شناسهٔ خبر: 34536932 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کمان بر قیچک سیستان در هفتمین روز جشنواره موسیقی جوان

هفتمین روز از سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان در تاریخ دوازدهم مردادماه نوازندگان جوان سیستان و بلوچستان در بخش‌های قیچک، بنجو، دونلی، آواز و تنبورک، رباب، دهلک، سرنا و دهل هنر خود را برای داوران و مخاطبین و ژان دورینگ مستشرق فرانسوی که در سالن حضور داشت به نمایش گذاشتند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس؛گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: هفتمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در تاریخ دوازدهم مردادماه در حالی هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت که برگی دیگر از قابلیت‌های افتخارآمیز موسیقی نواحی ایران‌زمین در سرپنجه نوازندگان خوش ذوق سیستان و بلوچستان تجلی یافت. نوازندگان جوان  در بخش‌های قیچک، بنجو، دونلی، آواز و تنبورک، رباب و دهلک اجراهای خود را روی صحنه تالار رودکی بردند.

 

«محمداسحاق بلوچ‌نسب» و «خداداد شکل‌زهی» داوران هفتمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بودند که اجرای بچه‌های سیستان را به قضاوت نشستند. 

نوازندگان ساز قیچک اولین اجرا کنندگان این روز بودندکه در دو رده سنی الف و ج به رقابت با یکدیگر پرداختند. سهیل زنگ شاهی از رده سنی الف نخستین شرکت‌کننده این بخش بود و پس از آن، محمدشریف شکل‌زهی از این رده سنی و همچنین پیام مرادی و مهرداد بامری از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

 

ساز «بنجو» بخش بعدی رویداد روز هفتم بود و مهدی بلوچی تنها شرکت‌کننده از رده سنی الف در این بخش بود. پس از او حبیب‌الله داوودی، حمیدالله سیدزاده، خسرو شهنوازی و محمدصالح سیاهانی از رده سنی ب و همچنین مسلم نیک‌نژاد، مصطفی نیک‌نژاد و مصطفی سامی از رده سنی ج به اجرای قطعات خود پرداختند.

عیسی بلوچ از رده سنی ج تنها شرکت‌کننده بخش ساز «دونلی» بود که اجرایی قابل قبول ارائه داد.

 

در ادامه اجراها، بخش تنبورک و آواز به دلیل غیبت شرکت‌کننده این بخش برگزار نشد و بخش رباب آغاز شد. محمدصالح سیاهانی و حمیدالله سیدزاده از رده سنی ب و یاسین حدیدی از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

در بخش دهلک، محمدفاتح داوودی‌نژاد و محمدرضا آباد از رده سنی الف، محمد خسروی مقدم و ایرج داوودی از رده سنی ب به ترتیب اجراهای خود را روی صحنه بردند.

 

 

خداداد شکل‌زهی عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی بخش سیستان و بلوچستان در مورد اجراهای روز هفتم گفت: امسال اجراها نسبت به سال گذشته از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند و تمامی رده‌های سنی بهترین اجراها را انجام دادند و از کیفیت اجراها بسیار راضی بودم. در تمام اجراهای امروز هیچ نقطه ضعفی از نوازندگان ندیدم و تمام آن‌ها فوق‌العاده خوب بودند. جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ در کشور است و باید چنین جشنواره‌هایی برگزار شود تا نوازندگان جوان خودشان را محک بزنند و اگر حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت گیرد، به طور حتم می‌توانند آینده‌ای درخشان داشته باشند.

 

محمداسحاق بلوچ نسب دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سیستان و بلوچستان نیز در مورد اجراها گفت: بین تمام اجراهای امروز، دو نوازنده قیچک بسیار عالی بودند. تعدادی از نوازندگان سازهای رباب و دهلک نیز بسیار خوب بودند. هرچه تعداد نوازندگان خوب در جشنواره زیاد باشد، داوری‌ها نیز سخت‌تر خواهد شد.

 

«ژان دورینگ» مستشرق، موسیقی‌پژوه، ردیف‌دان و استاد دانشگاه سوربون فرانسه از چهره‌های شاخصی بود که در هفتمین روز جشنواره حضور داشت و پای اجراهای جوانان سیستانی نشست. احمد صدری دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و محمدرضا درویشی مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی از جمله مهمانان روز هفتم جشنواره ملی موسیقی جوان بودند.

در مجموع اجراهای امروز نشان داد که موسیقی سیستان اولا بخشی مهم و برجسته در موسیقی نواحی و مقامی کشور محسوب می‌شود و دوم اینکه با این جوانان بی‌شک می‌توان به آینده موسیقی سیستان و حفظ این میراث گرانبها امیدوار بود. برخی از نوازندگان این روز بخصوص نوازندگان قیچک توانایی‌هایی از خود نشان دادند که فراتر از حد سن و سالشان بود. بهره از انگشت‌گذاری‌های ژوست و پاساژهای پانچ و دقیق نوازندگان بر روی این سازِ بد قِلِق باعث تحیّر داوران و حضار شد.

در همه بخش‌ها توانمندی نوازنده‌ها مشهود بود لیکن در برخی سازها واقعا تحسین برانگیز بود. برای نمونه نوازنده‌ای کم سن و سال با ساز کوبه‌ای دهلک به آنچنان درکی از ریتم رسیده بود که برای این مهارت در روندی معمولی تنها دو برابر سن این نوازنده تمرین لازم است. حفظ و اجرای ریتم‌های ترکیبی با سوناریته مطلوب و قایم ملایم‌های نوازنده نوجوان تعجب برانگیز بود.

در مجموع نوازندگان سیستانی امروز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از توانمندی رضایت‌بخشی برخوردار بودند و مقام‌های محلی خود را به درستی روایت کردند. این سطح ارائه بی‌شک مرهون استعداد، پشتکار و پیگیری هنرجویان از یک سو و تربیت و تعلیم درست مربیان و استادن از سوی دیگر است که به این نتیجه مطلوب انجامیده است و تکمیل کننده این روند نیز رویداد جشنواره ملی موسیقی جوان است که هنر و نبوغ این جوانان و نوجوانان در این آوردگاه متجلّی می‌شود.

موسیقی مقامی سیستان به لحاظ شرایط جغرافیایی متاثر از موسیقی فلات ایران از یک سو و هندوستان از سوی دیگر بوده که این تاثیرگذاری به تدریج و از سده‌های پیش از اسلام آغاز شده است و موسیقی محلی این منطقه را دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی کرده که سراسر رنگ است و تنوع و تفاوت.

 

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما