شناسهٔ خبر: 34688225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

نگار قدس کنی کیست؟/ شهروند ایرانی چگونه اتهامات دادگاه آمریکا را پذیرفت؟

نگار قدس کنی زندانی ایرانی که ماه گذشته از استرالیا به آمریکا منتقل شده بالاخره بعد از چندین سال تلاش برای آزادی و عدم استرداد به آمریکا، اتهاماتش مبنی بر ارسال تجهیزات به ایران را پذیرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویداد۲۴، نگار قدس کنی، مادر و شهروند ایرانی ۴۰ ساله، روز جمعه، ۱۸ مردادماه، در دادگاهی در ایالت مینه‌سوتای آمریکا اتهام تلاش برای «صادرات غیرقانونی» فناوری به ایران را پذیرفت.

نگار قدس کنی زمانی که در استرالیا در سال ۲۰۱۷ بازداشت شده بود حامله بود. او پسرش را در حالی که در جنوب استرالیا در حبس بود، به دنیا آورد و مدت‌ها با استرداد به آمریکا مبارزه کرد. اما تازه ماه گذشته که حکم استرداد به ایالات متحده را پذیرفت به ایالت مینه‌سوتا منتقل شد.

حداکثر مجازات برای نگار قدس کنی ۵ سال حبس و پرداخت ۳۶۹ هزار دلار است. این در صورتی است که او توافق تراضی دعوی با بازپرسان آمریکایی را امضا کند.

روبرت ریچمن دادستان گفته قدس کنی با امضای توافق موافقت کرده و قصد دارد مسئولیت تقصیر خود را بپذیرد تا حکم برای او صادر شود.

قدس کنی ماه گذشته به آمریکا منتقل شده است. ریچمن گفته او پس از مدت‌ها تلاش برای عدم استرداد به آمریکا در نهایت دست از مقاومت برداشته است.

قدس کنی در ایران در شرکت فنا موج که یک شرکت مخابراتی مرتبط با صدا و سیمای ایران است مشغول به کار بود و دادگاهی که در سال ۲۰۰۹ برای او تشکیل شد، او را به ایجاد شرکت صوری تحت عنوان «موج سبز مخابرات» در مالزی محکوم کرد.

در متن دادخواست نگار قدس کنی آمده با اطلاع متهم تقریبا در همه موارد کالا‌های خریداری شده توسط شرکت موج سبز در مالزی به ایران منتقل می‌شد.

محمد جواد ظریف در سفری که به نیویورک در ماه آپریل امسال داشت پیشنهاد تبادل زندانی با آمریکا را مطرح کرد. ظریف در نیویورک با اشاره به شماری زندانی ایرانی در آمریکا گفته «اعتقاد داریم که اتهام‌های آن‌ها «جعلی» است و ایالات متحده هم عقیده مشابهی را در مورد زندانیان آن کشور در ایران دارد، اما بگذارید در این مورد بحث نکنیم.»

ظریف بدون اسم بردن از نگار قدس کنی در سخنرانی خود در نیویورک به وضعیت او اشاره کرده و گفته بود: «در آمریکا و در اروپا، ایرانیانی هستند که در زندانند، چون آمریکا به آن‌ها اتهام نقض تحریم‌ها را زده است. اتهام آن‌ها ارسال تجهیزات هواپیمای مسافربری و نه جت بوده است. ما مترجم داریم که در استرالیا در زندان است که در زندان بچه‌دار شده است.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «ما در مورد نازنین زاغری صحبت می‌کنیم که البته از شرایط او ناراحتم و به عنوان وزیر امور خارجه هر چه از دستم برآمده است، برای کمک انجام داده‌ام، اما هیچ کسی از زنی که در استرالیا در زندان است، نمی‌گوید.»

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اردیبهشت ماه گفته بود که پیشنهاد مطرح شده از سوی جواد ظریف وزیر امورخارجه این کشور درباره مبادله زندانیان، مربوط به زندانیان ایران و آمریکا است و ارتباطی با بریتانیا ندارد.

به گزارش رویداد۲۴ اگرچه سخنگوی وزارت خارجه بعد‌ها تاکید کرد پیشنهاد ظریف تنها برای مبادله زندانیان ایران و آمریکا بوده و مبادله زندانی ایرانی با زندانی بریتانیایی را شامل نمی‌شود، اما بسیاری از رسانه‌ها در پی انتشار خبر دادگاه نگار قدس کنی به تلاش‌های ایران برای مبادله او با نازنین زاغری اشاره کرده اند.

گاردین در گزارشی نوشته وزیر خارجه ایران در جریان سفرش به نیویورک خواستار مبادله قدس کنی با نازنین زاغری که در ایران زندانی است شده بود.

