شناسهٔ خبر: 34630632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

هر چه کم‌کاری کرده‌ام در مقابل ملت عذرخواه هستم/ نظر حاج قاسم درباره تحریم ظریف/ گام سوم کاهش تعهدات در چارچوب برجام اجرا می‌شود/ دوره قدرت‌های بزرگ سپری شده است

حوزه سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن‌ها پیش‌تر منتشر شده است. مهم‌ترین اخبار این حوزه را مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشتبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، حوزه سیاست خارجی در طول هفته‌ای که گذشت اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن‌ها پیش‌تر منتشر شده است. مهم‌ترین اخبار این حوزه را مرور می‌کنیم.

آمریکا با واقعیت های جهانی کنار بیاید؛ تجارت و قدرت جهانی در حال جابجایی است
 وزیر امور خارجه تاکید کرد: همزمان با جلو رفتن ایده ایران برای گفت‌وگوی منطقه‌ای و پیمان عدم تجاوز، تیم بی در حال آب رفتن است.

دوره قدرت‌های بزرگ دیرزمانی است سپری شده است
 ظریف با توجه به سخنرانی اردیبهشت ماه پمپئو که در آن بر ضرورت مقابله ناتو با سه قدرت بزرگ یعنی "ایران، روسیه و چین" تاکید کرده بود، گفت: دوره قدرت‌های بزرگ دیرزمانی است سپری شده است.

ظریف: تحریم شدن به جرم دفاع از مردم دلاور ایران برای من بزرگترین افتخار است
وزیر امور خارجه تصریح کرد: تحریم شدن به جرم دفاع از مردم دلاور ایران برای من بزرگترین افتخار است.

وزیر امور خارجه: گام سوم کاهش تعهدات در چارچوب برجام اجرا می‌شود
 وزیر امور خارجه با اشاره به خواست برخی کشور‌های عضو ۱+۴ برای لغو اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: این در اختیارات جمهوری اسلامی است که در این باره تصمیم بگیرد و حتما اگر تعهدات طرف‌های خارجی برجام اجرا نشود این گام در امتداد اقدامات قبلی برداشته خواهد شد.

ترامپ و هم‌پیمانان او نمی‌توانند مانع انعکاس صدای رسا و حقانیت ایران به جهانیان شوند
 دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه قطار «فشار حداکثری» با تحریم ظریف در «ایستگاه ناکامی» متوقف شده است، تاکید کرد: دیپلماسی فعال و مؤثر جمهوری اسلامی ایران تحریم پذیر نیست و ترامپ و هیچ یک از هم‌پیمانان او نمی‌توانند مانع انعکاس صدای رسا و حقانیت ایران به جهانیان شوند.

امنیت شکننده ولیعهد سعودی در پناه ۵۰۰ سرباز آمریکایی
 عربستان سعودی که طی هفته‌های اخیر به شدت از سوی نیرو‌های مسلح یمن در معرض حملات موشکی و پهپادی قرار داشته، اکنون این مسئله را دریافته که انبوه سلاح‌های خریداری شده از آمریکا و کشور‌های اروپایی نخواهند توانست امنیت ملی نابوده شده این کشور را حفظ کنند.پ

سکوت مرموز دیپلمات فنلاندی/ شاه کلید پرونده مرگ آمانو در دست کیست؟
 مرگ غیر منتظره یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان منجر به بهت و حیرت نزدیکان وی شده است.

الغای پیمان موشکی میان آمریکا و روسیه، بیش از همه برای اروپا خطرآفرین است
 کارشناس مسائل سیاست خارجی، گفت: ملغی شدن پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌‎برد هسته‌ای، بیش از همه موجب نگرانی اروپایی‌هایی می‌شود چرا که یکطرف این پیمان، روسیه‌ای قرار داشت که در همسایگی کشور‌های اروپای غربی و عضو ناتو است و تعهد نداشتن مسکو به تولید موشک‌هایی با برد مشخص، بزرگترین تهدید برای متحدان و موتلفان اروپایی آمریکا است.

امنیت ملی و تمامیت ارضی ما بیش از هر دوره دیگری به فعالیت‌های رسانه‌ای وابسته است
سخنگوی دولت گفت:امروز تمامیت موجودیت ایران به تلاش‌های رسانه‌ای ما بستگی دارد. امروز تانک‌های چیفتن، قلم‌ها است. چون خاک مورد هجوم نیست ذهن‌ها مورد حمله است. امروز بیش از هر دوره دیگری امنیت ملی و تمامیت ارضی ما به فعالیت‌های رسانه‌ای وابسته است.

ظریف: آمریکا تلاش دارد نان مردم را به سیاست گره بزند/ پیشنهاد دیدار با ترامپ را نپذیرفتم
وزیر امور خارجه گفت: تروریسم اقتصادی یعنی شما مردم را هدف قرار دهید تا بلکه آن‌ها سیاست‌های شما را اجرا کنند. امروز آمریکا تلاش دارد نان مردم را به سیاست گره بزند.

صهیونیست‌ها طرح‌های توطئه آمیز علیه فلسطینیان را هیچ‌گاه تمام نخواهند کرد
 کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی توطئه‌هایی برای تخریب بناهای تاریخی مسجدالاقصی دنبال می‌کند، گفت: صهیونیست‌ها طرح‌های توطئه آمیز خود علیه فلسطینیان را هیچ‌گاه تمام نخواهند کرد. صهیونیست‌ها همواره مسیر توسعه طلبی در سرزمین‌های اشغالی و فلسطین زدایی را دنبال خواهند کرد.

سرلشکر سلیمانی با ظریف دیدار کرد/ نظر فرمانده نیروی قدس سپاه در مورد تحریم ظریف
سرلشکر سلیمانی به ظریف گفت: اقدام امریکا در تحریم شما ثابت کرد که جنابعالی بعنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی و بویژه مردم آمریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید.

فعالان و خبرنگاران حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی از ظریف حمایت کردند
 جمعی از خبرنگاران و فعالان حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی با نگارش بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا درخواست وزیر خارجه آمریکا برای مصاحبه با خبرنگاران ایرانی را فریبکاری توصیف کردند.

ایران تحریم ظریف را نقض آشکار اصول اساسی حقوق دیپلماتیک دانست
 نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا را نقض آشکار اصول اساسی حقوق دیپلماتیک دانست.

هیچ گاه امنیت نمی‌خریم و هیچ وقت امنیت نمی‌فروشیم/ کاری که آمریکا در قبال مردم ایران می‌کند تروریسم اقتصادی است/ هر چه کم‌کاری کرده‌ام در مقابل ملت عذرخواه هستم
وزیر امور خارجه گفت: من به عنوان مسئول سیاست خارجی باید هر چه می‌توانم از فشار‌های اقتصادی تحمیلی بر مردم ایران کم کنم و در این زمینه هر چه کم‌کاری کرده‌ام در مقابل ملت عذرخواه هستم.

واکنش وزارت امور خارجه به تحولات اخیر جامو و کشمیر؛ پیگیری می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحولات اخیر در خصوص جامو و کشمیر گفت: جمهوری اسلامی ایران تصمیمات اخیر دولت هند در خصوص جامو و کشمیر را از نزدیک پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما