شناسهٔ خبر: 34678106 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جشنواره موسیقی جوان جدی‌ترین جشنواره رقابتی کشور است

دولت و صدا و سیما و همین‌طور دیگر نهادها باید کمک کنند تا هنرمندی که در جشنواره موسیقی برگزیده می‌شود، بتواند در ادامه مسیر موسیقایی خود معرفی شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس؛ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: حمیدرضا نوربخش در اول آبان سال ۱۳۴۴ در شهر قم به دنیا آمد. پدر او با مکاتب آوازی پیشینیان آشنایی کامل داشت و با آخرین بازماندهٔ آنان، استاد تاج اصفهانی دوستی پایدار داشت. حمیدرضا نوربخش، از محضر احمد عبادی بهره برد. 

نوربخش آلبوم «پرده عشاق» را با همکاری فرامرز پایور ارائه کرده و هم‌چنین در کنسرت گروه عارف با آهنگ‌سازی استاد پرویز مشکاتیان به عنوان خواننده همکاری کرد. از او آثاری چون «آسمان» با گروه شهنازی و سرپرستی داریوش پیرنیاکان و «پنهان چو دل» با گروه شمس و به سرپرستی کیخسرو پورناظری منتشر شده‌ است.

او در سال ۱۳۸۶ به همراه کیهان کلهر در تئاتر شهر پاریس به اجرای کنسرت پرداخت. نوربخش در سال ۸۶ نیز کنسرتی را با پرویز مشکاتیان در تالار وزارت کشور برگزار کرد.

این خواننده موسیقی سنتی، سمت‌هایی چون عضویت در هیأت مدیره خانه موسیقی، عضویت در کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی، عضویت در شورای راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی و عضویت در شورای عالی خانه هنرمندان را بر عهده داشته‌ است. او هم‌اکنون مدیرعامل خانه موسیقی ایران و از اعضای هیأت مدیره این نهاد است.

با پایان بخش موسیقی نواحی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، از روز شنبه ۱۹ مرداد بخش موسیقی دستگاهی این رویداد هنری آغاز شد.

در اولین روز برگزاری این بخش شرکت‌کنندگان در بخش آواز در تالار رودکی به صحنه رفتند و در مقابل هیئت داوران متشکل از حمیدرضا نوربخش، هنگامه اخوان، علی‌اصغر شاه‌زیدی و مظفر شفیعی تکنیک‌های آوازی‌ خود را ارائه دهند.

حمیدرضا نوربخش دبیر دوره‌های ۳۱ تا ۳۳ جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بوده است و هم اکنون در این گفتگو در مقام عضو هیات داوران بخش آواز موسیقی ایرانی جشنواره ملی موسیقی جوان با ما به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید:

 

نظرتان در مورد سطح کیفی هنرجویان شرکت‌کننده امروز چه بود؟

اجراهای امروز در مجموع خوب و قابل قبول بود. آثاری که شرکت‌کنندگان در مرحله اول ارسال کردند، مقداری شاید نگران کننده بود اما امروز اجراها در سطح بسیار خوبی بود و این نگرانی برطرف شد. البته در رده سنی الف و ب تعداد شرکت‌کنندگان کم بود اما در گروه سنی ج تعداد زیادی شرکت‌کننده داشتیم و افراد با استعداد زیادی در این رده سنی حضور داشتند. خوشبختانه جشنواره ملی موسیقی جوان پویایی خود را به اثبات رسانده و هر سال بهتر از سال قبل ظاهر می‌شود و حرکتی رو به جلو دارد و امسال نسبت به سال قبل از نظر کمّی و کیفی به مراتب شرکت‌کنندگان بهتری داشتیم.

