شناسهٔ خبر: 34613167 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

باید خبرنگار باشی تا بفهمی!

باید خبرنگار باشی تا بفهمی دنیای صف‌شکنان عرصه خطر مملو از چه دغدغه‌ها و رنج‌های طاقت‌فرسایی است؛ دردهایی که گاهی شب و روز نمی‌شناسد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس سمنان- محدثه عباسی: امروز روی صحبتم با هیچ مسؤولی نیست. همه مسؤولان سرزمینم می‌دانند خبرنگاری حرفه‌ای است از جنس تنش، استرس و گاهی خطر.

اسباب کار خبرنگار خلاصه می‌شود در یک قلم و کاغذ؛ ابزار کوچک و ارزانی که باید با تکیه بر آن تحول ایجاد کند، لبخندی بر لب بنشاند، چشمه جوشان اشکی را خشک و سفره فسادی را جمع کند و چه‌بسا که همین ابزار کوچک، به‌واسطه حق‌نگاری می‌شود اسباب تحقیر و تهدیدش! باید خبرنگار باشی تا بفهمی!

باید خبرنگار باشی تا بفهمی دنیای صف‌شکنان عرصه خطر که پشت خاک‌ریز رسانه جا خوش کرده‌اند، مملو از چه دغدغه‌ها و رنج‌های طاقت‌فرسایی است؛ دردهایی که گاهی شب و روز نمی‌شناسد!

امروز روی صحبتم با هیچ مسؤولی نیست! چراکه فقط یک خبرنگار می‌فهمد مفهوم ساعت‌ها غرق شدن در دنیای خبر و واژگان و فراموش کردن زمان برای کشف تیتر نیم‌خطی مهیج و اثرگذاری که واقعیت‌های تلخی را ملموس کند.

نوشته‌ای که مخاطب را سر ذوق آورد و مسؤولی را به پویایی وادارد؛ آری! مفهوم نبرد با خواب و تا پاسی از شب‌بیداری برای خالی نماندن باکس خبر را فقط یک خبرنگار می‌فهمد!

خبرنگار که باشی، رسالتت ایجاب می‌کند و گاهیپیش می‌آید که خودت را به آب‌وآتش بزنی تا خبرت مانع از وقوع اتفاقات ناخوشایند شود و چه‌بسا خودت در حاشیه همان خبر گمی!

آری! هستند گمنامانی که با سلاح قلم به جنگ کمبودها و سهل‌انگاری‌ها رفتند؛ همان ارتش‌های یک نفره‌ای که با حق‌نگاری‌شان آیه شریفه «ن والقلم و ما یسطرون» را تعبیر کردند!

خبرنگار که باشی، می‌شوی تکیه‌گاه همه با انتظارات نامحدود! آخر لقب دیده‌بان جامعه را داری، باید امید را به مردم تزریق کنی! هوشیار باشی و آگاهی ببخشی و جامعه‌ای را نبست به تحولات هوشمند کنی.

چه ذهن آرامی می‌خواهد این مسؤولیت خطیر؛ اما خودت نباید متکی به کسی باشی، حقی برایت تعریف‌شده باشد، مزایایی شامل حالت شود، حتی مطالبه هویت‌بخشی و شناسنامه‌دار شدنت از نهاد حامی هم می‌شود زیاده‌خواهی‌ات!

وقتی خبرنگار باشی، از رانت‌ها فراری هستی؛ چون قلمت را به هیچ بهایی نمی‌فروشی!

خبرنگار که باشی، فقط خودت نیستی؛ بسیار پیش می‌آید که مشکلات روزمره زندگی‌ات در حاشیه قرار گیرند و از حق فرزند و خانواده‌ات هم بزنی و گاهی باید با بیمه‌ای که نداری و هنوز در پیچ‌وخم قانون مطبوعات گم است، ریسک کنی و در دل خطر بروی!

راستی چگونه ایام می‌گذرانی؟ در قبال این‌ همه تعهد و امانت‌داری چه حقی برایت تعریف ‌شده؟

امروز روی صحبتم با هیچ مسؤولی نیست؛ چراکه مسؤولان ما همواره ثابت کرده‌اند که فقط در روز خبرنگار و پشت تریبون مدعی حمایت از حقوق این قشر نیستند؛ آنها همیشه یاریگر ما بوده‌اند!

بازار آزادی قلم و اندیشه هم که داغ است و مسؤولانمان در عمل ثابت کرده‌اند که آستانه تحملشان آن‌قدر بالاست که اگر مطلبی خلاف میلشان باشد و خبرنگاری در نقدشان بنویسد، پذیرا بوده و برچسب ندانستن الفبای خبرنگاری شامل حالش نمی‌شود!

امروز روی صحبتم با هیچ مسؤولی نیست؛ چراکه مسؤولان ما رسانه‌گریز نیستند و این را بارها ثابت کرده‌اند؛ در همه حال پاسخگوی خبرنگارند؛ انگشت‌شمارند مدیرانی که به خبرنگار رد تماس دهند و بی‌شمارند مدیرانی که درهای اتاقشان روی خبرنگاران باز است!

آری! حق‌نگاری پیشه‌مان است؛ با مشکلات عدیده‌ای که هر سال در گوش‌ها زمزمه می‌شود و فرجام نیکی برایش نیست!

به امید روزهای خوب برای اهالی رسانه و خبر در استان سمنان و کشورمان ایران؛ روزت مبارک خبرنگار . . .

انتهای پیام/74034/م/

نظر شما