شناسهٔ خبر: 34699037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

ولیعهد ابوظبی در دیدار پادشاه سعودی: عربستان ستون اصلی ثبات در منطقه است

صاحب‌خبر -
خرداد؛ حاکم عملی امارات، عربستان را ستون اصلی ثبات در منطقه برشمرد و تاکید کرد که دو کشور در رویارویی با نیروهای تهدیدکننده امنیت منطقه در یک خندق قرار دارند.

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی امارات (WAM)، ملک «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه عربستان سعودی عصر امروز (دوشنبه) در کاخ «منی» در مکه مکرمه در غرب این کشور پذیرای شیخ «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیرهای مسلح امارات بود.

ملک سلمان در آغاز این دیدار که با حضور شاهزاده «محمد بن سلمان آل سعود»، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی، شیخ «طحنون بن زاید آل نهیان»، مشاور امنیت ملی امارات و شماری دیگر از مسئولان بلندپایه دو طرف برگزار شد، ضمن استقبال از سفر ولیعهد ابوظبی به عربستان، بر عمق روابط میان دو کشور و افزایش استحکام روابط دو جانبه در سایه تمایل مشترک به توسعه و گسترش آن تاکید کرد.

بن زاید نیز که در عمل حاکم امارات به شمار می آید ضمن تاکید بر این که عربستان با جایگاه و تاثیر بزرگ خود در سطح منطقه ای و بین المللی و سیاست های خود تحت رهبری ملک سلمان، ستون اصلی امنیت و ثبات منطقه و سوپاپ امنیت در رویارویی با خطرات و تهدیدهای پیش روی آن به شمار می آید، خاطر نشان ساخت که روابط میان ابوظبی و ریاض همواره بادوام و محکم بوده، هست و خواهد بود چرا که مبتنی بر اصول مستحکم و ریشه یافته از برادری، همبستگی و سرنوشت مشترک به همراه اراده سیاسی رهبران دو کشور و روابط برادری، دوستی و احترام میان دو ملت است.

ولیعهد ابوظبی با بیان این که امارات و عربستان با قدرت و پافشاری در یک خندق واحد در رویارویی با قدرت های تهدیدکننده امنیت کشورهای منطقه و حق ملت های آن در توسعه، پیشرفت و رفاه قرار دارند، مدعی شد که ائتلاف متجاوز عربی به رهبری ریاض از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون یک نقش تاریخی ایفا می کند، با قاطعیت علیه هر گونه تلاشی برای «ربایش یمن» ایستاده، برای توسعه و پیشرفت مردم این کشور فعالیت کرده و همچنان در کنار این مردم و تحقق منافع آن در شرایط کنونی و آینده خواهد ماند.

جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات ضمن تاکید بر این که به همراه عربستان بر سر این مسئله توافق دارند که بی درنگ از طرف های درگیر و مورد حمایت خود در یمن بخواهند تا زبان گفت و گو، منطق و منافع کشور را در اولویت قرار دهند، از آن چه خردمندی ریاض در دعوت از طرف های یمنی درگیر در شهر ساحلی عدن در جنوب این کشور برای انجام گفت و گو در عربستان خواند، قدردانی کرد.

بن زاید ضمن ادعای این که دعوت اخیر عربستان بازتاب دهنده اهتمام مشترک به ثبات یمن است و چارچوب مهمی برای پایان دادن به فتنه و دستیابی به همبستگی میان مردم این کشور به شمار می آید و گفت و گو نیز تنها راه حل و فصل هر گونه اختلافی میان آنها می باشد، از طرف های درگیر یمنی درخواست کرد که برای توافق در راستای اعتلای منافع کشور خود، فرصت به وجود آمده در نتیجه دعوت ریاض برای گفت و گو را غنیمت بشمارند و به صورت مثبت با آن تعامل کنند.

پادشاه سعودی و ولیعهد پایتخت امارات همچنین روابط مستحکم میان دو کشور و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهتمام مشترک را به همراه آخرین تحولات اوضاع در منطقه و چالش های پیش روی آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بن زاید پس از دیدار با ملک سلمان نیز در همان کاخ منی با بن سلمان دیدار کرد جایی که دو طرف به بررسی روابط میان عربستان و امارات و راه های ادامه تقویت آن در زمینه های مختلف در راستای خواسته های دو جانبه و همچنین روند همکاری راهبردی میان دو کشور بر پایه عوامل متعدد مبتنی بر تفاهم و کار مشترک، منافع متقابل و مواضع و دیدگاه های یکسان در قبال مسائل مختلف پرداختند.

ولیعهدان امارات و عربستان همچنین مسائل و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک دو کشور و چالش های پیش روی منطقه خاور میانه و پیامدهای آنها بر امنیت و ثبات ملت های این منطقه را بررسی کردند.

یادآور می شود که بن زاید بعد از ظهر امروز وارد فرودگاه بین المللی «ملک عبدالعزیز» در شهر ساحلی «جده» در غرب عربستان شد و در بدو ورود نیز از سوی شاهزاده «خالد بن سلمان آل سعود»، معاون وزیر دفاع عربستان مورد استقبال قرار گرفت.

این در حالی است که شنبه هفته جاری نیروهای گروه جدایی طلب «شورای انتقالی جنوبی» که از حمایت امارات برخوردار است، پس از چند روز درگیری شدید با نیروهای وفادار به «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن که مورد حمایت عربستان است، کنترل کامل شهر ساحلی «عدن» در جنوب یمن به عنوان پایتخت موقت دولت مستعفی این کشور را در دست گرفتند.

نظر شما