شناسهٔ خبر: 34378906 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزارشی از فعالیت های معاونت امور بین الملل و مرکزتخصصی ائمه اطهار(ع)

حوزه/یکی از ترفندهای دشمنان شبهه پراکنی، تهمت و ناکارآمد جلوه دادن آموزه های شیعی است تا نسبت به این آموزه ها در بین مردم تنفر ایجاد کنند. گستردگی و تنوع شبهات، ضرورت شکل گیری مرکزی مستقل را در پی داشت که در راستای تحقق اهداف رهبر کبیر انقلاب، مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در سال ۸۳ اقدام به تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نمودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در ادامه سلسله گزارش ها، پیرامون مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، این بار سراغ حجت الاسلام والمسلمین حبیبی تبار رفته ایم، وی مسئول مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)، مسئول امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مسئول بخش فرهنگی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) را برعهده دارد، برای آشنایی با این سه بخش با وی به گفت و گو نشسته­ ایم که به تفصیل ارائه می شود:

 

لطفا پیرامون فعالیت های مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) توضیحاتی ارائه دهید.

مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) تحت اشراف آیت الله فاضل لنکرانی بوده و شعبات آن در اصفهان و مشهد مقدس دائر شده است. اندیشمندان اهل سنت از دیرباز یک نگاه نقادانه به تفکر شیعی داشتند که این رویکرد آن ها با پیروزی انقلاب اسلامی، با روش های مدرن و با حمایت استکبار جهانی در سطح وسیعی گسترش یافت.

این تهاجم ها دید مسلمانان دنیا را نسبت به مذهب شیعه مخدوش کرده و تمام این شبهه ها و تهمت ها به این دلیل بود که حاکمیت مذهبی که در همه اعصار اسلامی به حاشیه رانده شده بود، با انقلاب اسلامی تقویت و ایجاد شد و پایه های اصیل اسلام در ایران بنیان گذاری شد.

حکومت جمهوری اسلامی تبدیل به قدرتی بی بدیل در مقابل ابر قدرت های جهانی شد و از آنجایی که انقلاب اسلامی مبنای دینی و عقیدتی داشته و ریشه در اسلام ناب محمدی و مذهب اهلبیت(ع) دارد، حملات استکبار جهانی به آن بسیار شدت گرفته است.

یکی از ترفندهای دشمنان شبهه پراکنی، تهمت و ناکارآمد جلوه دادن آموزه های شیعی است تا نسبت به این آموزه ها در بین مردم تنفر ایجاد کنند. گستردگی و تنوع شبهات، ضرورت شکل گیری مرکزی مستقل را در پی داشت که در راستای تحقق اهداف رهبر کبیر انقلاب، مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در سال 83 اقدام به تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار نمودند.

این مرکز در پی دفاع از آموزه های اهلبیت(ع) شکل گرفت که تا کنون خدمات بسیار مطلوبی را در پی داشته است.

در سال 90 موافقت اصولی مرکز اخذ و در سال 91 مجوز آن گرفته شد که تا کنون 15 دوره در این مرکز دائر شده است.حدود 5 سال است که شعبه مرکز فقهی در مشهد دائر شده و خوشبختانه طلاب و پژوهشگران خوبی در این شعبه تربیت شده اند. از سال 83 تا 98، 256 نفر پذیرش شدند  و در حال حاضر 84 نفر مشغول تحصیل هستند و 26 نفر در این مرکز به پژوهش می پردازند.

پژوهشگران ما در پنج گروه علمی فقه مقارن، تفسیر مقارن، کلام مقارن، حدیث مقارن و تاریخ مقارن مشغول به تحصیل هستند و تا کنون 97 فارغ التحصیل در این زمینه داشته ایم.چاپ و نشر 58 جلد کتاب از خروجی های مرکز فقهی بوده که رویکرد عقلانی بر باورهای وهابیت و نقد کتاب اصول مذهب امامیه غفاری از جمله این کتب به شمار می رود.

در حال حاضر 35 نفر مشغول نوشتن پایان نامه هستند و 286 مقاله تدوین شده به ثبت رسیده است، در سال گذشته نیز در همایش دکترین مهدویت 27 مقاله از مرکز فقهی به این همایش ارائه شد. ظهور تکفیری ها چهره اسلام را مخدوش کرده و در بین مردم دنیا شبهات فراوانی ایجاد کردند؛ برای مبارزه با تفکر تکفیری ها نشست های خوبی با استفاده از اساتید مجرب کشور در مرکز فقهی برگزار شد که نتیجه آن 21 نشست درباره عقاید تکفیری ها، 61 نشست و همایش علمی می باشد.

