شناسهٔ خبر: 34703489 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چرایی سفر «بن‌زاید» به عربستان سعودی

تسنیم

محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی روز دوشنبه در سفری غیرمنتظره به عربستان وارد فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز شهر جده شد و بلافاصله راهی مکه مکرمه شد تا با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، دیدارهای بن زاید در کاخ آل سعود در مشعر منا صورت گرفت.بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در حضور محمد بن سلمان ولیعهد وی،اوضاع یمن را بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده‌های تغییر سیاست امارات نسبت به ایران

این رسانه رسمی اعلام کرد در این دیدار به اوضاع منطقه و به ویژه در صحنه یمن و تلاش های انجام شده در این راستا و همچنین روابط برادرانه میان دو کشور پرداخته است. خبرگزاری سعودی به جزئیات بیشتری از این دیدار اشاره نکرده است.

محمد بن زاید در ادامه به طور جداگانه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد که طی آن بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، روابط برادرانه میان دو کشور و اوضاع منطقه به ویژه یمن را بررسی کرده است.

این دیدار همزمان با متشنج شدن اوضاع در بندر عدن در جنوب یمن انجام شده است که طی روزهای چهارشنبه 16 مرداد تا روز شنبه 19 مرداد شاهد شدیدترین درگیری ها میان نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت امارات و نیروهای وابسته به دولت مستعفی عبدربه منصور هادی موسوم به گارد حمایت از کاخ ریاست جمهوری بود و در نهایت به سیطره هواداران جدایی طلب امارات بر کاخ ریاست جمهوری معاشیق منجر شد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات اعلام کرده بود که حملاتی را به مواضع کسانی انجام داده که نیروهای دولتی را در عدن تهدید می کنند.

یکشنبه 20 مرداد، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای در صفحه رسمی خود در فیسبوک گفته بود یگان پهپادی یمن، با چندین پهپاد قاصف k2 رادارها و مواضع نظامی را در پایگاه هوایی ملک خالد عربستان در خمیس مشیط در جنوب این کشور هدف قرار داده است.

پایگاه خبری عربی 21 در ادامه گزارش خود آورده است نیروهای شورای انتقالی جنوب مورد حمایت عربستان روز شنبه(19 مرداد) بر بیشتر مواضع و پادگان های وابسته به گارد ریاست جمهوری طرفدار دولت قانونی یمن(دولت مستعفی و فراری عبدربه منصور هادی) مسلط شدند.

اشاره الجزیره به استقبال سطح پایین از بن زاید

شبکه الجزیره در تحلیلی درباره سفر محمد بن زاید به عربستان به استقبال سطح پایین از وی در فرودگاه جده اشاره کرد و افزود خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی از محمد بن زاید در فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز در جده استقبال کرد، مشخص نیست که آیا استقبال یک مسئول پایین تر از وی یک اقدام پروتکلی عادی است یا بیانگر پیامی سیاسی و دیپلماتیک در شرایطی است که ابرهای بحران جدیدی بر روابط دو همپیمان درباره یمن سایه افکنده است.

الجزیره گزارش داد پیش از سفر محمد بن زاید، دیداری میان شاهزاده خالد الفیصل مشاور ملک سلمان و امیر منطقه مکه مکرمه با شیخ شخبوط بن نهیان آل نهیان سفیر امارات در ریاض انجام شد.

این شبکه قطری افزود محتوای دیدار سفیر امارات و امیر مکه فاش نشد، و مشخص نشد که آیا سفر بن زاید به جده نتیجه این دیدار بوده یا خیر یا بر اساس ترتیبات و هماهنگی قبلی انجام شده است؟

               عدم استقبال بن سلمان از بن زاید در فرودگاه از نظر الجزیره سئوال برانگیز است

                                                                                                                               

الجزیره افزود سفر محمد بن زاید به عربستان در سایه بحران عمیق و بی سابقه در یمن پس از کودتای جدایی طلبان جنوب در عدن به عنوان همپیمانان ابوظبی بر دولت عبدربه منصور هادی مورد حمایت ریاض صورت گرفته است.

این رسانه قطری افزود این سفر همچنین در سایه نشانه های قوی مبنی بر اختلاف در مواضع ریاض و ابوظبی در خصوص برخی پرونده های مهم منطقه به ویژه در ارتباط با ایران و برخی همپیماناش صورت گرفته است.

الجزیره ابراز عقیده کرد در قبال آنچه می توان ائتلاف در سیاست امارات در قبال ایران توصیف کرد، ابوظبی همپیمان نظامی اصلی عربستان در بیشتر دوره های جنگ یمن، حجم نیروهایش در ائتلاف را از ژوئن گذشته کاهش داد و از خارج کردن برخی از نیروهایش از یمن سخن گفته است.

پیش بینی ها مبنی بر اینکه تحرکات اخیر امارات به سمت ایران منجر به اختلاف عمیق تر و چه بسا شکاف بیشتر در روابط میان امارات و عربستان منجر شود، افزایش یافته است.

