شناسهٔ خبر: 34339717 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

اردوغان: قرارداد خرید هواپیما‌های بوئینگ را لغو می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم

رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که اگر کشورش از پروژه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشته شود، قراردادی را که برای خرید هواپیما‌های مسافربری با شرکت بوئینگ منعقد کرده است را نیز فسخ خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

رجب طیب اردوغان روز جمعه در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه اعلام کرد اگر آمریکا اقدام به حذف ترکیه از پروژه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کند، آنکارا نیز متقابلاً قرارداد خود با شرکت آمریکایی بوئینگ برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری را لغو خواهد کرد.

اردوغان در این خصوص تصریح کرد: «ما مشتریان خوبی برای آن‌ها هستیم، اما اگر اوضاع همین‌گونه پیش برود، ناچاریم که در رویکرد خود تجدید نظر کنیم.»

اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که آنکارا این تهدید تازه خود علیه واشنگتن را عملی کند، شرکت هواپیماسازی بوئینگ با چالش تازه‌ای مواجه خواهد شد. این شرکت در ماه‌های اخیر به دلیل سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ-۷۳۷ ماکس و زمین‌گیر شدن این مدل هواپیما به دلیل مشکلات فنی، مشتریان زیادی را از دست داده و زیان سنگینی را متحمل شده است.

دولت آمریکا هفته گذشته طی بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه، این کشور را از پروژه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشته است. کاخ سفید در ادامه این بیانیه برای نشان دادن اینکه تصمیمش برای حذف ترکیه از پروژه اف-۳۵ به روابط دو کشور ضربه‌ای نمی‌زند، تأکید کرده است که همکاری‌های دو کشور در سطح گسترده‌ای ادامه خواهد یافت؛ این در حالی است که واکنش‌های مقامات آنکارا نشان از نارضایتی شدید آن‌ها از تصمیم اخیر واشنگتن دارد.

وزارت امور خارجه ترکیه اقدام اخیر آمریکا را «فاقد توجیه قانونی» خوانده و تأکید کرده است: «این اقدام آمریکا غیرمنصفانه است و می‌تواند به ضرر روابط دو کشور باشد. از آمریکا می‌خواهیم تا در این اشتباه تجدیدنظر کند چرا که این تصمیم می‌تواند به ضرر روابط راهبردی دو کشور باشد.»

آمریکا خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه که خود جزو اعضای ناتو است را تهدیدی برای این پیمان نظامی تلقی می‌کند و به همین دلیل بار‌ها از آنکارا خواسته بود که از خرید اس-۴۰۰ چشم‌پوشی کرده و به جای آن سامانه آمریکایی پاتریوت را خریداری کند.

فرآیند ورود سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ به ترکیه از دو هفته قبل آغاز شده است.

نظر شما