فصلنامه مطالعات تطبیقی و مقارنه ای مذاهب اسلامی نیز در این مرکز چاپ شد. 20 درسنامه آموزشی تدوین شده که درسنامه های فرق انحرافی، مبانی و قواعد روش های تطبیقی، ولایت فقیه، نظام روحانیت در مذاهب اسلامی، مباحث خلافی، نقد نظریه عدالت صحابه و غیره از جمله این درسنامه ها به شمار می آید. کتابخانه تخصصی خوبی در مرکز دایر بوده و مشتمل بر چهار هزار عنوان و حدود 14 هزار جلد کتاب است.

دریافت شبهات و پاسخگویی به آن ها در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به صورت به روز انجام می شود و کسانی که شبهه و یا سوالی دارند، می توانند از طریق سایت رسمی مرکز با ما مرتبط شوند. دروسی که در مرکز تدوین می شود در سایت بارگزاری می گردد و شوراهای آموزشی ، پژوهشی و فضای مجازی از شوراهای این مرکز به شمار می آید.

 

 پیرامون امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز توضیحاتی ارائه فرمایید.

بخش امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) جهت نشر فرهنگ غنی اهلبیت تشکیل شده و امام خمینی(ره) در یکی از فرمایشات خود می فرمایند که انقلاب ما باید به جهان صادر شود و مراد ایشان صدور تفکر انقلابی بوده و با سلاح نمی توان این صدور را انجام داد.

ما از طریق ترویج فرهنگ اهلبیت(ع) و ترویج احکام نورانی اسلام باید انقلاب را صادر کنیم و برای تحقق این هدف مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در پی این بودند که در هر کجا که امکان دارد، شعبه مرکز فقهی ائمه اطهار دائر شود.

در همین راستا شعباتی از مرکز در روسیه، انگلستان، افغانستان، مالزی، سوریه، اندونزی و هندوستان تاسیس شد و تمام این مراکز توسط  آیت الله فاضل لنکرانی استمرار پیدا کرد و حتی برخی از این مراکز توسط وی تکمیل و تاسیس شد و مرکز مزار شریف از جمله این مراکز تازه تاسیس شده است.

مراکز ما هیچ گونه وابستگی دولتی نداشته و از وجوهات شرعی اداره می شود؛ ما در سوریه و در منطقه زینبیه حدود 14 سال است که مرکزی تاسیس کرده ایم که رجال و درس خارج و دیگر دروس در این مرکز تدریس می شود.

در افغانستان و شهر کابل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از بهترین مراکز علمی افغانستان به شمار می رود و در نظرسنجی که شورای مدیریت انجام می دهد، در بین 80 حوزه علمیه کابل رتبه نخست از آن مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) شده است.

شعبه ای در مزار شریف دائر است، همچنین در لندن و موسکو مراکز فقهی ائمه اطهار(ع) فعال هستند؛ ما در این شعبه ها پاسخگوی سوالات دینی مردم و برگزار کننده مراسم دینی هستیم که مورد استقبال مسلمانان واقع می شود.

ما در این کشورها منشوراتی داشته ایم که در لندن ترجمه نشست های علمی نقد سلفیه یکی از این منشورات است که 12 جلد از این نشست ها به چاپ رسیده است.

 

 

 فعالیت های دولت سعودی در این کشورها به چه شکل است؟

وهابیون در کشورهای دیگر هزینه های هنگفتی  می کنند ، اما به دلیل اینکه حرف آن ها با فطرت انسان ها همخوانی ندارد، نمی توانند چندان توفیق یابند و هرجا آن ها صد قدم بردارند و ما شیعیان یک قدم، باز می توان گفت که ما جلوتر هستیم؛ علت آن این است که ما فرهنگ اهلبیت(ع) را ترویج می دهیم و این فرهنگ با فطرت انسانی همخوانی دارد، اما وهابیون بی منطق هستند.

آمریکا، اروپا و عربستان سعودی در لبنان که موقعیت استراتژیکی دارد، سرمایه گذاری های فراوانی کردند، اما ایران یک چندم همه این کشورها سرمایه گذاری کرده و در عین حال بیشترین نفوذ را در آن دارند که این به برکت نورانیت فرهنگ اهلبیت(ع) است. در کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و هند نیز توفیقات بالایی حاصل شده و بخش کلامی را با تفاهم نامه هایی در حوزه های هند راه اندازی کرده ایم.

 

مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از فعالیت در دیگر کشورها چه اهدافی را دنبال می کند؟

از جمله اهداف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) وحدت شیعه و سنی بوده و اندیشه ما اندیشه تقریبی است و می دانیم که با کوچکترین اشتباهی آب به آسیاب دشمن می ریزیم.

