شناسهٔ خبر: 3431536 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

به بهانه روز جهانی مساجد

مسجدی برای تمام فصول

مسجد امام خمینی بازار تهران مسجدی نیست که در دل یک محله یا یک بازار ساخته شده باشد بلکه مرکزیتی است که باعث شده بازار بزرگ تهران و فضاهای مسکونی پیرامونش پس از آن ساخته شوند و قدیمی‌ترین محله تهران را به وجود آورند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نزدیک به 200 سال پیش زمانی که فتحعلی‌شاه سنگ‌بنای این مسجد را گذاشت، شاید کسی نمی‌دانست این مسجد قرار است عمری به درازای تاریخ تهران قدیم داشته باشد. مسجد امام خمینی بازار تهران مسجدی نیست که در دل یک محله یا یک بازار ساخته شده باشد بلکه مرکزیتی است که باعث شده بازار بزرگ تهران و فضاهای مسکونی پیرامونش پس از آن ساخته شوند و قدیمی‌ترین محله تهران را به وجود آورند. این مسجد علاوه‌بر اینکه هنر دست معماران قدیم تهران را به رخ می‌کشد، خاطرات فراز و نشیب‌های سیاسی و اجتماعی پایتخت را نیز در سینه دارد؛ از اجرایی شدن حکم فلک حاجی سید‌هاشم قندی و حاجی سیداسماعیل‌خان در حیاط آن به دلیل بالا بودن قیمت قند به دستور علاء‌الدوله و ترور نخست‌وزیر محمدرضاشاه در صحن آن گرفته تا مبدا بودن راهپیمایی‌های پیش از انقلاب اسلامی. این مسجد دومین مسجد قدیمی تهران است و صحن آن به شکل مربع ساخته شده است. سطح صحن سنگفرش است و در وسط حیاط آن حوض بزرگی وجود دارد که به خاطره بسیاری از افراد تبدیل شده است. در چهار جهت اصلی مسجد چهار ایوان با نمای کاشی و پس از آن شبستان‌ها قرار گرفته‌اند.

بزرگ‌ترین ایوان مسجد ایوان شمالی آن است که قدیم‌ها به‌عنوان شبستان تابستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. گلدسته‌های کاشی‌کاری شده از دو سوی ایوان‌ها بالا رفته‌اند و بین آنها ساعتی پایه‌دار وجود دارد که در زمان ناصر‌الدین‌شاه نصب شده‌اند.   یکی از قدیمی‌های بازار تهران که نزدیک 50سال است در نماز جماعت این مسجد شرکت می‌کند، درباره مسجد می‌گوید که: «این مسجد نزدیک به 200 سال قدمت دارد. قبل از انقلاب زیاد اینجا جماعت پا نمی‌گرفت اما بعد از انقلاب نمازهای جماعت مرتب برگزار شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام جماعت آقای خوانساری بود و پس از ایشان، پسرشان امام جماعت بود و الان آیت‌الله عالمی نماز جماعت می‌خوانند. این مسجد هیاتی به نام هیات زنجیرداران دارد که قدمت آن به 100 سال می‌رسد. سه‌شنبه‌شب‌های هر هفته برای خود مجلسی دارند و در ماه محرم هم عزاداری‌های مفصلی دارند.» یکی‌دیگر از کسبه بازار می‌گوید: «آنچه من شنیدم این است که زمانی که این مسجد ساخته شده جمعیت تهران 400هزار نفر بوده و همه شبستان‌ها از جمعیت پر می‌شده و تابستان‌ها نمازجماعت در حیاط کنار حوض برگزار می‌شد.» او همچنین از اوایل انقلاب می‌گوید که بسیاری از راهپیمایی‌های مردم از این مسجد آغاز شده است.

 

* نویسنده : الهام کاظمی روزنامه‌نگار

نظر شما