شناسهٔ خبر: 34302785 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی دوم مرداد بخوانید؛

تحلیل‌هایی از سفر عبدالمهدی به تهران/ورود سازمان بازرسی به «باستی‌هیلز»/دادگاه دیگر بانک سرمایه

71381

تضمین‌ ایران به عبدالمهدی برای امنیت عبور نفتکش‌ها از خلیج فارس/ ورود سازمان بازرسی به ساخت‌وسازهای غیرقانونی در «باستی‌هیلز» و «هفت‌سنگان قزوین»/ هشدار وزارت خزانه‌داری آمریکا به ارائه‌دهندگان خدمات به شرکت‌های هواپیمایی ایران/ ابهام در نحوه هزینه‌کرد ۱.۴ میلیارد دلار ارز برای واردات دارو/ واکنش آیت‌الله جنتی به توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه/ پشت پرده "نامه فعالان اقتصادی به مسئولان رباره هزینه استفاده از وکیل و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، دوم مرداد ماه ۱۳۹۸ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی شمخانی در دیدار با رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مذاکره با فردی که به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نیست را حماقت و نشانه ضعف و درماندگی عنوان کرد و اظهار داشت: امروز و با مقاومت مثال زدنی مردم ایران، دشمنان ما به این باور رسیده اند که نمی توان با بزرگنمایی شبح خیالی جنگ، ملت ایران را وادار به پذیرش ذلت کرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه «نحوه هزینه کرد ۱.۴ میلیارد دلار ارز دولتی برای دارو شفاف نیست»، گفت: گزارشات متعددی وجود دارد که برخی شرکت‌ها ارز دولتی را گرفته اما کالای دیگری وارد کرده یا اینکه در انبار نگهداری کرده‌اند تا با قیمت بالاتر به بازار عرضه کنند که اینها مشکلاتی را به وجود آورده است. وی افزود: در مجلس در حال بررسی و پیگیری این موارد هستیم.

حمید ملانوری از موافقت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با تاسیس حزب جمهوریت ایران اسلامی به دبیری حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا خبر داد و گفت: از ۲۵۰ حزب ثبت شده کشور تاکنون ۱۱۰ پروانه فعالیت خود را با شاخص هایی که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تنگ کرده تطبیق داده اند و ۵ حزب نیز با قانون جدید پروانه فعالیت خود را دریافت کردند.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که فهرست منتشر شده دو تابعیتی‌ها از سوی یکی از نمایندگان مورد تأیید وزارت اطلاعات نیست. محمدرضا تابش با تأکید بر اینکه بسیاری از افراد این فهرست از جمله رئیس جمهور، نمکی و ابتکار دو تابعیتی نیستند، انتشار این فهرست را بازی کردن با آبروی مردم و پمپاژ یأس و ناامیدی دانست.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه  و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه دیدار کردند. دراین دیدار عراقچی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران خود تولید کننده و صادر کننده نفت می باشد، امنیت خلیج فارس را بسیار مهم دانست و گفت: ایران تمامی تلاش خود را برای امنیت این منطقه و به ویژه تنگه هرمز به کار خواهد بست و اجازه اخلال در روند کشتیرانی در این منطقه حساس را نخواهد داد. لودریان هم در ادامه اظهار داشت: گرچه ایجاد و راه اندازی ساز وکار مالی اینستکس فرایندی طولانی بوده است، اما عملیاتی شدن این سازوکار یک گام سیاسی مهم به شمار می‌رود.

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه هم بر لزوم گفتمان برای حل‌وفصل مشکلات مربوط به ایران تاکید کرد و گفت راهکارهای نظامی آمریکا برای حل مشکل ایران با بن‌بست مواجه می‌شود. وی افزود: من بر این عقیده‌ام که ایران کشوری است که باید به جای این که مقصر تمامی چیزهایی که اتفاق می‌افتد نشان داده شود، بخشی از راه حل مشکل منطقه باشد.

یک کارشناس مسائل عراق دربازه چرایی سفر عادل عبدالمهدی به تهران اظهار کرد: دور از انتظار نیست که عادل المهدی برای ارسال پیام دولت لندن به تهران سفر کرده باشد، به خصوص آنکه مقامات انگلیسی پیش از سفر نخست وزیر عراق با وی تماس هایی برقرار کرده بودند.

در همین رابطه قاسم محب‌علی، مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه تلاش برای کاهش تشنج و حل و فصل دیپلماتیک مساله توقیف کشتی‌ها را از دلایل و ماموریت سفر نخست‌وزیر عراق به تهران عنوان کرد و گفت: عراق در کاهش تشنج‌های منطقه نقشی قوی‌تر از عمان دارد

همچنین وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ثامر عباس الغضبان، وزیر نفت این کشور گفته است: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تضمین‌هایی به هیات عراقی به ریاست عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور در رابطه با امنیت عبور نفتکش ها از خلیج(فارس)، تنگه هرمز و خلیج عمان داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌هایی که به شرکت‌های هواپیمایی‌ ایرانی تعیین‌شده خدماتی از جمله تامین مالی، رزرو کردن، تهیه بلیت و تامین اجزای هواپیماها را ارائه می‌دهند هشدار داد که ممکن است[با این فعالیت‌ها] در خطر اقدامات قهری یا تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا قرار بگیرند.

آیت‌الله احمد جنتی در جلسه امروز شورای نگهبان با اشاره به ساقط کردن پهباد جاسوسی آمریکا و توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: اوضاع فعلی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ عزت و قدرت در منطقه غرب آسیا سرآمد است و این اتفاقات اخیر نشان داد دشمنان چقدر در رویارویی با ایران ناتوان هستند.

همچنین رییس سازمان بازرسی کل کشور از ورود سازمان بازرسی به ساخت‌وسازهای غیرقانونی در «باستی‌هیلز» و «هفت‌سنگان قزوین» خبر داد و گفت: ما به همه موضوعات ورود داریم اما متاسفانه به دلیل محرمانه بودن نمی‌توانیم تا قبل از دادگاه و قطعیت حکم آن را افشا کنیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز به انتشار خبری مبنی بر نامه منتسب به فعالان اقتصادی به مقامات کشور درباره هزینه تهیه وکیل و امکان ارائه نمایندگی حقوقی برای بخش‌های خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی واکنش نشان داد و گفت: این درخواست که به هشت هزار فعال اقتصادی منتسب شد و از حیث عدد نیز مستند و واقعی به نظر نمی رسد و در راستای طرح همان عده‌ای است که به دنبال تضعیف نهاد وکالت با تشکیل کمپین و غیره هستند.

دادستان تهران گفت: تا یک ماه دیگر پرونده سکه ثامن با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود. القاصی مهر درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در لواسان نیز گفت که این موضوع در حال بررسی است.

امروزهمچنین بیست و دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه به صورت علنی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد که گزارش کامل آن را میتوانید اینجا بخوانید.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

نظر شما