شناسهٔ خبر: 34691491 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در کرمانشاه

تدوین تقویم زراعی محصولات کشاورزی

خبرگزاری صداوسیما

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از طراحی تقویم زراعی برای معرفی محصولات کشاورزی استان خبرداد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمانشاه نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: با توجه به تولید محصولات استراتژیک همچون گیلاس صحنه، پیاز هرسین و زیتون دالاهو به‌دنبال طراحی یک تقویم از جشنواره‌های استان در طول سال هستیم.
وی افزود: طراحی این تقویم در معرفی محصولات کشاورزی استان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و زمینه ایفای نقش و تحول بخش کشاورزی به وسیله ۱۲ هزار فارغ‌التحصیل این بخش در استان را ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: معضل اصلی در بخش کشاورزی در استان کرمانشاه این است که، مسؤولان و مردم ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های این بخش را خوب نشناخته‌اند و از بسیاری از پتانسیل‌های موجود در این عرصه بی‌اطلاع هستند.
وی افزود: بهره‌برداران بخش کشاورزی و دامپروری هم‌اکنون در شرایطی فعالیت می‌کنند که نسبت درآمد به هزینه‌کرد آن‌ها در اکثر مواقع در شرایط منفی قرار دارد.
حاتمی ادامه داد: این در حالی است که اگر شرایط اقتصاد کشاورزی در شرایط مناسبی قرار بگیرد می‌توانند ضمن ایجاد اشتغال در کشور در بحث رونق تولید نیز بسیار موثر باشند.
وی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های این بخش در استان، خاطرنشان کرد: ۲ محصول مهم و استراتژیک که در استان کرمانشاه مزیت نسبی را داراست، نخود و زعفران است و اگر در راستای تولید، صنایع تبدیلی و صادرات این ۲ محصول گام برداریم می‌توانیم کمک بسیار زیادی را به بخش رونق تولید ملی کنیم.
وی ادامه داد: یکی از معضلات گسترش و توسعه کاشت نخود در استان مساله ممنوعیت صادرات و یا واردات این محصول در مواقعی است که کشاورزان در حال عرضه محصولات خود به بازار هستند به نحوی که این مساله سبب شده است نخودکاران استان معمولا هزینه تمام شده خود را از پول فروش تامین نکنند.
وی با اشاره به ظرفیت‌های کاشت زعفران در استان کرمانشاه گفت: کاشت زعفران در استان کرمانشاه از بیشنه بسیار بالای برخوردار است و کاشت این محصول با توجه به مصرف و بهره‌وری آب بسیار پایین، درآمدزایی بالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کاشت این محصول می‌تواند به بالا بردن سطح درآمد کشاورزان ما نقش موثر را ایفا کند.
وی ادامه داد: سرانه مصرف کودشیمایی در کشور کمتر از سرانه جهانی و سرانه مصرف کودشیمایی در استان کرمانشاه نیز کمتر از سرانه مصرف کود در کشور است و این مساله بدان معنی است که محصولات مناسب و سالمی در استان کرمانشاه تولید می‌شود.
این مسئول با اشاره به قابلیت‌های بخش باغداری در استان، اظهار داشت: در طراحی باغ‌های مدرن در استان کرمانشاه زمینه تولید بیش ۱۰۰ تن در هکتار محصولات سیب و انگور فراهم شده است و این مساله بدان معنا است که با طراحی باغ‌های مدرن در استان می‌توان میانگین تولید محصولات باغی را بالاتر از ۵۰ تن در هکتار ارتقا دارد.
استان کرمانشاه با ۹۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و میزان بارشی در حدود ۲ برابر میانگین بارندگی کشور، استعداد ویژه‌ای برای پیشرفت در بخش کشاورزی و صنایع وابسته دارد.

نظر شما