مسیر ترانزیتی مخابراتی تمام ایرانی در ساوه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف از سفرش به استان مرکزی و شهرستان ساوه را افتتاح تعدادی از پروژه‌هایی عنوان کرد که در دو سال گذشته انجام شده و افزود: امروز با استفاده از تجهیزات ایرانی در ساوه یک مسیر ترانزیتی بسیار مهم افتتاح شد که ۹.۶ ترابیت ظرفیت دارد و ۹۶ کانال سنگین سیستم انتقالی است که از پایه در کشور و توسط جوانان ایرانی طرحی شده و با راه‌اندازی این مسیر ظرفیت شبکه ملی اطلاعات از مسیر تهران به اصفهان که از مسیر ساوه عبور می‌کند تقویت می‌شود.

او اضافه کرد نکته مهم استفاده ۱۰۰ درصدی از توانمندی داخلی در مسیر است که ما را از تجهیزات خارجی بی‌نیاز کرده است، حدود ۲۱ میلیارد تومان اعتبار در یک سال گذشته در ساوه و زرندیه و روستا‌های اطراف آن‌ها صرف و یک توسعه قابل توجهی اتفاق افتاده است.

آذری جهرمی تا کید کرد:  اما بخش‌های مهمی به‌ویژه در حوزه تلفن ثابت باقی‌مانده که با توجه به بالا بودن رشد جمعیت این مناطق، و شتاب خوب ساخت مسکن و استقرار حدود ۱۰ هزار خانواری کدر این مناطق نیازمند توسعه ارتباطات ثابت هستیم.

آذری جهرمی سپس به شهرستان تفرش خواهد رفت و در این سفر با نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان و مسئولان شهرستان تفرش در فرمانداری این شهرستان دیدار خواهد داشت و بعد از صرف نهار با حضور در منزل یکی از ایثارگران شهرستان تفرش در حوزه آی سی تی با این ایثارگر و خانواده اشت دیدار خواهد داشت.

وزیر ارتباطات بعد از تفرش به اراک می‌رود و در جلسه شورای اداری استان مرکزی شرکت می‌کند و سپس طرح‌های حوزه آی سی تی استان مرکزی را به صورت نمادین افتتاح خواهد کرد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور سفری یک روزه به استان مرکزی، صبح امروز وارد ساوه شد.

انتهای پیام / ج

 

نظر شما