شناسهٔ خبر: 34385241 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد:

مطبوعات تا شهریور ۱۷ هزار تن کاغذ می‌خواهند

بنابر پیش بینی‌ها مطبوعات تا شهریور به ۱۷ هزار تن کاغذ نیاز دارند که ما برای تأمین این مقدار کاغذ موافقت نامه‌های لازم را گرفته ایم

صاحب‌خبر -

مطبوعات تا شهریور ۱۷ هزار تن کاغذ می‌خواهندمحمد خدادی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: ما برنامه ریزی کرده ایم که طبق زمان بندی مشخص در هر ماه چه مقدار کاغذ به مطبوعات تعلق بگیرد.
وی گفت: معاونت مطبوعاتی از ابتدای امسال هزار و ۷۰۰ تن کاغذ از کاغذ‌های سال قبل را بین همه رسانه‌ها توزیع کرده است، اما این میزان منطبق با نیاز آن‌ها نیست.
خدادی افزود: طبق برآورد‌ها رسانه‌ها در هر ماه حدود ۳ هزار تن کاغذ نیاز دارند که این کاغذ‌ها به زودی توزیع خواهد شد.
وی با اشاره به بحران کاغذ در بخش نشر کتاب و مطبوعات ادامه داد: این دو بخش مانند هم هستند، با این تفاوت که نشریات به صورت روزانه به کاغذ نیاز دارند و این فوریت در بخش کتاب نیست.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد گفت: کاغذ یارانه‌ای که تا کنون در مطبوعات توزیع شده است تنها مسکنی برای ادامه فعالیت اهالی رسانه بوده است و ما خوشحالیم که در این مدت همراهی لازم از طرف همه صورت گرفته است.
خدادی افزود: کارگروه کاغذ پیش از آمدن من به معاونت مطبوعاتی کار خود را شروع کرده است، ​، اما با آمدن من در فروردین، به علت کمبود ارز مورد نیاز برای تأمین کاغذ دولتی، این مشکلات به وجود آمده است.
وی گفت: البته کاغذ تنها مشکل مطبوعات نیست بلکه ساختار اقتصادی مطبوعات هم باید اصلاح شود و به نظام عرضه و تقاضا برسد به طوری که روی پای خود بایستند.
خدادی گفت: الان در آمد اصلی رسانه‌های چاپی بیشتر از آگهی است و یک بخشی از آن هم یارانه‌ها هستند در حالی که در دنیا نظام اصلی رسانه‌های چاپی بر مبنای فروش است و در آمد اصلی هم از فروش روزنامه هاست ما باید این چرخه را ایجاد کنیم و فعالیت روزنامه‌ها را به روال منطقی اش برگردانیم تا براساس شوک‌هایی از این قبیل، دچار صدمه نشوند؛ و‌ی افزود: تعداد رسانه‌های چاپی در ۲ سال گذشته کاهش پیدا کرده به طوری که از ۳ هزار به هزار و ۳۰۰ رسیده است. از این تعداد ۳۰۰ روزنامه در کشور فعالیت می‌کنند.
مشکل کمبود کاغذ در ماه‌های گذشته باعث شد برخی روزنامه‌ها تعداد صفحات خود را کم کنند.
کاغذ اکنون در بازار آزاد وجود دارد، اما مشکل اصلی مطبوعات نبود کاغذ با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است.
پایگاه اینترنتی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است توزیع ۳ هزار تن کاغذ به زودی انجام می‌شود.

نظر شما