شناسهٔ خبر: 34591418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

میزگرد| اشتغال‌زایی ۵ هزار جوان کردستانی در طرح اشتغال پایدار روستایی/ به‌کارگیری شغل اولی‌ها

«تربیت نیروی کار ماهر و حمایت از رونق اشتغال و تولید» با حضور مسئولان اداره کار در میزگرد خبرگزاری تسنیم کردستان بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، برهان صلواتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با همراهی معاونین خود در میزگرد «تربیت نیروی کار ماهر و حمایت از رونق اشتغال و تولید» خبرگزاری تسنیم کردستان حضور بهم رسانده و با اعلام اینکه خبرنگاران بایستی حقایق را به نیکی منعکس کنند، اظهار داشت: ارائه اخبار و گزارشات بر مبنای راستی و حقیقت حق‌الناسی دوطرفه از جانب مردم و مسئولان است که بر عهده رسانه‌ها به عنوان منعکس‌کننده واقعیت جامعه نهاده شده است.

وی با بیان اینکه بخش تعاون، کار، رفاه اجتماعی و سایر بخش‌های تابعه متشکل از اعضای است که به‌عنوان یک دولت کوچک در استان شناخته می‌شود، گفت: با توجه به اینکه اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گستره وسیعی را در مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، درمان و سیاست را در بر می‌گیرد، می‌توان اعلام کرد که این اداره کل تمام اقشار جامعه را پوشش می‌دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با ذکر اینکه تلاش می‌شود تا به تعهدات ایجاد شده به صورت تیمی عمل شود، تصریح کرد: سعی شده تا سیاست‌ در روابط کار با حفظ و ضیانت از اشتغال موجود و ایجاد تعامل مفید و سازنده بین کارگر و کارفرما برقرار باشد.

وی تحقق این مهم را بدان خاطر حائز اهمیت دانسته که این دیدگاه افقی را ترسیم سازد که در آن کارگران، واحدهای کاری و تولیدی را از خود دانسته و به این دیدگاه برسند که کاهش بهره‌وری، زندگی آنان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

صلواتی با اذعان به اینکه برای نخستین بار تعاملی کابردی بین تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به شکل بازیدهای روتین و شبانه از واحدهای فعال سطح استان شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: طی بازدیدهای شبانه از واحدهای کارگری که شبانه در حال فعالیت هستند بازرسی‌هایی با حضور اعضای کانون‌های شورای اسلامی کار، تشکل‌های کارگری، نمایندگان اتاق تعاون و مدیران مرتبط صورت گرفته و مشکلات واحدها پیگیری و حل و فصل می‌شود.

وی با یادآوری این نکته که بازدیدها به صورت روزانه و روتین دنبال می‌شود، تأکید کرد: سعی بر آن است تا تمامی واحدهای فعال استان مورد بازرسی قرار گیرد چراکه این امر موجب می‌شود تا تشکل‌های کارگری دیگر تشکل‌های کارفرمایی را در مقابل خود قرار ندهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان دیگر دستاورد تعامل تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را ایجاد هم‌افزایی غنی در راستای برگزاری مراسمات خاص این دو قشر دانست و اظهار کرد: برگزاری باشکوه جشن دهه فجر انقلاب با حضور و همکاری مردمی برگزار شد و این اعتماد را در جامعه کارگری و کارفرمایی نهادینه ساخت که دولت می‌تواند بسیاری از مراسمات را به آنان واگذار کرده و در ادامه برگزاری مراسم روز کارگر سال گذشته که توسط خود جامعه کارگری برگزار شد، نیز مزید بر علت شد.

وی با تأکید بر اینکه در این مراسمات بدون سانسور و ممانعتی تمام مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی بررسی و توسط خود کارگران منعکس شد، ادامه داد: یکی دیگر از تلاش‌های مثبت و تأثیرگذار که طی سال‌های اخیر به بار نشسته است برگزاری نشست مشترک سه جانبه «دولت»، «بخش خصوصی» و «جامعه کارفرما و کارگر» بوده که در قالب آن مشکلات کارگری و کارفرمایی در کار گروه تخصصی احصاء شده و در نهایت حل و فصل می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با ذکر اینکه خوشبختانه گام‌های بزرگی در راستای کسب رضایت مردم برداشته شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا تلاش شد تا در قالب دیدارهای مردم مشکلات حوزه کار مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه نگاه در بخش تعاون استان کردستان یک نگاه توسعه‌ای برای رساندن تعاون به جایگاه اصلی خود که همان کسب 25 درصد از سهم اقتصاد است، گفت: استان کردستان دارای پیشینه درخشانی در حوزه تعاون بوده به همین خاطر با الگو گرفتن از تعاونی‌های موفق برآنیم تا در قالب تعاونی‌های بزرگ مشارکت مردم در بخش اقتصاد بیشتر شود.

