شناسهٔ خبر: 34302524 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رییس دفتر رییس جمهور:

اعضای دولت پاک هستند/ هیچ دو تابعیتی نداریم/ معلوم نیست منتشرکنندگان لیست ادعایی دوتابعیتی‌ها از کجا آمده‌اند

رییس دفتر رییس جمهور در واکنش به ادعای کریمی قدوسی درباره انتشار لیست دوتابعیتی‌ها گفت: نمی‌دانیم ریشه این افراد کجاست و از کجا آمده‌اند که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمود واعظی»، رییس دفتر رییس جمهور، در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره انتشار لیستی از دوتابعیتی‌ها توسط کریمی قدوسی گفت: ایشان دو سه سال بود که می‌گفت من لیستی دارم که لیست دو تابعیتی‌هاست. ما خوشحال شدیم از اینکه ایشان بالاخره این لیست را منتشر کرد؛ جلوی هر کدام از این لیست هم نوشته احتمالا بر اساس شواهد و این گونه چیزها.

او ادامه داد: این معنی‌اش این است که شما بر اساس احتمال و شواهد راجع به هر موجودی در هر جای دنیا هر چیزی را می‌توانید مطرح کنید. پس معلوم می‌شود حرف‌هایی که این آقایان می‌ زنند هیچ کدام پایه و اساس ندارد و نمونه‌اش همین است. از طرف دیگر هم به نظر می‌رسد این افراد به دلیل  اینکه، نمی‌دانیم ریشه‌شان چیست و از کجا آمده اند، این حرف‌ها را مطرح می‌کنند تا کسی راجع به خودشان چیزی نگوید. در این لیست تعدادی از بخش خصوصی است و یک سری افراد معمولی هستند که به ما ربطی ندارد. آن یکی دو نفری که از اعضای دولت مطرح شدند، باید بگویم که اعضای دولت ما پاک هستند. ما هیچ دوتابعیتی نداریم و این حرف کاملا کذب است.

او درباره اعلام آمادگی نماینده عربستان در سازمان ملل مبنی بر وجود آمادگی در ریاض برای گفت‌وگو با تهران بیان کرد:  عربستان چند سالی هست که سیاست‌های بسیار تندی را در پیش گرفته است.

او ادامه داد: بر این اساس فکر می‌کنیم این روند را عربستان نمی‌تواند ادامه دهد. طبیعی است که الان مطلبی که سفیرشان در سازمان ملل مطرح کرده همین مطالبی است که همواره ما مطرح می‌کنیم و اینکه مسائل منطقه باید توسط خود منطقه و از طریق مذاکره حل شود. این موضع ما ایران است. ما هم علاقه مند هستیم مسائلی که وجود دارد، احتمالا با یکی دو کشور از کشورهای همسایه از طریق راه حل‌های مسالمت‌آمیز حل شود و اصولا استقبال می‌‌کنیم از اینکه بتوانیم، مسائل را با عربستان و امارات از  راه مسالمت‌آمیز حل و فصل کنیم. این هم به نفع ایران است و هم به نفع عربستان و امارات و هم به نفع منطقه مان.

واعظی در خصوص سفر روز گذشته نخست وزیر عراق به تهران و اینکه آیا عادل عبدالمهدی مأموریتی از سوی انگلیستان داشته است، گفت: روابط ایران و عراق یک روابط بسیار گسترده است. برای ما روابط دو جانبه‌ اصل بوده و بر اساس آن مذاکرات ما مستمر است. طبیعی است که هر بار چه سفری که آقای رئیس جمهور به عراق داشتند و چه در سفری که هم آقای رئیس جمهور عراق و هم آقای نخست وزیر عراق به تهران داشتند، همواره مسائل منطقه و مسائل بین‌الملل مطرح شده است. در این سفر ایشان مأموریتی از جایی نداشت ولی در رابطه با امنیت در خلیج فارس و کشتیرانی صحبت شد.

واعظی همچنین درباره "پیام رئیس جمهور ایران به همتای فرانسوی خود که از طریق عراقچی معاون وزیر امور خارجه به عنوان نماینده ویژه دولت ایران منتقل شد"اظهار کرد: با توجه به اینکه آقای مکرون تماس‌های تلفنی با رئیس جمهوری ایران داشته‌اند و در یک ماه گذشته، دو مرتبه نماینده ویژه‌ای به تهران فرستادند، در پاسخ به پیام کتبی او به آقای روحانی، آقای عراقچی پاسخ ایشان را به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران به پاریس بردند. دیشب نیز آقای عراقچی ملاقات طولانی و خوبی با آقای مکرون داشتند. به هر حال آنها تلاش می‌کنند و ما هم بر اساس سیاستی که پیش گرفتیم، منافع خود را دنبال می کنیم.

او در باره انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلستان ادامه داد:  طبیعی است وقتی در کشوری نخست وزیر عوض می‌شود، نمی‌توانیم بگوییم همه چیز شبیه گذشته خواهد بود، باید ببینیم در عمل چگونه می‌شود. ضمن اینکه بزرگ ترین و مهم ترین مشکل ایشان مسئله برگزیت است و چیزی که الان کل سیاست داخلی و خارجی انگلستان را تحت تأثیر قرار داده، مشکلی است که در داخل و در پارلمان با آن مواجه هستند.

 

نظر شما