 

از کدام گروه سنی بیشتر رضایت داشتید؟

تمام رده‌های سنی اجراهای خوبی داشتند اما به شخصه از اجراهای رده سنی ج رضایت بیشتری داشتم. این گروه توانایی‌های خود را به نحو احسن به اجرا گذاشتند و ردیف‌های موسیقی را با روایتی و شکلی درست ارائه کردند. این گروه به لحاظ شرایط سنی زمان بیشتری صرف تمرین و صداسازی کرده‌اند و انتظار بیشتری از آنان می‌رفت که برآورده شد. مساله اصلی این است که این‌ها تا اینجا راه را درست آمده‌اند و از این به بعد بسیار مهم است و همچون تربیت فرزندی که به بلوغ رسیده از این پس هدایت این فرزند هنر و محافظت از او که به بیراهه نرود بسیار اهمیت دارد. چه بسا هنرمندانی که با بالاترین استعدادها از راه و شیوه درست ادامه کار منحرف شده یا تمرین درست نمی‌گیرند و استعدادشان به هدر می‌رود.

 

پایبندی شرکت‌کنندگان به اصول موسیقی ایرانی و ردیف‌دستگاهی در چه سطحی بود و آیا ارائه دهنده مکاتب درست موسیقی ایرانی بودند؟

بله. ما همان طوری که در بخش فراخوان اعلام کرده بودیم، طبیعتاً ردیف‌ها و شیوه‌های مختلف مدنظر بود و دقیقاً این تنوع هم در شرکت‌کنندگان به چشم می‌خورد و عمدتاً کار ردیفی خوبی کرده بودند و دانش ردیفی‌شان خوب بود اما در این مرحله این موضوع یک مقدمه‌ای برای ادامه فعالیت است و در این مقطع هیچکس فارغ‌التحصیل نیست بلکه یک مقطعی ردیف کار کرده‌اند و نشان از وجود یک استعدادی است و این استعداد تا اندازه‌ای بارور شده اما این جشنواره قاعدتاً در ادامه باید به تسهیل روند کار تعالی هنر شرکت‌کنندگان و ارتقا سطح کارشان کمک کند.

 

با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان بخش آواز در سنین بلوغ به‌سر می‌برند و امکان تغییر کلی صدا و فیزیک حنجره‌شان می‌رود آیا می‌توان به قطع و یقین آینده روشنی برای شرکت‌کنندگان موفق و خوش‌صدای این گروه‌ سنی متصور شد؟

طبیعتاً می‌تواند تأثیر داشته باشد. ما زمانی که با نوجوانی برخورد می‌کنیم که هنوز صدایش تثبیت شده نیست، طبیعتاً این مسئله را باید مدنظر قرار دهیم. ما در گذشته هم داشتیم افرادی در کودکی و سنین پایین صدای بسیار رسا و خوبی داشتند اما بعد از دوران بلوغ درست کار نکردند یا تمرینات اشتباهی را انجام دادند و یا زیر نظر مربی خوبی آموزش ندیدند و به طور کلی حنجره آن‌ها آسیب دیده و بعد از طی شدن دوران بلوغ دیگر آن صدای شاخص و ویژه را نداشتند. از این موارد بسیار است ولی با این وجود هرکسی که کارش را درست انجام دهد و شیوه آوازی اصولی و بر مبنای ردیف‌های ایرانی را ادامه دهد قطعا نتیجه‌ای مطلوب خواهد گرفت.

 

نظرتان در مورد جشنواره ملی موسیقی جوان چیست و آیا از روند این رویداد رضایت داردید؟ و از چه بخشی یا چه جنبه‌ای از جشنواره رضایت ندارید یا چه بخشی نیازمند اصلاح و بهبود است؟

جشنواره موسیقی جوان در حال حاضر جدی‌ترین جشنواره رقابتی در کشور است و از نظر داوری بسیار حائز اهمیت است و بهترین داوران در این جشنواره حضور دارند و به نظر من جشنواره موسیقی جوان در حال حاضر بهترین بستر استعدادیابی موسیقایی است و خوشبختانه هر سال هم بالنده‌تر و بهتر می‌شود. تنها موضوعی که در این جشنواره باید به آن توجه شود، این است که چه اتفاقی برای برگزیدگان جشنواره می‌افتد و این مسئله‌ای است که دست ما و داوران و حتی مسئولین جشنواره نیست. دولت و صدا و سیما و همین‌طور دیگر نهادها باید کمک کنند تا هنرمندی که برگزیده می‌شود، بتواند در ادامه مسیر موسیقایی خود معرفی شود.

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/

نظر شما