صلواتی با گریز به اینکه مقدمات تشکیل تعاونی‌های بزرگ در استان کردستان فراهم شده است، اعلام کرد: سال گذشته نخستین تعاونی فراگیر بانوان در شهرستان قروه راه‌اندازی شد و امسال نیز این تعاونی با هدف حمایت و ساماندهی زنان سرپرست خانوار در شهر سنندج افتتاح می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه بازار کار فروش محصولات این تعاونی‌ شناسایی شده است، خواستار رفع خلاء موجود در شهر سنندج که همان فقدان وجود بازار روز جهت عرضه محصولات تولیدی تعاونی زنان سرپرست خانوار است، شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تأکید بر اینکه در تعاونی نگاه به کار و فعالیت یک نگاه جامعی است که تمام قشرهای جامعه را مدنظر دارد، ادامه داد: خوشبختانه راه‌اندازی نخستین نظام تعاونی مهندسی دیگر اقدام شایان توجه در حوزه تعاونی‌های استان بوده که در کشور بی‌نظیر است.

وی با اذعان به اینکه 28.8 درصد اعتبارات عمرانی در حوزه اداره کار کشور به استان کردستان تخصیص یافته است، افزود: با تخصیص این اعتبارات، مجموعه ورزشی تفریحی کارگران شهرستان سنندج تکمیل می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با ذکر اینکه در شهرستان سقز نیز با پیگیری‌های صورت گرفته بستر ساخت یک مجموعه ورزشی تفریحی برای جامعه کارگری فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص ردیف بودجه به این مجموعه، جامعه کارگری و کارفرمایی شهرستان سقز نیز دارای مجتمع ورزشی تفریحی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال پایدار روستایی انقلابی در این عرصه ایجاد شده است، گفت: در زمینه جذب اعتبارات اشتغال پایدار روستایی نه تنها اعتبارات تخصیص یافته و برگشت نخورد، بلکه اعتبارات مازادی نیز برای اجرای هرچه بهتر این طرح جذب شد.

صلواتی با بیان اینکه اعتبار تخصیص یافته اولیه به استان در این بخش ابتدا 130 میلیارد تومان بود، توضیح داد: از کل 379 اعتبار تخصیص یافته به کردستان مبلغ 126 میلیارد آن در اختیار نهادهای حمایتی بود که از حیطه اختیارات خارج بوده و متأسفانه عملکرد خاصی از سوی نهادهای حمایتی در این بخش لحاظ نشد، اما در خصوص اعتبارات باقیمانده حدود 234 میلیارد اعتبار در استان پرداخت شد.

وی با ذکر اینکه تمامی طرح‌های ارائه شده، توسط تیم‌های نظارتی شهرستانی و استانی مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفت، تصریح کرد: خوشبختانه کردستان به عنوان یک استان موفق در اجرای این طرح معرفی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اعلام اینکه در قالب طرح اشتغال پایدار روستایی برای بالغ بر 5 هزار نفر، شغل ایجاد شد، ادامه داد: خوشبختانه طی ماه‌های اخیر طرح‌های فراوانی در این حوزه افتتاح شده و بر این اساس طرح اشتغال پایدار روستایی به‌عنوان برندی موفق برای کردستان نمود پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه اعتبارات تخصیص یافته به این بخش‌ رشد قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: تلاش شد تا با تخصیص اعتبارات به طرح‌های معرفی شده، کمک معیشت خوبی برای شاغلین این حوزه ایجاد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با یادآوری این نکته که «ایجاد شغل به معنای اخذ وام صرف نیست»، اظهار کرد: با توجه به این رویکرد، از سوی دولت مشوق‌های جایگزین اعتبارات مالی همچون مشوق‌های بیمه‌ای، خرید مبتنی بر قرارداد و مشوق پرداخت یارانه دستمزد لحاظ شد که در 8 استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه استان کردستان برای اجرای طرح‌ها انتخاب شده است، یادآور شد: در شرایط کنونی که علاوه بر تحریم‌ها، مشکلات و معضلات فراوانی گریبانگیر زندگی مردم شده است، نبایستی امید را از مردم گرفت، بلکه باید غیر از امید دادن به مردم، کار و تلاش بیشتری را لحاظ کرد.