دیدار منصور هادی با بن سلمان در کاخ منا

ساعاتی پیش از ورود محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به عربستان، عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن خود را به کاخ پادشاهی سعودی در سرزمین منا در مکه مکرمه رساند.

رسانه های قطری از تحولات عدن به عنوان کودتای عدن به رهبری شبه نظامیان مورد حمایت امارات یاد می کنند.

خبرگزاری رسمی سعودی درباره دیدار منصور هادی و بن سلمان با انتشار عکسی تنها به این جمله بسنده کرد که در این دیدار به تحولات عدن پرداخته شد.

در این دیدار، عبدالعزیز بن سعود بن نایف وزیر کشور، عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز وزیر گارد ملی، خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع و خالد الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات سعودی حضور داشتند.

منصور هادی صبح روز یکشنبه هم با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در کاخ وی در سرزمین منا دیدار کرده بود، دیداری که نتیجه آن، وعده هایی از شورای انتقالی مورد حمایت امارات مبنی بر عقب نشینی از عدن به دست آمد.

آمادگی جدایی طلبان برای همکاری با عربستان

این در حالی است که عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتقالی جنوب روز یکشنبه 20 مرداد گفته بود که جدایی طلبان جنوب به آتش بس در عدن پایبند بوده و آماده همکاری با ائتلاف به رهبری عربستان هستند

وی افزود که جدایی طلبان همچنین برای حضور در نشستی که عربستان سعودی دعوت کرده، آمادگی دارند.

جدایی طلبان که خواهان جدایی جنوب از شمال یمن هستند و از حمایت امارات متحده عربی بهره می برند عملا روز شنبه(19 مرداد) پس از سیطره بر پادگاه های وابسته به دولت، بر عدن سیطره یافته بودند.

احمد المیسری معاون نخست وزیر و وزیر کشور دولت مستعفی عبدربه منصور هادی، روز یکشنبه 20 مرداد، عربستان سعودی را به سکوت در قبال تحولات عدن متهم کرد و گفت شریکمان، ما را سربرید.

المیسری افزود ما به شکست اعتراف می‌کنیم و این پیروزی آشکار را به برادرانمان در امارات تبریک می‌گوییم، ولی این، آخرین نبرد نخواهد بود. وی خواستار توقف حمایت مالی و نظامی امارات از آنچه وی گروه‌های شورشی علیه دولت خواند، شد.

عدن پس از کودتا به روایت الجزیره

شبکه الجزیره در گزارشی با عنوان «عدن پس از کودتا، حمله همپیمانان امارات به منازل و غارت تسلیحات» اعلام کرد منابع محلی گفتند که نیروهای کمربند امنیتی مورد حمایت امارات، طی دو روز اخیر به منازل وابسته به مسئولان دولت قانونی یمن در استان عدن پس از سرنگونی دولت در پایتخت موقت آن با همدستی امارات و سکوت سعودی به گفته مسئولان یمنی یورش بردند.

الجزیره افزود این درحالی است که تلویزیون رسمی سعودی از آغاز عقب نشینی نیروهای شورای انتقالی از مواضع دولتی که در جریان درگیری‌های خونین اخیر بر آن مسلط شده بودند، خبر داد، ولی نشانه‌هایی که این عقب نشینی را تایید کند، وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی پس از سیطره نیروهای شورای انتقالی جنوب بر عدن، مهلتی برای آتش بس تعیین و اعلام کرد جنگنده‌هایش هدفی را که تهدیدی برای یکی از مواضع دولت یمن بود، بمباران کردند، سعودی، مکان یا هدف بمباران شده را مشخص نکرد.

الجزیره افزود مسئولان یمنی، ابوظبی را متهم به حمایت از آنچه کودتا علیه مشروعیت در عدن می‌خوانند، متهم کرده‌اند، آنها همچنین عربستان را به سکوت در برابر آنچه طی چهار روز بر سر نیروهای وابسته به منصور هادی آمد، متهم کرده‌اند.

المیسری از مسئولان دولت منصور هادی، سکوت رئیس جمهور مستعفی یمن در قبال آنچه در عدن گذشت را هم مشکوک توصیف کرد. وی افزود مزدوران با بیش از چهارصد دستگاه نفربر زرهی امارات در نبرد علیه دولت مشروع در عدن مشارکت داشتند.

هانی بن بریک معاون رئیس شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات گفته بود حوثی‌ها پنج سال مقاومت کردند. بن بریک که به رابطه قوی با امارات معروف است، اظهار داشت مذاکرات تحت تهدید و بمباران امکان ندارد و نیروهای ما تحت هر شرایطی ایستادگی خواهند کرد.

برخی اظهارات بن بریک را کوچک شمردن مقامات سعودی توصیف کردند که بنا بود که یکی از مهمترین همپیمانان گروهها و تشکیلات نظامی مخالف حوثی‌ها باشد، این اظهارات همچنین تهدید ضمنی برای جنگ با عربستان در جنوب یمن قلمداد شده است.