ما مباحث اختلافی را از نظر علمی بحث می کنیم، اما با همدیگر تعامل تنگاتنگی داشته ایم و در همایش های مختلف میزبان شخصیت های بلند پایه اهل سنت بوده ایم و استاد تاج الدین الهلالی به عنوان استاد برجسته الازهر، استاد محمود کریمه رئیس گروه فقه مقارن دانشگاه الازهر، استاد ابومجاهد سخنگوی کمیته های مقاومت فلسطین در غزه، استاد شیخ حسن محمدحسن از اساتید برجسته دانشگاه الازهر و غیره از جمله این اساتید به شمار می آیند.

ما به پیروی از امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، در پی ایجاد تقرب و نزدیکی با اهل سنت هستیم و در عین حال در بحث های علمی نیز نقدهایی مطرح می شود که این روش موردقبول طرفین است.

علی رغم هجمه های فراوان بر ضد جمهوری اسلامی و تشیع و فراوانی امکانات دشمنان، و با وجود تنگناها و فشار اقتصادی دشمن بر نظام مقدس جمهوری اسلامی، اقبال بسیار بالایی نسبت به فرهنگ اهلبیت(ع) در دنیا وجود داشته و هر کجا که ما این فرهنگ را به مردم عرضه کردیم، مشتاقانه آن را پذیرفته اند.

کلام اهلبیت(ع) همان اسلام راستین مطابق با فطرت انسان هاست که از آن استقبال می کنند.

در اندونزی که در جمع شیعیان و اهل سنت بودیم، مصرّانه از ما تقاضا می کردند که کتب شهید مطهری را برای آن ها تهیه کنیم و امیدواریم که در آینده نه چندان دور فرهنگ اهلبیت(ع) در سراسر جهان طنین انداز شود.

در همین مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)، علاوه بر پذیرش محصلین ایرانی، از ملیت های هندی، پاکستانی، افغانی، مالایی و اندونزیایی استفاده کرده ایم و در حال حاضر برخی از فارغ التحصیلان ما در کشورهای خود کرسی های تبلیغی شیعه برگزار می کنند که منشاء خدمات فراوانی به تشیع شده اند.

ما در مرکز صرفا مسائل علمی را آموزش نمی دهیم، آموزش مقدمه تبلیغ بوده و فاز بعدی آموزش استفاده از این نیروهای مجرب در تبلیغ و ترویج شیعه در داخل و خارج از کشور است.

 

در زمینه فعالیت های فرهنگی مرکز فقهی توضیحاتی ارائه بفرمائید.

با توجه به اینکه وظیفه حوزه علمیه این است که افرادی را تربیت کند که آشنای به مبانی فقهی، کلامی و احکام باشند و بعد این ها را به تبلیغ بفرستند؛ در زمان مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، اعزام مبلغین به مراکز محروم کشور انجام می شد و شبهاتی که در مناطق محروم مطرح می شد، توسط طلاب با آمادگی کامل پاسخ داده می شد.

از جمله خدمات بخش فرهنگی مرکز فقهی، ارتباط برقرار کردن با کل طلاب جوان بوده و مسابقات فرهنگی بسیاری در سطح کشور از جمله در زمینه حجاب برگزار شده است. ما برای کار فرهنگی کتاب حجاب را در تیراژ بسیار وسیع چاپ کردیم و از این طریق نیاز جوانان بررسی شده است.

کمک های مالی در راستای فقرزدایی در مناطق محروم کشور از جمله کارهای فرهنگی دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بوده که در این زمینه ساخت و تکمیل حمام، خانه عالم، مسجد و ایجاد فضاهای آموزشی دولتی بخشی از فعالیت ها به شمار می رود.

در سیل اخیر که آسیب های فراوانی به مناطق سیل زده وارد شد، با موافقت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ساخت پنج مدرسه دولتی در خوزستان و ساخت یک دبیرستان پنج مدرسه در پلدختر از طرف بخش فرهنگی دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی انجام می شود.

از جمله خدمات بخش فرهنگی دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، پاسخگویی به شبهات بوده و نسبت به شبهاتی که جوانان و روشنفکرانی مذهبی با آن سروکار دارند مانند نقد شبهات رویای رسولانه سروش پاسخ هایی ارائه می شود.

از دیگر فعالیت های بخش فرهنگی تاسیس کتابخانه در مناطق آسیب پذیر، تجهیز و ارسال کتاب، قرآن و و مفاتیح بوده و ترتیب دادن اردوهای سیاحتی و زیارتی برای مستبصرین از دیگر فعالیت ها به شمار می آید.

ما با نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور ارتباطی نزدیک داریم، مثلا در استان مرکزی همایشی توسط این نهاد برگزار شد که افکار تکفیری ها در این همایش نقد شد، ما در این همایش همکاری مناسبی داشته ایم.

توزیع انبوه جزوات ما از طریق نهاد نمایندگی رهبر انقلاب در دانشگاه ها انجام شده و مخاطب عمده فعالیت های ما جوانان و نوجوانان اعم از دختر و پسر بوده است.


کد خبر: ۳۱۳/۵۶

نظر شما