4047 نفر کارگر بیکار شده کردستانی تحت ‌پوشش بیمه‌ بیکاری قرار گرفتند

در ادامه این میزگرد «محمدسعید جهان بین» مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز با اشاره به اینکه مجموعه‌های اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، چهار حوزه تخصصی را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: این حوزه‌ها شامل مدیریت روابط کار، اشتغال و کارآفرینی، تعاون بوده که مازاد بر این حوزه‌ها، حوزه پشتیبانی نیز همراهی این چهار حوزه را عهده‌دار است.

وی با ذکر اینکه ارائه خدمت مدیریت روابط کار زمانی آغاز می‌شود که اشتغالی ایجاد شده و فردی آغاز به کار کرده باشد، افزود: وظیفه اصلی این معاونت صیانت از نیروی کار در قالب 4 مجموعه اصلی ادارات بازرسی کار، روابط کار، حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی ارائه خدمات است.

جهانبین با ذکر اینکه یکی از وظایف اصلی معاونت روابط کار، مدیریت و نظارت بر حسن اجرای قانون کار و آیین‌نامه‌های حفاظتی و بهداشتی است، تصریح کرد: مجموعه اداره بازرسی کار شرح وظایف مفصلی داشته که مهم‌ترین آنها شامل انجام بازرسی‌های دوره‌ای و موردی، بررسی حوادث ناشی از کار، بازرسی وضعیت پیمانکاری، تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران و همچنین آموزش کارگران و کارفرمایان، آموزش مسئولان ایمنی و بررسی درخواست مشاغل سخت و زیان آور است.

وی با اذعان به اینکه در مجموعه اداره کار استان کردستان 23 نفر بازرس کار فعال هستند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بر اساس آمار تامین اجتماعی 21 هزار کارگاه فعال در سطح استان وجود داشته که تعداد بازرسی‌های صورت گرفته از این کارگاه‌ها 9617 فقره بوده که 251  فقره حادثه بررسی شده که از این تعداد 8 مورد آن فوتی بوده است.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به اینکه تأیید صلاحیت شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد دولت 154 مورد بازرسی و تأیید صلاحیت شده‌اند، افزود: طی 115 مورد بازرسی از شرکت‌های ایمنی 411 نفر مسئول ایمنی تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی با اعلام اینکه یک هزار و 537 مورد درخواست مشاغل زیان‌آور نیز طی یک‌سال اخیر بررسی شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه نظارت‌ها در راستای اجرای صحیح قانون صورت می‌گیرد، در برخی موارد که کارگر اخراج شده بود و حقوق آن ضایع شده باشد، طرح دعوی می‌شود.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با ذکر اینکه در سال گذشته شش هزار و 55 مورد دادخواست شکایت وجود داشت، بیان کرد: از این تعداد، یک هزار و 405 مورد تجدید نظر خواهی منتهی شده و در هیئت حل اختلاف که متشکل از 9 نفر است مورد بررسی و بر اساس اصل سه جانبه دولت، نماینده کارفرما و نماینده کارگران مورد تجدید نظر خواهی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در مواردی که کارگری بیکار می‌شود، تا زمانی که موفق به پیدا کردن کار دیگری شود تحت پوشش خدمات بیمه بیکاری قرار می‌گیرد، افزود: در سال گذشته از 4 هزار و 592 نفر که درخواست دریافت بیمه بیکاری کرده بودند، 4 هزار و 47 نفر کارگر بیکار شده تحت‌پوشش بیمه‌ بیکاری قرار گرفت.

جهان‌بین دیگر رسالت این معاونت را حمایت از مشاغل واحدهای مشکل‌دار دانست و گفت: در سال گذشته 61 واحد مشکل دار در استان شناسایی و مشکلات آنان با همکاری دستگاه ذیربط در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی شد.

وی با اعلام اینکه طی جلسات این کمیسیون 611 مورد پرونده بررسی و مشکلات این واحدها با کمک سازمان صمت بررسی و حل شد، اظهار کرد: مشکلات این واحدها احصاء شده و به دستگاه مرتبط معرفی شدند.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تأکید بر اینکه خوشبختانه ظرفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به درستی به کار گرفته شده است، افزود: تعامل خاصی در قالب شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی شکل گرفته که در راستای حل مشکلات به کار گرفته می‌شود.