خبرگزاری فارس در سال ۹۶ و همزمان با بازداشت قدس کنی در مصاحبه‌ای با سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از وضعیت وخیم نگار قدس کنیخبر داده بود. این رسانه در گزارش‌های متعدد به بازداشت نگار قدس کنی در استرالیا اشاره کرده و آن را نتیجه «بهانه‌های واهی» مقامات قضایی استرالیا خوانده است.

بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه و سخنگوی سابق وزارت خارجه به فارس گفته بود: یکی از موضوعاتی که وزارت خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن حساس است، وضعیت شهروندان ما در خارج از ایران و به خصوص شهروندانی است که به دلایل واهی و بدون هیچ گناهی و با دسیسه‌هایی که دیگران سعی می‌کنند سناریو‌های آن را تنظیم کنند، زندانی شده و دچار برخی مشکلات می‌شوند و این‌ها به عنوان اولویت‌های اصلی ما در خارج از کشور مطرح هستند.

پناهی آذر معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت خارجه درباره وضعیت پرونده نگار قدس کنی در دی ماه سال ۹۷ مصاحبه‌ای با العالم کرده و گفته بود: خانم نگار قدس کنی در ۹۶ تیر ماه سال ۲۳ در استرالیا به اتهام خرید و واردات کالا‌های تحریمی به ایران، بازداشت شد. این اتهامی است که متاسفانه دولت آمریکا در مورد ایرانیان سراسر دنیا مطرح می‌کند تا درخواست استرداد آن‌ها را بدهد. پس از بازداشت خانم قدس کنی و با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که این بازداشت به درخواست آمریکا انجام شده و از استرالیا خواسته شده بود که وی را به آمریکا استرداد کنند.

پناهی آذر همچنین گفته بود در این مدت تلاش زیادی از سوی وکیل خانم قدس کنی و همچنین سفارت ایران در استرالیا شد تا خانم قدس کنی با تودیع وثیقه از زندان آزاد شوند که متاسفانه دولت استرالیا قبول نکرد.

نگار قدس کنی کیست؟

به گزارش رویداد۲۴ نگار قدسی کنی شهروند ایرانی مقیم استرالیا به اتهام نقض قوانین تجاری ایالات متحده، از ۲۳ تیر ۹۶ از سوی مقامات قضایی استرالیا بازداشت شده است.

قدس کنی در سال ۲۰۱۵ همراه با علیرضا جلالی به اتهام ارسال تجهیزات غیر مجاز و پولشویی برای ایران از طریق شرکت مخابراتی «گرین وِیو» یا «موج سبز» متهم شناخته شده و دو سال بعد بازداشت شدند.

در اتهامات قدس کنی آمده شرکت او بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به ارسال تجهیزات و ترکیب کننده‌هایی به ایران مشغول بوده که برای ساخت سامانه‌های مسیریابی سلاح مورد استفاده قرار می‌گرفتند. شرکت گرین وِیو از طرف شرکت فناوری موج خاور یا همان شرکت فنا موج و شرکت تابعه آن یعنی «رستافن ارتباط» در مالزی مشغول به فعالیت بوده است.

در سال ۹۶ وزارت خزانه داری آمریکا سه شرکت ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند. وزارت خزانه داری مدعی شده بود که شرکت مهندسی «رستافن ارتباط» و «فنا موج» که شرکت مادر رستافن است به دلیل فراهم کردن یا تلاش برای فراهم کردن حمایت مالی، مادی، فناوری یا حمایت‌های دیگر از طریق کالا یا خدمات در پشتیبانی از سپاه پاسداران هدف تحریم قرار آمریکا قرار گرفتند.

شرکت گرین ویو در سال ۲۰۰۹ تاسیس و در سال ۲۰۱۱ توسط مرتضی رضوی، علیرضا مفضلی فرد، فیزورا بینتی راملی و چان شه سان در مالزی به ثبت رسیده است.

نگار قدس کنی پیش از عزیمت به سمت مالزی و سپس به سمت استرالیا در شرکت فنا موج در تهران مشغول به کار بود.

همچنین شرکت فناوری موج خاور با مدیریت محمد حسن افشاری یک شرکت وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

قدس کنی به همراه همسرش از طریق ویزای کاری در سال ۲۰۱۲ به استرالیا مهاجرت کرد. این شهروند ایرانی مقیم استرالیا ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ به اتهام نقض قوانین تجاری آمریکا از سوی مقامات قضایی استرالیا بازداشت و در نهایت ماه گذشته به واشنگتن مسترد شد. تلاش‌های او برای وثیقه گذاشتن بعد از بازداشت در آدلاید استرالیا و شکست او در این زمینه سبب شد او از نوزادش دور بماند.

دلیل تلاش‌های مکرر قدس کنی برای عدم استرداد به آمریکا این بود که او به دلیل عدم ارتباط سیاسی ایران با آمریکا امکان حمایت کنسولی و سیاسی از او سلب خواهد شد و از حق حمایت جمهوری اسلامی محروم خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما