شناسهٔ خبر: 34302721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روابط تهران_بغداد الگوی موفق تعاملات بین کشورهای اسلامی است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: روابط ایران و عراق می تواند نمونه الگویی برای سایر کشورها ی اسلامی باشد.

صاحب‌خبر -

روابط دو کشور در ابعاد مختلف در مسیر رو به پیشرفت/به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر کنونی عراق به تهران در فاصله زمانی کمتر از چهار ماه انجام شد و با بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها همراه بود. به منظور بررسی اجمالی دلایل و اهداف احتمالی این سفر، گفت و گویی با کارشناس مربوط انجام شد.

جعفر قناد باشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران خاطرنشان کرد: همانطور که خود عادل عبدالمهدی گفت هدف کلی از این سفر به تعاملات دوجانبه تهران_ بغداد باز می‌گردد و خوشبختانه، با روی کار آمدن دولت عبدالمهدی سطح روابط ایران بهبود یافته است.

وی ادامه داد: در گذشته شرایط نامساعدی در عراق حاکم بود و به دلیل حضور گرو‌های تروریستی در این کشور شرایط خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی نداشتند، اما در حال حاضر روابط دو کشور چه از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به ویژه به واسطه قرابت تاریخی و فرهنگی و همچنین حجم بالای سفر‌های زیارتی که بین دو کشور در حال انجام است، می‌تواند الگویی برای سایر کشورها‌ی اسلامی باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: گسترش تعاملات همه جانبه در حوزه‌های مختلف با ایران همواره از اولویت‌های کشور عراق است، نکته حائز اهمیت دیگر بررسی حملات اخیر هواپیما‌های آمریکایی به پایگاه حشد الشعبی است که نشان می‌دهد آمریکا و رژیم صهیونیستی در صدد هستند تا علیه عملکرد این گروه‌ها اقدام کرده و اختلال در فعالیت نیرو‌های موثر نظامی و مردمی ایجاد کنند.

قناد باشی افزود: از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو ادامه تحرکات خرابکارانه در عراق است، همچنین تاکید بر ضرورت همکاری‌های دو کشور برای مقابله با خطراتی که کل منطقه را تهدید می‌کند. زیرا هرگونه خطر در عراق موجب نا امنی و بروز تنش در منطقه خواهد بود. حتی در روسیه می‌تواند بازتاب‌ها و تاثیرات منفی خود را در جهت متشنج کردن اوضاع خاور میانه داشته باشد، طبیعتا یکی از مباحث، طرح موضوع چگونگی برخورد با تحرکات تنش‌زا و اهداف شومی که آمریکایی‌ها در منطقه دنبال می‌کنند، خواهد بود.

وی با بیان اینکه موضوع سوم بحث تشکیل برگزاری یک اجلاسی در بغداد با حضور کشور‌های منطقه است، اظهار کرد: هدف این اجلاس، تنش‌زدایی درمنطقه است، ایران آمادگی خود را برای امضای معاهده عدم تعرض، اعلام کرده است. این موضع اتخاذ شده از سوی ایران بسیار منطقی و اصولی است. به نوعی می‌توان گفت یکی از اهداف سفر عادل عبدالمهدی به تهران برای فراهم کردن مقدمات این اجلاس در بغداد است که به دعوت ایران صورت انجام شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه در خصوص مطرح شدن موضوع میانجگری عراق در روابط بین ایران و عربستان تصریح کرد: عراق نمی‌تواند در این رابطه نقش میانجی را ایفا کند؛ ولی ممکن است برخی پیام‌ها را از سوی کشور‌های منطقه که خواستار گسترش تعاملات دیپلماتیک با ایران هستند را منتقل کند، این موضوع تکراری است و همیشه از سوی رسانه‌ها موضوع میانجگری در زمان سفر مقامات عراق و یا عمان به ایران مطرح شده است. این موضوع غیر واقعی و غیر منطبق با مسائلی است که در منطقه رخ می‌دهد، موضع ایران در مقابل کشور‌های منطقه بسیار روشن است.

قناد باشی در رابطه با سفر هیاتی عربستانی به بغداد پیش از ورود عبدالمهدی به تهران خاطر نشان کرد: نگرانی سعودی از نفوذ ایران در عراق همیشه مطرح بوده و در حال افزایش است؛ و این مسئله به خواسته‌های نامعقول آن‌ها باز می‌گردد. عربستان خواستار آن است که تمام نظام‌های عربی تبدیل به نظام پادشاهی شود و هیچ گاه یک نظام دموکراتیک و مردم سالار و مبتنی بر هر نفر یک رای، را عربستان نمی‌پذیرد؛ لذا نگرانی آن‌ها باید از خودشان و سیستم منسوخ حاکم بر کشورشان باشد که باید به یک سیستم مردمی و مردم سالار تبدیل شود. آن‌ها نگران پایه‌های ضعیف حکومتی خودشان هستند. نگران الگو‌های موفق اسلامی که بر پایه مردم سالاری دینی شکل گرفته اند و درمنطقه به موفقیت‌هایی دست پیدا کردند که مردم عربستان تحت تاثیر آن‌ها هستند.

وی در پایان در رابطه با رفتار غیر دیپلماتیک سعودی‌ها در مواجه با دیگر کشور‌های منطقه خاطر نشان کرد: تحرکات عربستان و سفرای آن‌ها همچنین دخالت در امور کشور‌های منطقه به مسئله عادی تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که این روند از سوی آن‌ها همیشه ادامه خواهد داشت. سفرای سعودی در عراق همواره از جمله عوامل اخلال در روند دموکراسی و ایجاد کننده خلل در مسیر اقتدار و قدرت گرفتن عراق بودند، البته روابط بین عراق و عربستان سعودی همواره دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است.

انتها‌ی پیام/

نظر شما