وی با ذکر اینکه اداره تشکل‌های کارگری و کارفرمایی دیگر حوزه فعال در اداره کار است، خاطرنشان کرد: این واحد با هدف تأسیس و ساماندهی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شکل گرفته و در حال حاضر 138 تشکل در استان فعال شده است که شامل 17 شورای اسلامی کار، 28 انجمن صنفی، دو کانون انجمن های صنفی کارگری، 46 انجمن صنفی کارفرمایی، یک کانون شورای اسلامی کار، دو کانون صنفی کارفرمایی، 6 کانون کارگران بازنشسته و 36 نماینده کارگری در استان است.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه تشکل‌ها، صنفی هستند که تحت نام انجمن صنفی کارفرمایان و کارگران وظیفه پیگیری مطالبات صنفی مجموعه خود را عهده‌دار هستند، خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های که در زمینه تشکیل تشکل‌ها وجود دارد، این است که در حوزه کارگری آنچه اهمیت دارد مقوله امنیت شغلی است که در حال حاضر به دلیل وجود قراردادهای موقت این مهم را با چالش روبرو ساخته چراکه به دلیل وجود قراردادهای موقت تمایل به تشکیل تشکل‌ها کاهش یافته و در کنار عدم واگذاری امور به بخش خصوصی، موانعی را ایجاد کرده است.

جهان‌بین با ذکر اینکه می‌طلبد بخشی از وظایف دولت به تشکل‌ها واگذار شود، یادآور شد: این اقدام علاوه بر دخیل ساختن آنها در اموراتشان، منبع درآمدی را نیز برای آنان فراهم می‌کند.

43 واحد بالای 50 نفر در استان کردستان، دارای خانه بهداشت هستند

«فرزاد پیشکاری» معاون اجتماعی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه جامعه کارگری جامعه‌ای است که در تمام اجزای جامعه تأثیرگذار است، اظهار کرد: بر این اساس تدوین برنامه‌های فرهنگی برای این جامعه از وظایف اداره کار تعاون و امور اجتماعی است.

وی با اعلام اینکه حوزه مدیریت اجتماعی متشکل از اداره امور اجتماعی، اداره آسیب‌های اجتماعی و اداره امور فرهنگی و ورزشی است، گفت: امور اجتماعی پیگیری اجرای ایجاد خانه‌های بهداشت کارگری در واحدهای بالای 50 نفر را به‌منظور حفظ سلامت نیروهای مولد کار و محیط کار را با همکاری اداره کار، دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت درمان تأمین اجتماعی برعهده دارد.

پیشکاری با بیان اینکه در سال گذشته 12 خانه بهداشت کارگری به منظور ارائه خدمات بهداشتی و ایمنی به کارگران در استان کردستان فعال شده است، تصریح کرد: در سال جدید نیز پیگیری تأسیس 10 خانه بهداشت کارگری جهت افتتاح در دست پیگیرد است.

به گفته وی در حال حاضر 43 واحد بالای 50 نفر در استان کردستان، دارای خانه بهداشت هستند که در صورت تأمین اعتبار می‌توان واحدهای بیشتری را نیز فعال کرد.

معاون اجتماعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان دیگر وظیفه اداره امور اجتماعی اداره تعاون و کار استان کردستان را پیگیری جشنواره امتنان دانست و گفت: خوشبختانه این جشنواره با استقبال و حضور حداکثری جامعه کارگری و کارفرمایی استان به‌صورت سالانه به منظور تجلیل از کارگران خلاق، کارگروه‌های خلاق و کارفرمایان نوآور و خلاق جشنواره امتنان برگزار می‌شود که در قالب آن، نفرات و گروه های برتر به جشنواره‌های کشوری معرفی می‌شود.

وی در ادامه به تدوین طرح جامع مسکن کارگری اشاره کرد و توضیح داد: تلاش می‌شود مدل‌ها و روش‌های موفق در مسکن کارگری به وزارت متبوع ارائه شود تا بتوان از طریق آن طرح مسکن کارگران را دنبال کرد.

پیشکاری با ذکر اینکه اجرای طرح ملی کاج به منظور پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در میان جامعه کارگری دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح از پنج سال پیش در استان آغاز و تاکنون 30 دوره آموزشی با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در واحدهای کارگری استان اجرا شده است.

وی اجرای «طرح کاج» در راستای استقرار مداخلات پیشگیرانه در جامعه کار و تولید دانست و اعلام کرد: خوشبختانه این طرح به بهترین وجه ممکن در حال اجراست.

معاون اجتماعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: انعقاد قراردادهای گوناگون در حوزه سلامت پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و ارتقای مهارت زندگی آحاد جامعه در مقابله با آسیب‌های اجتماعی در جامعه امروزی نیز با جدیت و حساسیت خاصی و همچنین با تأکید بر ارتقاء دانش در این حوزه دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه دیگر اداره ذیربط حوزه مدیریت اجتماعی «اداره آسیب‌های اجتماعی» است، اظهار کرد: نخستین وظیفه این واحد، پیشگیری از انواع آسیب های اجتماعی از جمله سوء مصرف مواد مخدر، طلاق، خودکشی، خشونت و رسیدگی به وضعیت کودکان کار است.