یاسین التمیمی تحلیلگر سیاسی یمنی در گفت و گو با الجزیره گفته است بن بریک با این سخنانش، عربستان سعودی را در شکست حوثی ها ناتوان نشان داده است. بن بریک در این سخنان بر حمایت آشکار امارات از خود حساب باز کرده حتی اگر توهین به نقش سعودی و ناتوان خواندن آن در جنگ با حوثی‌ها قلمداد شود.

با وجود این سخنان بن بریک، بسیاری از این مسئله شگفت زده شده‌اند که چرا مقامات سعودی و حتی فعالان فضای مجازی مدافع آنها در برابر سخنان بن بریک سکوت کرده‌اند .

افشای راز اصلی همراهی امارات با عربستان در جنگ علیه یمن پس از 5 سال

ضاحی خلفان معاون فرمانده پلیس دبی و مرد جنجالی اماراتی در صفحه شخصی خود در توئیتر به شدت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و مقیم کاخ‌های سعودی حمله ور شد.

خلفان در توئیت‌های توهین آمیز خود به منصور هادی و دولت وی به ریشه کنی این دولت در صورتی که رسما از متهم کردن امارات به خیانت(احمد المیسری وزیر کشور دولت منصور هادی، امارات را به سببب کودتای رهبران جدایی طلب و طرفدارانش در یمن پایتخت موقت منصور هادی به خیانت متهم کرده بود) عذرخواهی نکند، تهدید کرد.

خلفان به صراحت نوشت مشارکت کشورش در جنگ یمن به خاطر مشروعیت(دولت منصور هادی) نبوده، بلکه مشارکت ما در جنگ فقط به خاطر پادشاهی سعودی بوده است.

معاون رئیس پلیس دبی افزود آیا اینها(منصور هادی و اطرافیانش) لیاقت دارند که به خاطر آنها جانفشانی کرد؟

همدستی عربستان با امارات در تحولات عدن

این در حالی است که احمد الزرقه تحلیلگر سیاسی یمنی تاکید کرده است اظهارات المیسری، محکومیت آشکار منصور هادی و عربستان است.

الزرقه به پایگاه خبری عربی 21 گفت عربستان سعودی به طور کامل با امارات و شورای انتقالی جنوب(درحوادث اخیر یمن) همدست بود.

وی افزود بیانیه ائتلاف و دعوت از شورای انتقالی به ریاض برای انجام گفت وگو با دولت منصور هادی، اعتراف به کودتا و مشروعیت بخشی به آن ازسوی سعودی به شمار می‌رود.

انور الخضری رئیس سابق مرکز مطالعات الجزیره العربیه به عربی 21 گفت المیسری از تجاوز پنهانی و توطئه کثیف برای کودتا علیه مشروعیت درعدن پرده برداشت.

وی افزود وزیر کشور یمن(دولت مستعفی منصور هادی) با شفافیت و شجاعت تمام از نقشی که ائتلاف سعودی اماراتی به طور کلی و نقش امارات به صورت خاص ایفا کردند، پرده برداشت، نقشی که خنجری از پشت به ارتش و فرماندهانش(وابسته به منصور هادی) بود.

الخضری گفت سکوت عربستان با هدف کنترل واکنش های یمنی درباره شورش و کودتایی بود که شورای انتقالی جنوب آن را رهبری کرد.

وی افزود تهدید پادشاهی سعودی به بمباران کودتاچیان، فریب افکارعمومی بود.

کمال السلامی دیگر تحلیلگر سیاسی یمنی هم گفت نشانه‌های تحرک اخیر عربستان از طریق دعوت از شورای انتقالی برای شرکت در نشست جده شاید به این اشاره کند که طرح نقشه صلحی شبیه توافق صلح و شراکت وجود دارد که آن را در صنعاء در پی کودتای حوثی‌ها در سپتامبر 2014 تایید کردند.

وی افزود شورای انتقالی، واقعیت جدیدی را تحمیل کرد و به قدرتمندترین قطب در جنوب یمن تبدیل شد، همچنانکه حوثی‌ها قدرتمندترین طرف در شمال یمن هستند.

این تحلیلگر تاکید کرد اتهامات صریح و قوی به امارات از سوی مسئولان دولت منصور هادی مبنی بر دست داشتن در تحرکات شورای انتقالی در عدن، بن بست پادشاهی سعودی را دو برابر کرد.

تحلیلگر یمنی افزود تحرکات عربستان دیرهنگام بود، هر چند خبرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ریاض هم در متقاعد کردن طرف دولتی(منصور هادی) به تخلیه مواضع خود و تسلیم آن(به جدایی طلبان مورد حمایت امارات) وجود دارد.

وی این سئوال را مطرح کرد که آیا این تحولات بیانگر تمایل به عدم خونریزی بیشتر است یا در چارچوب دیدگاه مشترک سعودی و اماراتی قرار دارد که اجرا می‌شود؟

این تحلیلگر افزود عدم اعتقاد مبنی بر عدم هماهنگی میان ابوظبی و ریاض بی مورد است، همچنانکه اظهارات مسئولان اماراتی تاکید می کند که ابوظبی تمام گام‌های اخیری را که اتخاذ کرد(سیطره گروه های وابسته به آن بر عدن) با ریاض هماهنگ کرده بود.

نظر شما