معاون اجتماعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان توضیح داد: در قالب «طرح نماد» پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان، کمک و فراهم کردن شرایط بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان مانده از تحصیل و دیگر حوزه‌های مرتبط با آسیب های اجتماعی به صورت جدی دنبال می شود.

وی با اذعان به اینکه از اهم فعالیت‌های اداره آسیب‌های اجتماعی می‌توان به برگزاری 52 کارگاه و کلاس آموزشی با موضوعات مختلف در حوزه آسیب‌های اجتماعی، پیگیری یارانه و سبدهای غذایی افراد آسیب‌پذیر جامعه و برقراری یارانه افراد نیازمند اشاره کرد، گفت: این موارد در حوزه‌های جداگانه از طریق وزارتخانه پیگیری می‌شود.

پیشکاری با اشاره به اینکه پیگیری مباحث و چالش‌های بیمه‌های اجتماعی از جمله ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی در راستای استقرار عدالت اجتماعی و مطالعات اجتماعی در حوزه‌های گوناگون با تحقیق و پژوهش‌های مختلف و تدوین برنامه‌های جامع و کاربردی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌شود، یادآور شد: خوشبختانه با توجه به تلاش تمامی ذینفعان این حوزه، استان کردستان یکی از استان‌های برتر در برگزاری همایش‌های منطقه‌ای شناخته و معرفی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه دیگر اداره مرتبط با حوزه مدیریت اجتماعی «اداره امور فرهنگی و ورزشی» است، اظهار کرد: این واحد در راستای ارتقای فرهنگ نشاط و شادابی و تحرک و فرهنگ ورزش در جامعه کارگری فعال شده و پیگیری و اجرای برنامه‌های ویژه جامعه کارگران از جمله برگزاری مراسم هفته کار و کارگر، مراسم هفته تعاون و مناسبت‌های ملی و مذهبی برعهده دارد.

معاون اجتماعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد در میان جامعه مخاطب و فراهم ساختن شرایط برای باسواد کردن این عزیزان از جمله اختیارات این حوزه اداره کار است، تصریح کرد: ترویج فرهنگ کاری که یکی از مباحث مهم و کلیدی در میان جامعه مخاطب بوده به نحوی که جامعه مخاطب باید با حقوق خود آشنایی داشته تا به بهترین وجه اثربخش و بهره‌وری لازم را در ایجاد و تعامل و همکاری میان کارگران و کارفرمایان موجب رونق تولید گردد، برگزاری مسابقات فرهنگی در حوزه کتاب، نماز، حقوق کار، قانون، تعاون و سایر مباحث فرهنگی در کنار برگزاری مسابقات ورزشی به صورت شهرستانی و استانی و کشوری، انتخاب تیم‌های ورزشی و نفرات برتر و اعزام به مسابقات کشوری و بین المللی، تشکیل انجمن‎های ورزشی به منظور بسط و گسترش فرهنگ تحرک و نشاط اجتماعی، استفاده از امکانات مجموعه های ورزشی در سطح استان، فراهم کردن شرایط و امکانات مناسب برای جامعه هدف، داشتن مجموعه‌های ورزشی در سطح استان و در نهایت کسب مقام‌های تیمی و انفرادی در مسابقات استانی کشوری و بین‌المللی و تخصیص اعتبار به آموزش در راستای بکارگیری نیروهای کاربردی از جمله وظایفی است که در اداره امور فرهنگی و ورزشی اجرایی می‌شود.

فعالیت 1819 تعاونی با 250 هزار عضو در استان کردستان

«علی اصغر عباسی» مدیر تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، دیگر سخنران این میزگرد نیز با بیان اینکه در حال حاضر 1819 تعاونی در بخش تعاون کردستان فعال است، اظهار کرد: تعداد 250 هزار نفر در این تعاونی‌ها عضویت دارند و در قالب تعاونی‌های فعال برای 16 هزار و 500 نفر ایجاد اشتغال شده است.

وی با بیان اینکه در بخش پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی حدود 232 میلیارد تومان پرداخت در قالب تعاونی و غیرتعاونی داشته‌ایم، گفت: این تسهیلات به 3172 طرح پرداخت شده و به اشتغال 5745 نفر در بخش اشتغال پایدار روستایی منتهی شده است.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه کارگروه نظارت در بستر راستی‌آزمایی طرح‌های حوزه اشتغال پایدار روستایی را رصد می‌کند، تصریح کرد: در قالب این کارگروه یک‌هزار و 761 طرح به بهره‌برداری رسیده مورد راستی‌آزمایی قرار گرفت.

وی با اذعان به اینکه طرح‌های افتتاح شده اشتغال 2883 نفر را به دنبال داشته است، خاطرنشان کرد: از 158 میلیارد تومان پرداخت شده، حدود 20 درصد در قالب تعاونی‌ها صورت گرفته است.

عباسی با اعلام اینکه در حال حاضر سهم بخش تعاون در اقتصاد کمتر از 10 درصد است، گفت: این رقم بسیار کم است، بنابراین بایستی تلاش کرد تا آن را به 28 درصد رساند.

وی با اشاره به اینکه در راستای نیل به این مهم تشکیل تعاونی‌های بزرگ مقیاس در استان دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های وزارت در بخش تعاون ایجاد «مراکز نوآوری جوار دانشگاهی» است که در این مراکز با تکیه بر استارتاپ‌ها، ایده‌های قابل سرمایه‌گذاری جذب می‌شوند و در صندوق حمایت ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون سرمایه‌گذاری اجرای آنها نیز تضمین می‌شود.

مشکل تعیین مالکیت زمین مجتمع فرهنگی ورزشی کارگری سنندج مرتفع شد

در ادامه این نشست «بابک معروفی» رئیس اداره بودجه و تحول اداری اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز با اشاره به اینکه در بخش عمرانی این اداره کار، گره‌های کوری وجود داشت، اظهار کرد: یکی از این گره‌های کور، احداث مجموعه فرهنگی ورزشی بهاران شهر سنندج بود که در سال 72 برگه واگذاری آن به صورت موقت تحویل اداره کار وقت شد.

وی با بیان اینکه تلاش بر کسب مالکیت این زمین جهت اتمام مجموعه‌های احداثی این مجموعه در دستور کار قرار گرفت، گفت: با توجه به وضعیت زمین، پروژه‌های انجام شده در این مجتمع فرهنگی-ورزشی مسکوت مانده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته در طول یک سال اخیر وضعیت مالکیت زمین مشخص و به اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی واگذار شد.

معروفی با اعلام اینکه مجتمع تفریحی ورزشی مریوان در حال تکمیل است، خاطرنشان کرد: با دریافت اعتبارات و هزینه کرد آن، می‌توان پروژه‌های در دست اقدام را به اتمام رساند.

وی با ذکر اینکه اعتبارات ساخت ساختمان اصلی اداری اداره‌کل از سال 92 قطع شده است، تصریح کرد: این ساختمان 35 تا 40 درصد پیشرفت داشته که متأسفانه به‌دلیل فقدان اعتبارات عمرانی، پیشرفت فیزیکی ساختمان قطع شده است.

رئیس اداره بودجه و تحول اداری اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه این ساختمان در مساحت 3800 متر مربع زیربنا ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: با اتمام این ساختمان می‌توان تمام حوزه اداری را متمرکز کرد.

وی راه حل خروج از این بحران را اینگونه شرح داد: برای اتمام این ساختمان از محل ساختمان‌های مازاد اداره کار اجازه فروش اخذ شده و بر این اساس می‌توان با فروش این ساختمان‌های مازاد، ساختمان اصلی اداره‌کل را راه‌اندازی کرد.

اجرای طرح «مشوق‌های بیمه‌ای» و «یارانه دستمزد» در راستای جذب و بکارگیری شغل‌ اولی‌ها در کردستان

«نادر اردلان»، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، خاتمه بخش این میزگرد بود. وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی، آگاه‌سازی و انتقال اطلاعات و تبیین مطالبات به حق و قانونی مردم تاثیر بسزایی دارند، گفت: اشتغال امری چند وجهی و متأثر از مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی بوده و صرفاً یک دستگاه اجرایی به‌تنهایی نمی‌تواند در این امر خطیر مؤثر باشد.

وی افزود: رسانه در انجام این رسالت عظیم همچون همیشه فعالیت داشته و بر این اساس اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی اصحاب رسانه را همکار و بازوئی اجرایی مؤثر در اجرای برنامه‌ها و مأموریت‌های محوله اشتغال محور خود داند.

اردلان با ذکر اینکه متاثر از نظام اقتصادی اشتغال‌ها عمدتاً در قالب اشتغال در بخش دولتی، خصوصی و تعاونی و نیز خوداشتغالی یا خویش فرمایی محقق می‌گردد، یادآور شد: متأسفانه یکی از عمده درخواست‌های مراجعین و علی‌الخصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، درخواست اشتغال در بخش دولتی بوده در حالیکه ظرفیت این بخش پاسخگویی جمعیت جویای کار نیست.

وی با ذکر اینکه در وضعیت فعلی بازار کار به ویژه در سال 97 بر اساس آمارهای مرکز آمار، هرم بیکاری تغییر کرده و عمده متقاضیان جویای کار را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده‌اند، تصریح کرد: از این لحاظ استان کردستان یکی از استان‌های دارای نرخ بیکاری بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و برون‌رفت از این مشکل را توجه به فعالیت‌های کارآفرینانه، ارتقاء مهارت مبتنی بر نیاز بازار کار و تغییر نگرش و توقع فارغ‌التحصیلان از پشت میز نشینی به کارآفرینی و خلاقیت و بهره‌گیری از بسته‌ها و سیاست‌های تشویقی تدوینی اعلام داشت .

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه نرخ بیکاری در بهار سال گذشته 13 بوده و در بهار سال‌جاری به 12.5 رسیده است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته کاهشی بوده و در نقطه مقابل این امر نرخ مشارکت در بهار سال گذشته که 5.42 بود که امسال به 2.43 رسیده و گویای روند افزایشی بوده که این امر پس از اجرای برنامه‌های دولت از جمله برنامه اشتغال فراگیر، طرح‌های تشویقی و حمایتی محقق شده است.

وی با اذعان به اینکه یکی از نیازهای اصلی بازار کار افزایش مهارت‌های مبتنی بر نیاز بازار کار جویندگان کار است، خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های با محوریت ارتقاء مهارت و ایجاد زمینه اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و افراد شغل اولی و حمایت از بنگاهای اقتصادی و کارآفرینان، برنامه‌های توسعه کارآفرینی و اجرای طرح تکاپو در استان اجرایی ساخت.

وی در ادامه از خبرگزاری تسنیم به‌عنوان خبرگزاری مؤثر و فعال در استان، خواستار همکاری بیش از پیش و اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه شد.

وی نخستین مشوق دولتی را اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و توضیح داد: این طرح با هدف افزایش توانایی و مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به منظور جذب سریع‌تر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار از ابتدای سال 95 در استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت اجرایی شده است.

اردلان در خصوص پروسه اجرای این طرح در استان کردستان توضیح داد: در طی سال‌های 95، 96 و 97 تعداد 4552 کارورز واجد شرایط و 1250 کارفرمای واجد شرایط در سامانه کارورزی ثبت‌نام کرده که از این تعداد 1276 کارورز در 625 واحد دارای مجوز آموزشی عقد قرارداد نموده و تاکنون مبلغ دو میلیارد تومان حق‌الزحمه به کارورزان پرداخت شده است.

وی از جمله شرایط جدید طرح کارورزی را شرط سنی حداکثر 35 سال برای مقاطع تحصیلی لیسانس تا دکتری دانست و گفت: دیگر شرایط اجرای این طرح آن است که حداکثر 5 سال از احذ مدرک تحصیلی گذشته باشد، مدت برخورداری از طرح 3 ماه وحقوق ماهیانه کارشناسی 500، کارشناسی ارشد 600، دکترا 700 دانست.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، اعلام کرد: کارگاه‌های فعال در این طرح معادل 50 درصد نیروی کار بیمه شده خود می‌توانند کارورز جذب کنند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان دیگر طرح مشوقی دولت را اجرای «طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی» دانست و توضیح داد: در قالب این طرح اهدافی همچون «آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت‌آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی»، «حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصاً در صنایع دستی»، «کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند»، «کاهش هزینه‌های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت» و «استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصاد»دنبال می‌شود.

وی با اعلام اینکه طی سال قبل یک‌هزار و 152 مهارت آموزش و 513 کارگاه طی 265840 نفر ساعت در قالب این طرح به خدمت گرفته شدند، تصریح کرد: امسال نیز 186 مهارت‌آموز در 94 کارگاه از 36 هزار و 378 نفر ساعت آموزش بهره‌مند شده‌اند.

اردلان با اشاره به اینکه تخصیص «مشوق‌های بیمه‌ای» از دیگر طرح‌های شایان توجه دولت در حوزه اشتغال است، ادامه داد: این طرح در راستای فراهم کردن زمینه جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه در بازار کار و کمک به کارفرمایان در تأمین بخشی از هزینه بکارگیری نیرو به شکل پرداخت حق بیمه سهم کارفرما اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهایی که از نیروی جدید فارغ‌التحصیل دانشگاهی استفاده کنند، دولت به مدت 2 سال نسبت به پرداخت حق بیمه سهم کارفرما اقدام می‌کند، گفت: این مدت برای کارورزان مشمول طرح کارورزی با احتساب مدت 3 ماهه کارورزی 2 سال بوده که 3 ماه آن کارورزی و 21 ماه مشوق بیمه‌ای است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اعلام اینکه کلیه کارگاه‌های خصوصی و تعاونی دارای مجوز فعالیت می‌توانند جهت استفاده از این طرح 50 درصد نیروی کار موجود خود را بکار گیرند، عنوان کرد: از جمله شرایط استفاده از این مشوق دولتی این است که فرد با محدودیت سنی حداکثر 36 سال دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس بوده و عدم سابقه بیمه بیش از 3 ماه در دو سال قبل از ثبت‌نام برای وی درج شده باشد.

وی «یارانه دستمزد» را دیگر طرح قابل استناد دولت در حوزه مشوق‌های اشتغالی دانست و توضیح داد: این طرح در راستای «حمایت از مناطق غیر برخوردار از اشتغال»، «کاهش هزینه‌های نیروی کار برای کارفرما»، «افزایش فرصت اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار» و «ایجاد انگیزه و تشویق کارفرما در بکارگیری نیروی کار شغلی اولی» اجرا می‌شود.

اردلان با ذکر اینکه کارفرمایان بخش خصوصی و تعاونی که نسبت به جذب و بکارگیری شغل اولی‌ها اقدام کنند، دولت به مدت 12 ماه معادل 30 درصد حداثل دستمزد مصوب شواری عالی کار را به کارفرمایان بعنوان یارانه دستمزد پرداخت می‌کند، گفت: این مبلغ حدود 500 هزار تومان است.

وی سهم استان کردستان در اجرای این طرح را یک‌هزار و 608 نفر اعلام کرد و گفت: کلیه کارگاه‌های خصوصی و تعاونی‌های دارای مجوز فعالیت توانسته به میزان 50 درصد نیروی کار خود را در این طرح دخیل ساخته و همچنین واحدهای مشکل دار می‌توانند 30 درصد سهمیه این طرح را به خود اختصاص دهند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان به دیگر تجربه موفق در حوزه توانمندسازی اشاره کرد و توضیح داد: آخرین طرح موفق اجرا شده در استان کردستان اجرای تأمین مالی خرد در روستاهای استان کردستان است که تا به امروز در قالب 900 گروه خودیار بالغ بر چهارده هزار و 500 نفر از روستانشینان استان تحت پوشش طرح تأمین مالی خرد قرار گرفته‌اند.

وی در پایان با اعلام اینکه خوشبختانه طرح تکاپو در استان کردستان به عنوان یکی از استان‌های پایلوت به عنوان یک برند  موفق در حوزه IT معرفی شد، خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح دولت مداخله و تسهیلگر کرده و با همکاری سازمان یونیدو، حمایت‌های آموزشی مبتنی بر نیاز بازار کار، حوزه برندینگ، فروش محصولات و سایر حوزه‌های مرتبط را جهت اجرای هرچه بهتر این طرح لحاظ کرده است.

اردلان اهم شرایط این طرح را شامل اینکه سن افراد واجد شرایط طرح را 20 تا 35 سال، فاقد سابقه پرداخت بیمه برای 3 ماه یا بیشتر، نیروی کار شغل اولی دیپلم و بالاتر و در نهایت سرپرست خانوار با اولویت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و یادآور شد: زنان سرپرست خانوار در این طرح از شرط سنی معاف هستند.

وی با ذکر اینکه با اجرای طرح تکاپو بستر حضور شرکت‌های بزرگ و فعال حوزه IT در استان کردستان فراهم گشت، یاداور شد: 14 نهاد در طرح تکاپو استان کردستان فعال و در قالب آن 224 فرصت شغلی برای جوانان دارای مدارک و مهارت دانشگاهی فراهم شده است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان دیگر دستاوردهای طرح تکاپو را در رسته‌های گردشگری و صنایع دستی و از جمله ایجاد خانه خلاق صنایع دستی استان با همکاری سازمان یونیدو و دستگاه‌های اجرایی استان در راستای تقویت صنایع دستی استان، ارتقاء آموزش‌های مورد نیاز بازار کار و اتصال به بازارهای ملی و بین‌المللی عنوان کرد.

انتهای پیام/k

نظر شما